Sopbil
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 22 May 2013, 06:36

Fråga angående äventyr 2

Fri 31 Jan 2014, 23:23

Halloj igen.

Börjat plugga in äventyr nummer två tills nästa spelmöte men hakar upp mig på avslutningen.

När vålnaderna väl tar sig in i slottet och börjar döda folk så är det enligt äventyret dags att fly och ön är dömd till undergång, samt att så fort man tagit sig i båten och ut på vattnet så är allt frid och fröjd. Vålnaderna följer inte efter även om rollpersonerna lagt rabarber på amuletten.

Är det bara jag som finner hela avslutningen på äventyret ytterst märkligt? Vålnaderna borde väl enbart vara intresserade av amuletten, så om rollpersonerna bara ger dom den så borde dom väl ge sig av och allt bör vara frid och fröjd och ön räddad?

Och om rollpersonerna inte ger tillbaka amuletten så borde väl knappast lite vatten stoppa vålnaderna? Vattnet hindrade inte dom från att ta sig till ön. Snarare borde dom följa rollpersonerna till Morwhayle och sedan blir det rena rama Dawn of the dead som avslutning och belöning för deras girighet.
 
User avatar
Lightshy
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Fråga angående äventyr 2

Sat 01 Feb 2014, 00:08

Man behöver ju inte följa äventyr slaviskt. Ibland dyker det upp tillfällen som tar spelet till en högre nivå. Låter som du hittat ett sånt tillfälle! :D
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fråga angående äventyr 2

Sat 01 Feb 2014, 21:49

Förstår hur du tänker, men avsikten är inte att vålnaderna är ute efter amuletten. De vill ha hämnd! Hämnd på Frombork, för att han hade fräckheten att bryta sig in i Häxmästarens boning och stjäla hans prylar. Sen, när de ändå är ute på tur, passar de på att härja och döda alla andra i närheten också. De är ju illvilliga vålnader, trots allt. Men de är alltså inte ute efter amuletten i sig.
Fria Ligan
 
Sopbil
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 22 May 2013, 06:36

Re: Fråga angående äventyr 2

Sat 01 Feb 2014, 22:05

Hmm, Får se hur jag väljer att göra.

Förresten, Frombork är ett väldigt annorlunda namn jämfört med alla slaviska namn som verkar vara normen i Morwhayle, är han från något av grannrikena?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fråga angående äventyr 2

Sat 01 Feb 2014, 22:06

Har förresten sett den gamla skräck-klassikern The Fog av John Carpenter? http://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Fog

Den är inspirationen till vålnaderna i äventyret. Vålnaderna är inte logiskt tänkande varelser, snarare en slags ondskefull naturkraft. Det Frombork har gjort är att dra på sig - och ön - vålnadernas vrede. :)

Det centrala i äventyret är dock inte vålnaderna, utan hur Hjältarna hanterar de odöda på ön och den galne greven - och Vincens. Vålnadernas ankomst är mest ett sätt att ställa allt på sin spets och skapa en maffig final. :)
Fria Ligan
 
Sopbil
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 22 May 2013, 06:36

Re: Fråga angående äventyr 2

Sat 01 Feb 2014, 22:22

Aha, ok har sett den och då förstår jag lite bättre, tänkte mig vålnaderna mera som ringvålnaderna från Tolkien... The Fog-vålnader är mycket coolare.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests