Page 1 of 1

Malströmmen

Posted: Mon 27 Jan 2014, 00:45
by Messias
Magi flödar genom världen. Under Morwhayle korsar flera magiströmmar varandra. Likt ebb och flod rör sig magin som en tidvattenström genom tunnlarna och gångarna under stadens gator. Vad händer om en spelare av misstag (eller dumdristigt nog med vilje) faller i malströmmen eller får kontakt med den på annat sätt? Låt den drabbade rulla på nedanstående tabell.

Tabell 1
1: Inget - Lyckan är med dig. Du tycks ha undkommit malströmmens nyckfulla natur, för den här gången...
2-7: Magisk manifestation - Kontakt med malströmmen sätter sina spår (se tabell 2).
8-10: Odöd - Du har blivit ännu ett offer för malströmmens energier och är nu dömd att vandra Morwhayles underjordiska gångar i tid och otid, alltid suktande efter de varma kropparna ovanför.

Tabell 2
1 - Du får ihållande näsblod som håller i sig tills någon kan Rädda dig. Tills dess har du 1t4 i Skada.
2 - Ditt hår står rakt upp i resten av Kapitlet.
3 - Du lyser med ett kusligt ljus i två Kapitel.
4 - Du tar 1t8 i Skada.
5 - Din förmåga att Besvärja ökas med en valör i två Kapitel.
6 - Dina pupiller blir illvilligt röda tills morgondagen kommer.
7 - Du förlorar rösten tills du får i dig en rejäl kopp sprit, i vilket fall du får 1t6 Tvivel tills alkoholen förbrännts (två (2) Kapitel om inget annat)
8 - Du är överväldigad av den magiska kraften och blir totalt stelfrusen och kan inte röra dig över huvud taget under resten av Kapitlet.
9 - Du tar 1d12 Tvivel.
10 - Du är besatt av energin från malströmmen under resten av Kapitlet. Under den här tiden styr Häxmästaren din karaktär och alla hans beslut. När du återfår kontrollen över din karaktär har du inget minne av vad som skett.
11 - Din kropp förändras (se tabell 3).
12 - Du sugs in i malströmmen och försvinner. Kanske har du skickats in i framtiden, eller till en annan värld? Kanske kommer du tillbaka någon gång? Ingen vet. Det enda som är säkert är att du inte längre är kvar här.

Tabell 3
1 - Dina ben förändras och liknar något djurs
2 - Dina muskler förtvinar och du ger ett undernärt intryck.
3 - Din kropp sväller upp och får dig att se groteskt överviktig ut.
4 - Din panna pryds med getabockshorn.
5 - Din hud byts ut mot fjäll.
6 - Dina ben krymper till halva sin längd.
7 - Din näsa byts ut mot en nos.
8 - Din ändalykt triumferar plötsligt med en svans.
9 - Dina armar förlorar alla leder och blir likt tentakler.
10 - Din kropp täcks av tjock päls.
11 - Din panna pryds med ett tredje öga.
12 - Rulla två gånger på den här tabellen.

Re: Malströmmen

Posted: Mon 27 Jan 2014, 11:06
by Tomas
Coolt! Lysande jobbat. :)

Re: Malströmmen

Posted: Mon 27 Jan 2014, 14:41
by Messias
Eh, what can I say. Jag gillar att rulla på tabeller...

Re: Malströmmen

Posted: Tue 18 Mar 2014, 15:12
by JohanS
Underbara tabeller :-)

För den snällare Häxmästaren:

Tabell 1 (byt ut till följande):
8-10: Odöd - Hjälten vaknar upp på en mörk och kall plats i en okänd del av Morwhayles underjord. Söker sig sakta upp till ytan, allt känns annorlunda och tomt. Måste nu byta till Hjältebladet Gengångare. Se byta Hjälteroll i regelboken.

Re: Malströmmen

Posted: Sun 22 Jun 2014, 10:30
by laffe
Nice! Eller Najs som det heter på svenska :-)

Re: Malströmmen

Posted: Mon 23 Jun 2014, 01:09
by Rollspelsräven
Underbara tabeller :-)

För den snällare Häxmästaren:

Tabell 1 (byt ut till följande):
8-10: Odöd - Hjälten vaknar upp på en mörk och kall plats i en okänd del av Morwhayles underjord. Söker sig sakta upp till ytan, allt känns annorlunda och tomt. Måste nu byta till Hjältebladet Gengångare. Se byta Hjälteroll i regelboken.
Lysande tabell! och jag tror jag ställer mig i ledet snälla rara Häxmästare så jag tar JohanS mod av 8-10. :-)

Re: Malströmmen

Posted: Thu 24 Sep 2015, 19:54
by Hrodebert
Kanske en variant lite mer åt det "tokiga" hållet på temat om vad som händer om någon druttar i Malströmmen.

Här är min första 12:a med knasiga förbannelser (T12):

1. Du får ett litet åskmoln över dig som regnar oavbrutet.

2. Så fort du talar så hoppar små slemmiga grodor ur munnen.

3. Överallt där du går bildas leriga stinkande fotspår.

4. Varje gång någon öppnar en dörr skriker du dig hes av skräck.

5. Du sitter på huk likt en kanin och hoppar dig fram.

6. Alla du möter kallar du för ärkesvin och hotar med stryk.

7. Du vill alltid gå först och bli tilltalad som Herr Goorl-Om.

8. Vid strid vägrar du slåss och predikar Umbrianernas budskap om fred istället

9. Som inbillad magiker från Idilre så "trollar" du utan någon som helst effekt.

10. Det pyser och ryker varm ånga ur både näsa och öron likt en ångmaskin.

11. En flock råttor följer dig runt hasorna och bugar sig för dig i tid och otid.

12. Slå två gånger på tabellen.

Inte vet jag hur länge en förbannelse sitter i...

;)