Mikael
Topic Author
Posts: 3
Joined: Mon 28 Oct 2013, 22:35

Rollspel på fritids

Mon 09 Dec 2013, 14:39

I kommentarerna i bloggen framgick det att vi är några stycken som jobbar på fritids och där spelar rollspel med barnen. Här tänkte jag att vi kunnde prata lite om det.

Själv har jag spelat rollspelet Äventyr! med barn i årskurs 2-3 med stor framgång. Efter jul ska vi kasta oss över Seplet om Morwhayle. Då ska jag fösöka få loss några timmar för att spela med barnen på klubben som går i 4-5 också.

Det jag funderar på är hur man ska göra för att på kortast möjliga tid få barnen att spela själva. Hittills har jag varit spelledare och så har jag haft med ca 5 barn som spelat. Men tyvärr är det svårt att låsa en vuxen på så få barn så lång tid som det tar att spela. Därför vill man ju att de snart ska börja spelleda själva.

Hur gör man det bäst? De färdiga äventyren är superbra! Men jag funderar på att ha en lite spelledarskola med några som verkar intresserade för att få dem att våga och framför allt komma till skott.

Vad har ni för tankar och erfarneheter?
 
Krellh
Posts: 4
Joined: Mon 10 Oct 2011, 10:12
Location: Tollered

Re: Rollspel på fritids

Fri 13 Dec 2013, 08:18

Jag och min kollega har spelat mycket rollspel med barnen på fritids. Jag har barn i årskurs 3-4, och med dem har spelat Drakar & Demoner, Mutant, Äventyr och Basic Fantasy. Efter jul ska det bli Spelet om Morwhayle - vi har nu högläsning ur Häxmästaren för att få dem i rätt stämning :)
Spelgrupperna har oftast varit 8 barn åt gången (jag upplever att den absoluta smärtgränsen går vid 8-9), och varje grupp har generellt fått spela en timme varje vecka. Vi kan väl lugnt säga att det fallit väl ut - vi fostrar tydligen en hel generation av nya entusiastiska rollspelare som glatt tvingar sina föräldrar att tjata på den lokala bokhandeln så de tar in rollspel, bland annat :)

Min kollega spelar med de mindre barnen i årskurs 1-2, och han kör på med ungefär lika stora grupper och lika mycket speltid varje vecka. Hans barn har dock mestadels kommit i kontakt med Fantasy! och Dungeon Crawl Classic.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Rollspel på fritids

Fri 13 Dec 2013, 10:27

Kul att höra! Ser fram mot rapporter. :)
Fria Ligan
 
Ismeno
Posts: 37
Joined: Tue 12 Nov 2013, 13:20

Re: Rollspel på fritids

Fri 13 Dec 2013, 17:00

Det är jag som är kollegan! :D
Vi har kört SoM 2 ggr nu, första tillfället var mest göra RP. Jag lät spelarna välja fritt vad de ville vara, så det blev några som valde samma. Rollformulärens upplägg är guld för oerfarna spelare, lätt att få överblick och lätt att hitta sina förmågor och saker.

Vi började med Äventyrsbokens första äventyr. Upplägget med en karta för spelarna och möjligheten att själva vandra runt till olika platser i valfri ordning var något som uppskattades. Alla stack åt varsitt håll! Någon ville spionera på dödsmagikern, någon styrde kosan mot Danstornet, någon ville bara vandra omkring!

"Festligast" blev det för varulven som med en besvärjare styrde kosan mot Blodsörplarnas näste. Varulven stegade in, hotade värdshusvärden med stryk om denne inte talade om var uslingarna befann sig. 4 sörplare stegade hotfullt fram varvid varulven slet tag i första bästa och hivade ut honom i snön för ett litet "samtal". Kvar står nu besvärjaren med tre minst sagt uppretade stäpptroll.......

Summa summarum; vi har grymt kul med SoM!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Rollspel på fritids

Fri 13 Dec 2013, 18:50

Kul att höra - och välkommen till forumet! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Rollspel på fritids

Fri 20 Dec 2013, 15:40

Ascoolt att det funkar så bra - själv satt jag och funderade om jag skulle ge bort ett ex till grabbens fridtids, men han själv e ju bara 6 år, så jag vet inte om han kommer vara så på?
Fria Ligan
 
Ismeno
Posts: 37
Joined: Tue 12 Nov 2013, 13:20

Re: Rollspel på fritids

Fri 20 Dec 2013, 18:17

Säg inte det, "mina" minstingar går i förskoleklass och det funkar fint att spela med dem. :) Det viktiga är att inte ha en för stor grupp så alla får komma till tals och att vara beredd på att kasta äventyret över axeln när spelarna inte alla agerar som tänkt. :D

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests