User avatar
laffe
Topic Author
Posts: 11
Joined: Thu 19 Jun 2014, 13:18

Charlatanens drycker

Tue 24 Jun 2014, 15:42

Hej hopp!

Spelade Herr Arnions penningar nyligen med familjen -- utmärkt litet äventyr förresten, tack Åsa!

Liten spoiler alert: när spelarna hade tagit tillbaka pengarna (med lite våld) ville de förhöra den överlevande blodsörplaren om vem köparen var.

Min yngsta son -- nyss fyllda åtta -- som spelade charlatanen ville göra en sanningsdryck. Ur rent regelbalansperspektiv kanske karaktären blir för mäktig om den kan hitta på vad som helst, men å andra sidan varför inte? Eftersom han dessutom inte läser jättebra har han svårt att komma ihåg exakt vilka drycker han kan tillverka och vilken effekt de har, så jag tycker det är bra att han hittar på egna effekter.

Alltså funderade jag hur ett sanningsserum skulle fungera. Charlatanen slår ju Tala för att övertyga sina "offer/kunder" om att dryckerna verkligen fungerar. I det här fallet trodde träsktrollet absolut att drycken skulle fungera och försöka spotta ut den så Gengångaren fick hålla i honom medan Charlatanen hällde. Men effekten då? Att den får mottagaren att berätta allt tyckte jag var för mäktigt, så jag tänkte att en sänkning av offrets tärningsvalör ett steg i alla kommande motståndsslag för Hota i scenen kunde vara lämpligt. Det visade sig vara tillräckligt effektivt och gruppens Besvärjare hade inget problem att få ur träsktrollet allt han visste, även om det inte var mycket.

Vad tycker ni andra? Har era grupper försökt hitta på nya drycker till Charlatanen?
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 107
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: Charlatanens drycker

Wed 25 Jun 2014, 20:26

Det var ypperligt bra improviserad regel. Jag hade nog resonerat på liknande sätt. Nu har vi inte kommit igenom första äventyret ännu men jag tror jag knycker din lösning utifall mina barn kommer på något liknande. :-)
Vi ses i en zon nära dig!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests