User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Ner i underjorden...

Tue 21 Jan 2014, 14:31

Hej forumvänner!

Liten fråga, som gammal rollspelare är jag präglad av äventyr i underjorden. Ni vet labyrinter med monster, fällor och annat otyg. Kan man tänka sig äventyr i underjorden MEN med samma sköna fria stil och kapitel som äventyren i boxen? Hjälp mig att spåna lite kring detta. Tänker att det borde gå och att underjordiska kartor/miljöer kunde ha en mer "abstrakt" och öppnare form.

Hur tänker ni andra?

:roll:
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Ner i underjorden...

Tue 21 Jan 2014, 14:33

...eller är det bara mossigt och trist med underjordiska grottkrälaräventyr?

:shock:
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Svante Landgraf
Posts: 40
Joined: Thu 04 Apr 2013, 17:27

Re: Ner i underjorden...

Tue 21 Jan 2014, 17:02

Jag tycker inte äventyren i boken är särskilt fria utan snarare upplagda ungefär som grottäventyr. Det vill säga, så länge underjordssystemen är fyllda av personer som vill någonting, och inte bara av monster att slå ihjäl, bör det inte vara några problem att bygga grottäventyr med samma känsla som äventyren i boken!
(sound of spatiotemporal holocaust)
 
User avatar
Axelsson
Posts: 14
Joined: Fri 20 Dec 2013, 21:14

Re: Ner i underjorden...

Tue 21 Jan 2014, 19:01

Jag har för mig att äventyret i senaste Fenix till stor del utspelade sig under jord, spana in det.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ner i underjorden...

Tue 21 Jan 2014, 19:14

Jag har för mig att äventyret i senaste Fenix till stor del utspelade sig under jord, spana in det.
Stämmer finfint! Underjordens Väktare heter det äventyret. Spana in Fenix 6/2013!

Håller med Svante Landgraf om att det går utmärkt att förlägga Morwhayle-äventyr med samma struktur som dem i grundspelet till underjorden. Det som normalt kännetecknar ett Morwhayle-äventyr är:
*Spelarna får tidigt i äventyret en Äventyrskarta som visar de viktigaste platserna man kan besöka (eller där det finns något intressant iaf).
*Hjältarna kan besöka dessa platser i (hyfsat) valfri ordning.
Strukturen är alltså tänkt att ge spelarna valfrihet, men inte total frihet (vilket kan skapa handlingsförlamning). Och jag ser absolut inget skäl till att det inte skulle funka i underjorden! Jag skulle föreslå att spelarna får kartan över grottan på förhand, av uppdragsgivaren eller liknande. Allt som finns i grottan syns förstås inte på kartan, men några viktiga platser kan vara utmärkta.
Fria Ligan
 
User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Ner i underjorden...

Tue 21 Jan 2014, 20:59

Får kolla upp Fenix med andra ord. Tack för responsen!

:)
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests