Jag har för mig att äventyret i senaste Fenix till stor del utspelade sig under jord, spana in det.
Stämmer finfint! Underjordens Väktare heter det äventyret. Spana in Fenix 6/2013!
Håller med Svante Landgraf om att det går utmärkt att förlägga Morwhayle-äventyr med samma struktur som dem i grundspelet till underjorden. Det som normalt kännetecknar ett Morwhayle-äventyr är:
*Spelarna får tidigt i äventyret en Äventyrskarta som visar de viktigaste platserna man kan besöka (eller där det finns något intressant iaf).
*Hjältarna kan besöka dessa platser i (hyfsat) valfri ordning.
Strukturen är alltså tänkt att ge spelarna valfrihet, men inte total frihet (vilket kan skapa handlingsförlamning). Och jag ser absolut inget skäl till att det inte skulle funka i underjorden! Jag skulle föreslå att spelarna får kartan över grottan på förhand, av uppdragsgivaren eller liknande. Allt som finns i grottan syns förstås inte på kartan, men några viktiga platser kan vara utmärkta.