User avatar
Lightshy
Posts: 80
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Sat 07 Dec 2013, 00:56

Idéer & introduktion till ny Hjälte, ”Nattsuddaren":

Två ögon, ett blått och ett grönt, var det enda som syntes av fången när celldörren av massivt järn slagits igen. Den lilla strålen av svagt månljus som smet in genom gallret till fönstergluggen räckte inte till mer. Men inte ens en full måne skulle gjort jobbet bättre.
I Staden Morwhayle gick fången under många namn, det mest kända eller kanske ökända, var Ljusskygge.
Han vars kåpa och kläder sades ha fler nyanser av svart än alla Morwhayles skuggiga gränder och mörka katakomber tillsammans. Faldo vilket var hans verkliga namn lade sig ner på den hårda britsen, som förutom en hink att uträtta sina behov i, var det enda som fanns i cellen.
Han behövde tänka… ordentligt.
De hade skickat honom till Verges Torn istället för Saltön? Varför? Hit sändes ju bara de som använt förbjuden magi? Vem låg bakom det? Några ur Stadsvakten, de så kallade Kapporna, hade väntat på honom när han lämnade Nackade Tuppen. Där hade han träffat några andra ”Nattsuddare" i värdshusets källare för att byta lite information. Kunde det vara det? Näh.. för lätt.
Han hade skickat ett par Kappor till sjukstugan innan han själv tvingades ge upp. Men det visade ändå att Kapporna inte visste vem de hade order om att arrestera. I så fall skulle de vara fler och bättre beväpnade.
Hans rykte i Morwhayle var ju inte helt utan äkthet. Även om han hjälpt det på vägen genom att sprida en del falska rykten om sig själv. Desinformation var ett mäktigt vapen! Men att skicka Kappor till sjukstugan löste inte dilemmat han nu befann sig i.
På ett sätt hade de gjort honom en tjänst när de spärrade in honom ensam i cellen. Här fanns inget som kunde störa honom när han funderade. Hur skicklig han än var med dolkarna, så var hjärnan hans vassaste vapen.Någonstans i hans huvud gömde sig lösningen. Nu behövde han bara hitta den guldklimpen innan den eller de som placerat honom här kom på besök.
Ryktet om att han satt inlåst hade redan spridit sig till de berörda och även dess fiender. Det var han säker på. Guldklimpen skulle vara nyckeln ut ur Verges Torn. Kanske skulle han till och med kunna tjäna en daler eller två på hela historien?
Faldo slöt ögonen, knäppte händerna över bröstet och koncentrerade sig på vad han sett och hört den senaste tiden.

Vad är det som gömmer sig i Faldos huvud? Vem är det som har skickat honom till Verges Torn? Är det någon i Rådet? Kan Vakthundarna i så fall få ut Faldo och gömma honom. Kanske kan de till och med få Faldos hjälp att sätta käppar i hjulet för Rådet?
Eller är det Vakthundarna som skickat honom till Verges Torn och nu måste se till att Rådet inte når honom?


Ny Hjälte

Nattsuddaren:
Som en skugga stryker du runt Morwhayles gator, gränder och krogar under dygnets mörka timmar. Men inte för att släcka törsten, utan för att se vem som träffar vem, prata och lyssna efter rykten och skvaller. Du har alltid haft en förmåga att smälta in och få folk att prata om det mesta. Hur farligt kan det vara att berätta något för en sån som dig? Om de bara visste!

Ägodelar:
Dolk, Läderrutrustning, fickplunta, 1 flaska tunglösande elixir (sanningsserum), tubkikare, anteckningsblock med penna,

Pojknamn:
Wizla, Jakobi,

Flicknamn:
Herina, Dora,

Utseende:
Blick: Nyfiken, Gåtfull, Flackande, Vaksam, Intresserad, Begrundande

Hår: Kastanjebrunt, Gråsvart, Vitt, Eldrött, Skallig, Långt, Lockigt Välkammad, Krulligt, Tofs

Kropp:
Tanig, Senig, Tjock, Smidig, Kort, Lång Krum, Ärrad, Graciös

Bakgrund:
#Uppväxt på gatan utan föräldrar fick du snabbt lära dig att försörja dig själv. Du lärde dig att det fanns mer värdefulla saker än mynt att stjäla från folk.

#Du är sedan barnsben tränad av gillet och utför deras uppdrag utan att veta vem uppdragsgivaren är. Men nyfikenheten håller på att ta kål på dig.

#Du blev turligt nog bara utslängd från magikerakademin efter att oförsiktigt delat information om en av mästarnas planer. Nu får du klara dig på annat vis. Men du har lärt dig din läxa!

Färdigheter:
Känna till hemlighet T8
Upptäcka det dolda T8
Smyga som en skugga T6
Vandra i vildmarken T4
Springa för livet T6
Balansera vid avgrunden T6
Tala med silvertunga T10
Hota med stryk T6
Kämpa öga mot öga T6
Skjuta mitt i prick T4
Rädda en vän i nöd T4
Köpa något dyrbart T6

Egenskaper:
Munvig, Empatisk, Listig, Inlyssnande, Charmig, Talför, Vaksam, Skarpsynt, Intelligent

Specialförmåga:
Du kan läppläsa och på så sätt ta reda på vad folk säger trots att du är ur hörhåll.

Talanger:
#Kamelont
Du kan förändra ditt utseende med enkla medel (ej magi) och förklädnader och på så sätt lura personer att sänka garden och berätta saker för dig. Detta sänker ditt offers motståndsslag med en valör när du "Talar med silvertunga".

#Mäktig vän
Du har en högt uppsatt vän som alltid är intresserad av din information. En gång per äventyr kan du kalla på din vän för att hjälpa dig. På vilket sätt är upp till Häxmästaren

#Skuggan
Du kan smälta in i skuggorna så ingen lägger märke till dig, inte ens magiker. När du slår för "Smyga som en skugga" får din motståndare en valör mindre på sitt motståndsslag.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1507
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Sat 21 Dec 2013, 14:40

Sjysst! Gillar namnet, "Nattsuddaren"! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Lightshy
Posts: 80
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Sat 21 Dec 2013, 19:21

Tack! Tyckte er "Skorstensfejare" var ett så bra påhitt! Mycket roligare namn än krigare, magiker, tjuv, demonjägare, etc.
Kände att jag var tvungen att komma på något som lät "lite samma" när jag försökte göra en Hjälte.
Tycker namnen på Hjälterollerna ger en special känsla åt spelen. Kanske något att anamma på andra saker när ni skriver till nytt material.

Efter att ha läst igenom Bergtings böcker & det senaste äventyret jag lade upp på Stora Äventyrstråden har jag fått fler idéer om en ännu en Hjälteroll, Biblioteksassistent (Lärd man). Ska putsa lite på den innan den hamnar här.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1507
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Sat 21 Dec 2013, 20:37

Precis som du gillar jag Bergtings koncept med Skorstensfejarna och att just demoner tar sin tillflykt i skortstenar - klockrent, sag-igt och nytt.

I början av spånet till Morwhayle gjorde jag konceptet Magomekanikern som sen föll bort (och för den delen inte är färdigt) och jag minns att Bergting hade andra koncept på förslag, så det kan säkert dyka upp i framtiden. Tills dess som kan man ju som Häxmästare och även spelare göra precis som man vill i sin värld!
Fria Ligan
 
User avatar
Lightshy
Posts: 80
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Sat 21 Dec 2013, 21:30

Magomekaniker låter spännande. Droskmekaniker var något jag tänkte på när jag läste hur Arteil berättar hur andra grabbar i hans ålder i Gropnyk bara har 3 saker i huvudet öl,tjejer & meka med droskor :lol:
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4278
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Sat 21 Dec 2013, 21:43

Kul! Ser gärna fler roliga hjälteroller till spelet, det är ett bra sätt att ge spelare både fler valmöjligheter och mer kunskap om världen. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Hrodebert
Posts: 57
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Nordmark

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Fri 21 Mar 2014, 11:44

Liten fundering på nya figurer... :roll:

Utgick från de färdigheter som är "upptagna" av tidigare figurtyper och spånade en stund kring följande:

”lediga färdigheter” : ”figurförslag”

smyga som en skugga : hemlighetsmakare/fredlös/korp
vandra i vildmarken : landstrykare/vagabond/luffare
skjuta mitt i prick : friskytt/dragon/skarpskytt
rädda en vän i nöd : medikus/fältskär/diakon
köpa något dyrbart : gårdfarihandlare/nasare/gatumånglare

Figurens främsta färdighet får naturligtvis valören T10.

Sedan är det ju allt det där andra som skall till också, namn, utseende, bakgrund osv...

Hoppas i vilket fall att det kan inspirera er andra. :D
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4278
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Fri 21 Mar 2014, 13:49

Kul! Bra ideer, och smart att gå efter "lediga" toppfärdigheter.
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1507
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Fri 21 Mar 2014, 19:15

Hrodebert wrote:
Liten fundering på nya figurer... :roll:

Utgick från de färdigheter som är "upptagna" av tidigare figurtyper och spånade en stund kring följande:

”lediga färdigheter” : ”figurförslag”

smyga som en skugga : hemlighetsmakare/fredlös/korp
vandra i vildmarken : landstrykare/vagabond/luffare
skjuta mitt i prick : friskytt/dragon/skarpskytt
rädda en vän i nöd : medikus/fältskär/diakon
köpa något dyrbart : gårdfarihandlare/nasare/gatumånglare

Figurens främsta färdighet får naturligtvis valören T10.

Sedan är det ju allt det där andra som skall till också, namn, utseende, bakgrund osv...

Hoppas i vilket fall att det kan inspirera er andra. :D

Coolt! Bra tankegångar!
Fria Ligan
 
User avatar
Lightshy
Posts: 80
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Idéer & introduktion till ny Hjälte, Nattsuddaren

Tue 27 Oct 2015, 00:15

Hittade mina gamla anteckningar och tänkte göra något av dem. Så här är en av de tidigare utlovade (För länge, länge sedan) Äventyrarna:

Biblioteksassistent:
Många vill till Morwhayls Magiker akademi för att bli magiker, men inte du. Du blev skickad dit av dina föräldrar för att få en utbildning. Fast det visade sig att din talang för magi var lika stort som ditt intresse för den, dvs noll.
Varför ska man ödsla tid på att uttala svåra formler och lära sig vifta med händerna i krångliga mönster när det finns så mycket annat intressant att lära sig? Och ingenstans kan man hitta mer information att lära sig än i Akademins stora bibliotek. Du har äntligen fått en tjänst där och där tänker du stanna!

Ägodelar:
Penna, anteckningsbok, axelväska (ofta med en tung bok i, vilket gör den till ett bra vapen att klappa till någon med), läsglasögon.

Pojknamn:
Stjepan, Stanis, Gordo

Flicknamn:
Valda, Nomi, Jolka

Utseende:
Blick: Nyfiken, Fundersam, Intresserad, Begrundande, Drömmande

Hår: Kolsvart, Renrakad, Kort stubb, Vattenkammad, Flätor, Krulligt

Kropp: Tanig, Senig, Tjock,, Kort, Lång,

Bakgrund:
#Hemma läste du allt du kunde hitta. När det inte fanns mer lånade du böcker av vänner och bekanta. Men snart hade du läst slut de med. Då återstod bara ett alternativ. Gå och banka på akademins stora port och kräva tillgång till biblioteket och dess skatt. Och där är du nu, anställd som biblioteksassistent. Din dröm har blivit verklig, här finns mer böcker än du någonsin kommer hinna läsa.

#Du har en talang för att sortera saker. Du är manisk när det kommer till detta. Inga lärare eller elever på Akademin står ut med ditt beteende, utom Chefs Bibliotekarien. Som såg en chans att få mindre jobb och längre raster. Du har därför fått tjänst som biblioteksassistent.

#Din brist på magisk talang fick dina läromästare på Akademin att slita sitt hår i förtvivlan. Men eftersom dina föräldrar betalat så generöst för dina studier så kan de inte göra sig av med dig. Därför har de skickat dig till biblioteket för att sopa problemet under mattan. Inte dig emot.

Färdigheter:
Känna till hemlighet T10
Upptäcka det dolda T8
Smyga som en skugga T6
Vandra i vildmarken T4
Springa för livet T6
Balansera vid avgrunden T6
Tala med silvertunga T8
Hota med stryk T6
Kämpa öga mot öga T4
Skjuta mitt i prick T4
Rädda en vän i nöd T6
Köpa något dyrbart T6

Egenskaper:
Torr, Listig, Inlyssnande, Talför, Vaksam, Skarpsynt, Intelligent

Specialförmåga:
Du har fri passage till Akademin och dess Bibliotek. Du har även bra kontakter där som kan hjälpa dig med olika problem.

Talang:
Savant minne - Du kan en gång per äventyr plocka fram vilken information som helst ur ditt minne och får slå en T10 för valfri färdighet. Mängden böcker du läst i magikerakademins bibliotek har gett dig oanade kunskaper.

Språkkunnig - Kan läsa de flesta och tala de flesta språk, även döda språk.

Magiresistent - Du har sprungit runt länge i biblotekets dammiga vrår & har därför andats in tillräkligt med partiklar från diverse antimagi-pentagram, skyddsformler etc. för att bygga upp en naturlig ressistans mot magi. Alla/allt som försöker rikta någon magi mot dig får en valör mindre på sitt slag. Detta gäller oavsett om det är en possitiv eller negativ besvärjelse.
GZIP: Off