Får se om detta kan vara något?
Vargarnas Natt (Även en introduktion till en ny Hjälte kallad Nattsuddare)
Den hemska sanningen:
Lazlo Pezh är en Varulv, vilket ingen i Morwhayle känner till, det är han säker på.
Han har de senaste åren försökt hålla sig vid liv genom att arbeta som hamnstuvare, kattstrypare och dödgrävare om vart annat. Samtidigt som han kämpar för att dölja sin hemlighet drömmer han om de gamla tiderna då han slogs för Häxmästaren & den respekt Varulvarna då åtnjöt.
Lazlo har nu kommit på en plan för att ge tillbaka Varulvarna den status han anser att de faktiskt borde ha!
Problemet är bara att Rådet fått nyss om hans plan & inte är så förtjusta i idéen. De har en egen plan.
Detta har dock inte hindrat Lazlo från att leta upp andra Varulvar i Morwhayle för att förmå dem att ansluta sig till sin sak. Till sin förvåning har arbetet gått lättare än han trott. Även om inte alla Varulvar gillar hans plan.
Han har nu ett 15 - tal (Häxmästaren får anpassa efter vad han anser vara lämpligt) frivilliga i sitt förband som han valt att kalla Lazlo's ulvar, efter det förband han själv ledde under kriget.
Lazlo's plan är att frita Walto Lat, den Magiker som under kriget ansvarade för alla Varulvar som slogs under Häxmästaren, från Verges Torn (Fängelse för Magiker, se regelboken). För att sedan ta honom till Rådet och där med gemensam kraft låta Walto ta sin rättmätiga plats & återinföra Varulvarna som en militär styrka.
Just detta gillar inte Rådet eftersom de hellre verkar i det tysta. Dessutom är Walto en enormt otrevlig typ!
Därför har de bestämt sig för att stoppa Varulvarnas fritagningsförsök. Walto sitter bra där han sitter om han inte är död. Vilket egentligen vore det bästa.
Rådet planerar att använda sig av Vakthundarna utan deras vetskap, för att stoppa Varulvarna och på så sätt också misskreditera dem.
Rådet har därför genom olika omvägar lyckats få Stadsvakten att arrestera Nattsuddaren Faldo, även känd under namnet Ljusskygge (efter ett väldigt klumpigt försök som slutade med att flera Kappor skickades till sjukstugan)
Faldo har nu spärrats in högst upp i Verges Torn i cellen mittemot Walto.
Rådet har därefter med hjälp av andra Nattsuddare spritt ett rykte om att Rådet försöker gömma Faldo för att han sitter på information som Rådet själva vill ha men inte vill ska komma ut. Enligt ryktet ska Faldo snart transporteras från tornet till förhör.
Eftersom Rådet känner till Varulvarnas plan, är tiden för transporten tajmad så den ska sammanfaller strax efter tidpunkten då Varulvarna planerar sitt fritagningsförsök. Vilket är ganska snart!
Detta har fått Briar att snabbt samla sina styrkor i Vakthundarnas hemliga högkvarter i Katakomberna för att göra ett motdrag. Vad han inte vet är att Rådet hoppas på att Vakthundarna ska stoppa Varulvarna eller åtminstone decimera deras antal och sitt egna innan Tempelväktarna kommer till Verges Torn för att hämta Faldo och upptäcker fritagningsförsöket. Tempelväktarna bryr sig inte om ifall det är Varulvar eller Vakthundar som håller på med fritagningen. De tänker göra processen kort med vem som helst. Det sitter för många farliga fångar i Verges Torn för att låta någon komma undan med livet i behåll.
Summa sumarum så blir Rådet av med flera stycken flugor i samma smäll och kanske skickar detta en varning till andra som underminerar Rådets plan!
Kapitel 1 - Ryktet går!
Ni har alla samlats i Vakthundarnas hemliga högkvarter efter att Briar sänt efter er. Ni förstod på de meddelanden ni fått att tiden är knapp och att ni måste skynda.
Knappt har ni hunnit sätta er runt bordet förrän Briar tar till orda:
Jag vet inte om ni hörde om det stora bråket utanför Nackade Tuppen i förrgår kväll. Ett par Kappor hamnade i sjukstugan efter ett tafatt försök att arrestera en Nattsuddare. Inget utöver det vanliga kan man ju tycka, men jag har nåtts av ett rykte som säger att Nattsuddaren inte var någon annan än Ljusskygge. Vars tjänster vi ofta använt och vilka visat sig vara väl värda betalningen. Så jag bestämde mig för att gräva lite djupare.
Briar tar ett bloss på sin cigarr
Det verkar som rådet har något på gång. Ljusskygge verkar sitta på någon sorts information som Rådet är intresserade av men inte vill ska läcka till oss. Jag har inte den blekaste om vad det kan vara. Men om Rådet vill gömma det för oss måste det vara viktigt! Hur många av er känner till Verges Torn?
Låt Hjältarna svara och fyll i luckorna med hjälp av det som står i Regelboken sid. 107
Vi måste ta oss in och befria Ljusskygge innan han blir hämtad till förhör! Säger Briar tillslut. Eftersom det är bråttom ser jag ingen möjlighet till finesser. Vi får gå rakt genom framdörren… hmm eller kanske inte framdörren... vi kommer på något på vägen. Kom, nu drar vi!
Milstolpar:
Detta kapitel ger ingen erf. Det är bara en uppstart.
Kapitel 2 - Morwhayle’s Katakomber
Briar leder Hjältarna ner genom katakomberna.
Här är ett utmärkt tillfälle för Häxmästaren att beskriva Katakomberna. Kanske ser de en del av Malströmmen. Låt Hjältarna och Briar möta några odöda eller kanske ett monster du själv tänkt ut. Tänk bara på att detta inte är en slutstrid. Ge hjältarna en match men låt dem komma vidare. Kanske måste de springa? Skulle de ändå hamna i trubbel kan du använda Briar för att hjälpa dem.
När Hjältarna klarat sig igenom Katakomberna fortsätter berättelsen.
Biroller:
Odöda (Se Regelboken sid 113)
Milstolpar:
Efter att ha tagit sig igenom Katakomberna levande och utan att Briar varit tvungen att rädda dem får Hjältarna 1 erf. var.
Kapitel 3 - Entré
Ni tar er upp genom ett brunnslock i skydd av nattens mörker. Från gränden kan ni i månljuset se Verges Torn som inte ligger så långt borta. Nu måste ni komma på något…
Hjältarna måste bestämma sig hur de ska ta sig in i Verges Torn. Ska de prata sig förbi vakterna? Vad har de i så fall för ursäkt? Ska de klättra in genom någon öppning de ser? Eller ska de slå sig in?
Vad de än bestämmer sig för så är några av Varulvarna redan inne i tornet & de har använt sig av samma ide som Hjältarna bestämmer sig för. Vilket leder till att det är väldigt enkelt att ta sig in för hjältarna. Varulvarna har redan sopat banan (Häxmästaren får hjälpa till att göra entrén smärtfri). Någon av Hjältarna blir kanske fundersam. Låt då denna slå ett slag för Upptäcka det dolda mot T6. Lyckas det förstår Hjälten att någon har tagit sig in före dem. Hjältarna kan nu vara extra mycket på sin vakt.
Om någon av Hjältarna kan magi så märker de att något är fel så fort de kommer in i Tornet. Tornet är ju byggt för att hålla farliga Magiker fängslade därför finns det massa olika pentagram, sigill & märkliga maskiner som funkar som magidämpare. Varje besvärjelse som kastas inne i tornet kostar därför 3 magipoäng.
Biroller:
Fängelsevakt (Samma som Stadsvakt, se Äventyrsboken sid. 13)
Milstolpe:
Skulle någon Hjälte komma på att någon tagit sig in före dem får denna Hjälte 1 erf.
Kapitel 4 - Kurragömma
När Hjältarna väl tagit sig in i Tornet måste de komma på hur de ska hitta Ljusskygges cell? Dags att Brainstorma! Kanske kan de fråga en vakt om de pratat sig in i tornet. I bottenplan finns det ett mottagningsrum för besökare. Där finns en stor liggare på en pedistal där alla fångars namn och cellnummer står skrivet. Briar kan kanske informera om detta ifall hjälp behövs.
Vad de än kommer på så ligger naturligtvis både Faldo & Walto’s celler på översta våningen. Faktum är att de är de enda 2 cellerna på översta våningen.
Överallt i Tornet finns det patrullerande vakter i grupper om 2. Det är upp till Häxmästaren att använda dem som hen tycker är lämpligt.
Biroller:
Fängelsevakt (Samma som Stadsvakt, se Äventyrsboken sid. 13)
Milstolpe:
Klarar Hjältarna att lokalisera Faldo’s cell och ta sig dit utan att något larm går får de var sin erf.
Kapitel 5 - Standoff
När Hjältarna tillslut når Faldo’s cell möts de utanför av en grupp personer (Varulvarna i människoform, lika många som hjältarna) som försöker ta sig in i den motsatta cellen. Gruppen har sina vapen dragna och vänder sig mot Hjältarna. Lazlo är inte med denna grupp. Han väntar utanför med ytterligare några fler Varulvar.
Nu får Häxmästaren spela med vad som händer. Anfaller Hjältarna försvarar sig Varulvarna. De förvandlar sig inte förrän det börjar gå riktigt dåligt.
Pratar man med varandra borde det framgå att båda grupperna har gått i någon sorts fälla. Man kan då välja att samarbeta eller sköta sig själva.
Hur det än faller ut bör Faldo släppas ut ur sin cell, kanske även Walto beroende på vad som sker innan. Nu gäller det att ta sig ut ur tornet! Ingen tid för förklaringar!
Använd gärna några fängelsevakter på vägen ut för att stressa Hjältarna.
Biroller:
Varulv (Se Regelboken sid. 114)
Fängelsevakt (Samma som Stadsvakt, se Äventyrsboken sid. 13)
Faldo den Ljusskygge:
Upptäcka T8, Smyga T8, Springa T6, Tala T10, Hota T6, Kämpa T8
Ingen rustning, inga vapen
Egenskaper: Vaksam, listig & skarpsynt
Tallang: Skuggan (Se mitt inlägg om Hjälten Nattsuddare)
Milstolpe:
Klarar Hjältarna få ut Faldo ur tornet oskadd får de varsin erf.
Om de med hjälp av Faldo och Varulvarna kan pussla ihop historien får de ett erf till.
Kapitel 6 - Friska luften, till slut!
Väl ute ur tonet möts hjältarna av Lazlo och resterande Varulvar (Häxmästaren får avgöra lämpligt antal). Han undrar vad som händer och vilka Hjältarna är.
Beroende på hur mötet med Varulvarna i Tornet gick och vad som hände sedan, kan många saker hända nu. Tänk på att om Walto finns med här så är han en oerhört mäktig magiker som Hjältarna knappast rår på. Inte ens med Briars hjälp. Lazlo hyser ingen kärlek för Vakthundarna, trots Briars band till Varulvar och det är Lazlo tydlig med. Pågår en vapenvila respekterar han dock den. Även om stämningen är långt ifrån god.
Vad som än händer, om Hjältarna och Varulvarna bestämmer sig för att gå åt varsitt håll eller ryker ihop, så avbryts de precis vid det tillfället av att Tempelväktarna dyker upp och undrar vad som händer.
Du kan här använda Kapten Waleria (Se Äventyrsboken sid 20) som ledare för Tempelväktarna om hon inte dog i äventyret Dödens blå flammor. I så fall kan du använda Kapten Walerion, Walerias tvillingbror med samma värden. Han har i så fall ett strå att plocka med Hjältarna.
Så nu blir det strid!
Varulvar som förvandlar sig och attackerar Tempelväktare! Vad gör Walto? Lägger sig Hjältarna i? I så fall på vilken sida? Kanske tar de tillfället i akt och flyr?
Det är helt upp till dem!
Ett som är säkert är att Faldo försvinner i mörkret utan att någon märker det.
Hur striden än löper ut, kan det ju vara intressant att låta karaktärer som Walto, Lazlo, Waleria/Walerion överleva för att dyka upp igen i kommande äventyr.
Kanske bestämmer sig Faldo för att ge vakthundarna viktig information (gratis) om vart Lazlo gömmer sig så att Vakthundarna kan ta kontakt med honom? För att oskadliggöra honom eller kanska erbjuda Varulvarna en plats hos Vakthundarna? Kanske gäller Faldo’s information en vapenvila mellan Vakthundarna och Rådet där de kan göra gemensam sak och ta hand om Walto som är allt för farlig för alla när han är fri?
Biroller:
Varulv (Se Regelboken sid. 114)
Tempelväktare (Se Äventyrsbok sid. 20)
Lazlo (Samma som Kajetan, Äventyrsboken sid. 78)
Waleria/Walerion (Se Äventyrsbok sid.20)
Walto (Han är för mäktig och tanken är inte att Hjältarna och han skall strida mot varandra, därför sätter jag inga värden på honom)
Milstolpe:
Klarar sig Hjältarna undan striden får de var sin erf. Kan de dessutom locka över Varulvarna till att kämpa för Vakthundarna får de var sin erf. till.
Spinn vidare så mycket du vill och återanvänd gärna platser & personer.
Hoppas ni gillar storyn?