User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Tue 10 Dec 2013, 00:48

Dödens svarta märke

Den hemska sanningen
Balesch var en ond man, de visste alla som kände honom. I synnerhet alla i det rövarband som härjade på Peretenaus slättland som han var hövding över. Under flera år samlade rövarbandet ihop en stor skatt bestående av guld och ädla juveler. En dag frågade rövarna sin hövding om det inte var dags att dela upp skatten så att alla kunde återvända hem som förmögna män och kvinnor. Balesch skrattade åt detta förslag för han hade drabbats av girighet och ville behålla hela skatten för sig själv. Obetänksamt drog han blanka vapen och gick till anfall mot de andra rövarna. Sju stycken hann Balesch dräpa innan han själv träffades av en muskötkula och dog.

De fem rövarna som överlevde striden var förfärade över den styrka som Balesch visat upp och de blev snabbt övertygade om att det bara var en tidsfråga innan den onde rövarhövdingen återuppstod som en odöd eller demon. Därför tog de med sig Balesch lik och begav sig av till umbrianerna som lever söder om Morwhayle. Där donerade de en stor summa pengar så att umbrianerna skulle vårda Balesch svarta själ så att den kunde få lugn och ro. Därefter delade de fem rövarna upp skatten sinsemellan och begav sig till Morwhayle för att där leva resten av sina liv i lyx.

Trots Balesch ondska fanns det en människa som älskade honom, nämligen hans syster Dalescha. När hon fick reda på vad som hänt begav hon sig in i umbrianernas förbjudna skogar och stal den lerlykta som innehöll broderns själ. Därefter släppte hon själen fri och Balesch återuppstod som en demon. Dalescha gav sin broder Skallrons klo, ett fruktansvärt vapen som gör att den som träffas av dess spets långsamt (över ett dygn) dör under outhärdliga smärtor. Med vapnet i sin hand var Balesch redo att ta sin hämnd.

Kapitel 1 - Skrik i natten
Hjältarna befinner sig Morwhayle och det är natt. Mitt i natten vaknar de av att de hör ett fruktansvärt skrik eka mellan gatorna. Skriket verkar komma från grannhuset som är en mycket påkostad byggnad. Bestämmer sig hjältarna för att undersöka saken finner de att skriket kommer från en man som ligger på golvet och skakar av smärta. På mannens högra hand finns en stor svart och mystisk bläckliknande fläck. Om hjältarna rotar omkring lite i rummet hittar de ett brev som berättar att mannens namn är Golltan. Om hjältarna anropar Golltan vid namn och frågar vad som hänt säger han bara "Det var Balesch, det var Balesch". Sedan försvinner han in i smärtans febriga dimmor och förblir okontaktbar. Vad än hjältarna gör kan de inte rädda Golltan och han dör 24 timmar senare.

Kapitel 2 - Möte med Zaracka
Dagen efter håller Vakthundarna rådslag. Briar presenterar umbrianen Zaracka som berättar sin historia. Läs upp texten nedan:

"För en tid sedan kom fem människor till mig med ett manslik och bad mig begrava kroppen och vårda hans själ. Som vår sed är placerade jag själens i en lerlykta och vakade över den så att den inte kunde återuppstå som en odöd. En dag några veckor senare fann jag till min förvåning att lerlyktan var uppbruten och själen försvunnen. För att rätta till det som hänt har jag kommit till Morwhayle för att återhämta själen. Människorna sade att den tillhörde en man vars namn var Balesch den Svarte. Kan ni hjälpa mig?"

Nu uppstår säkert en diskussion mellan hjältarna, Briar och Zaracka. Det enda vettiga som umbrianen kan komma på att säga är att han minns att en av de människor som kom med liket till honom hette Leolandra. Briar kan tillföra att Balesch den Svarte var en ökänd rövarhövding som härjade i Peretenau och som försvann under mystiska omständigheter för sex månader sedan. Den logiska slutsatsen av rådslaget är att Hjältarna letar upp Leolandra och berättar att hon befinner sig i stor fara och försöker få henne att berätta vad hon vet.

Kapitel 3 - Leolandras hus
När Hjältarna hittat till Leolandras hus är Balesch och Dalescha redan där. Hjältarna kan höra skrik och oväsen från huset som förvarnar dem att allt inte står rätt till. Tar sig hjältarna in i huset kan de se en kvinna (Leolandra) som hålls fast i ett järngrepp av en demonliknande varelse (Balesch). Bredvid dem står en annan kvinna (Dalescha) som håller i en liten skattkista. När Balesch får syn på Hjältarna sätter han Skallrons klo mot Leolandras strupe och hotar att döda henne om Hjältarna inte lägger ner sina vapen och låter sig låsas in i källaren.

Går Hjältarna med på att göra som Balesch säger föses de obeväpnade ner för en mörk källartrappa. Det sista som händer innan dörren stängs bakom dem är att Balesch sticker Leolandra med Skallrons klo och knuffar ner hennes för trappan. Kvickt låses källardörren och Balesch och Dalescha kommer undan.

Går Hjältarna inte med på att göra som Balesch säger blir det strid. Balesch sticker omedelbart Skallrons klo i Leolandra och flyr sedan ut genom ett fönster och kommer undan. Dalescha däremot går med dödsförrakt i blicken ensam till anfall mot Hjältarna.

Hur än detta kapitel utspelar sig blir Leolandra stucken med Skallrons klo. Där hon blir stucken uppstår ett svart märke (liknande det som Golltan hade). Innan hon börjar feberskaka av smärta hinner hon i korta ordalag berätta sin historia (se Den hemska sanningen) och att de tre rövarna som fortfarande är i livet heter Yltas, Pero och Antina.

Kapitel 4 - De tre rövarna
Efter ett kort möte med Briar kommer Vakthundarna överens om att Yltas, Pero och Antina måste räddas. Hjältarna får i uppdrag att hitta och föra tillbaka valfri person av dessa tre till Vakthundarnas Gömsle. De övriga två skall andra medlemmar av Vakthundarna rädda. Under detta möte kan Briar berätta att Skallron klo är ett mycket farligt vapen som sägs vara en klo tagen från Skallron den monstruöse, en drake som levde i forntiden och älskade att plåga sina offer.

Yltas - Väljer Hjältarna att försöka rädda Yltas så hittar de rövaren på ett värdshus nere vid hamnen. Han är mycket ovillig att lämna sin grogg men om Hjältarna berättar att Balesh är ute efter honom följer han snällt med.

Pero - Väljer Hjältarna att försöka rädda Peros får de reda på av hans hyresvärd att han tidigt under morgon mycket hastigt packade sin häst och lämnade Morwhayle genom den östra porten. Vart han skulle vägrade han att berätta. För Häxmästarens kännedom kan berättas att Pero rider med högsta fart mot Idilre och om Hjältarna kan besegra Balesch så kommer han att komma undan med livet i behåll.

Antina - Väljer Hjältarna att försöka rädda Antina är även hon försvunnen. Görs efterfrågningar i hamnen kan en råbarkad sjöman berätta att hon steg ombord på ett fartyg som seglade för några timmar sedan med destination mot Yrlecht i söder. Antina befinner sig således utom räckhåll och om Hjältarna kan besegra Balesch så kommer även hon att komma undan med livet i behåll.

Kapitel 5 - Lockbetet
Väl tillbaka i Vakthundarnas Gömsle oberoende vem Hjältarna valde att rädda bör följande fakta vara klarlagda.
1) Yltas är där med livet i behåll.
2) Pero och Antina har flytt från Morwhayle och är för tillfället i säkerhet.

Briar och Zaracka har under Hjältarnas äventyrande i Kapitel 4 kommit på en plan. Zaracka har tillverkat en ny lerlykta och laddat den med den magiska kraft som krävs för att fånga Balesch svarta själ. Allt Hjältarna behöver göra är att tända lyktan när Balesch är i närheten (inom tio meter) så kommer han att åter sugas in i lampan. För att lyckas med detta måste Hjältarna ha ett lockbete och Yltas är detta lockbete. Briar föreslår att Hjältarna tar lerlyktan och Yltas till dennes hem och inväntar att Balesch skall dyka upp. Zaracka varnar dem för att inte tända lyktan innan Balesch har dykt upp för då kan demonen känna dess närvaro och välja att inte dyka upp. Yltas är dock inte så säker på denna plan och det krävs övertalning från Hjältarnas sida för att få honom att ställa upp.

Väl hemma hos Yltas blir väntan lång. Först långt in under natten dyker Balesch upp när han kommer inhoppande genom ett fönster. Dalescha kommer efter honom om hon fortfarande är i livet. Han försöker först sticka Yltas med Skallrons klo och går därefter till attack mot Hjältarna. Om hjältarna tänder lyktan upptäcker de att det tar lite tid innan dess magi har laddats upp nog mycket för att suga i sig Balesch svarta själ. Varje runda slår Häxmästaren en T6 och blir resultatet en 1 så sugs Balesch själ in i lerlyktan och hans demonkropp faller ihop och vittrar sönder. Skulle Hjältarna lyckas dräpa Balesch med vanligt fysiskt våld kommer hans själ automatiskt att sugas in i lerlyktan.

Kapitel 6 - Epilog
Med Balesch svarta själ åter fångad i lerlyktan kan Hjältarna i triumf återvända till Vakthundarnas Gömsle och överlämna den till Zaracka. Urbianen tackar dem för deras hjälp och reser hem till sin djupa skog. Briar gratulerar dem som överlevde och ber dem att räcka över Skallrons klo till honom. "Detta vapen är alldeles för mäktigt för att hamna orätta händer", säger bargesten. Han undrar också vad Vakthundarna skall göra med Yltas, han är trots allt en rövare med många liv på sitt samvete. Dessutom har han en mindre förmögenhet gömd i sitt hem...

Biroller
Balesch: Balansera T12, Hota, T10, Kämpa T12, Känna till T6, Springa T12, Upptäcka T8. Egenskaper: Anskrämlig. Utan fruktan. Utrustning: Skallrons klo (se nedan).
Dalescha: Hota T8, Kämpa T8, Känna till T10, Tala T6, Rädda T10, Upptäcka T6, Besvärja T10 (frostmagi). 5 magipoäng. Egenskaper: Odräglig, Listig. Utrustning: Spjutet Ise (se nedan).
Yltas: Svårt alkoholiserad för detta rövare. Alkoholismen gör att han är värdelös på allt utom att klaga.

Milstolpar
- Hjältarna besegrade Balesch.
- Hjältarna besegrade Dalescha.
- Hjältarna såg till att Yltas överlevde äventyret.

Övrigt
Skallrons klo: Detta vapen är en lång dolk (attack T10, försvar T4) tillverkad av en drakes klo. Det ligger även en förbannelse över vapnet som gör att den som tar skada av det får en mörk fläck där den träffade och en T10 rundor senare faller ihop under fruktansvärda smärtor som gör offret handlingsförlamad i ett dygn. Därefter dör offret.
Ise: Detta vapen är ett långt spjut (attack T10, försvar T10) som har en istapp som spets. Dessutom är spjutet laddad med 5 extra magipoäng som Dalescha kan använda sig av.
Last edited by Klaatu on Tue 10 Dec 2013, 18:46, edited 2 times in total.
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Lightshy
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Tue 10 Dec 2013, 01:15

Nice igen! Var försiktig med mäktiga vapen bara, vore synd att göra Morwhayle till powergaming & strid. Systemet bjuder in till så mycket mer.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Tue 10 Dec 2013, 11:07

Måste bara säga att jag diggar det här stenhårt!
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Tue 10 Dec 2013, 11:09

Ascoolt att det bubblar fram så här bra äventyr så snabbt! Korta och koncisa - gillas! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Tue 10 Dec 2013, 12:07

Mycket bra! Vi borde samla dessa och layouta dem i en PDF. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Lightshy
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Tue 10 Dec 2013, 12:17

Gört!
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Tue 10 Dec 2013, 19:08

Vargarnas Natt …
...Hoppas ni gillar storyn?
Det var ett väldigt intressant men aningen komplicerat äventyr. Det var många personer och fraktioner att hålla reda på. Men med ytterligare en genomläsning skall det inte vara några problem att spela. Bra jobbat.
Var försiktig med mäktiga vapen bara, vore synd att göra Morwhayle till powergaming & strid.
Du har rätt. Jag har skrivit om epilogen så att Briar tar hand om Skallrons klo.
Ascoolt att det bubblar fram så här bra äventyr så snabbt! Korta och koncisa - gillas!
Vi får hoppas att fler hoppar på tåget och skriver ett äventyr eller två. Jag kan som jämförelse berätta att det tog ungefär 3 timmar för mig att skriva "Dödens svarta märke" men då har jag ju en viss erfarenhet av att skriva äventyr. :-)
Mycket bra! Vi borde samla dessa och layouta dem i en PDF.
Fett. Men först måste några fler röster än jag och Lightshy bidraga till samlingen.
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Lightshy
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Tue 10 Dec 2013, 23:20

Jag har ingen direkt erfarenhet av att skriva äventyr. Men tanken var att det ska finnas lite olika fraktioner som alla kan dyka upp då & då i fortsättningen & att Hjältarnas handlingar speglas i de mötena. Ska kika över Vargarnas natt & putsa lite på det. Dina äventyr är dessutom snyggare uppställda & mer lättlästa, det ska jag ta till mig. Det är faktiskt en sak som slog mig vad det gäller Spelböckerna. Lättlästa & snyggt uppställda. Behövs inte mer. Bra jobbat ni som ligger bakom det beslutet!

Du får gärna använda några av mina karaktärer & platser & väva in dem i dina äventyr. Det är ju bara kul om vi hjälps åt göra Morwhayle levande tillsammans. jag tycker det är sjukt kul med igenkänningsfaktorn! Jag försökte tex plantera uttrycket Kappor i stället för Stadsvakt (Vet inte om detta funkar med Bergtings böcker. Ska läsa dem till jul). Om andra som skriver äventyr använder samma "slang" får vi snart en värld som är olik andra.
Kanske kan Fria ligan ha en Pdf karta som uppdateras då & då med platser som de tycker är värda att användas igen?

Bra lösning att du låter Briar ta hand om vapnet. Det gav mig en ide'. Kan inte vakthundarna ha ett gömt valv för farliga artefakter & liknande någonstans. Kanske något liknande Fantomens lilla & stora skattkammare?

Jag hoppas verkligen spelare använder denna tråd till uppslag för egna äventyr & att de äventyr som Fria ligan tycker är lämpliga hamnar i en pdf. Där är de nog lite lättare att ta dem till sig än här på tråden
 
User avatar
Lightshy
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Wed 11 Dec 2013, 04:46

Väktarens flykt

Den hemska sanningen:

Långt ner under Morwhayle, till och med under katakomberna, ligger Kryptan!
Här finns Skattkammaren där Vakthundarna och andra innan dem låst in artefakter & ting som är säkrast att hålla borta från fiender & allmänheten. Denna mytomspunna plats vaktas av Baba Roga.
Ingen vet vem Baba Roga är, Magiker, Häxa… ingen vet ens om Baba Roga är en han eller hon?
Det ser den smutsiga, bruna kåpan till. Det går inte att se vad som finns därunder.
Så länge någon kan minnas och antagligen ännu längre har Baba Roga varit Kryptans väktare utan att någon gång sova eller äta. Bara sittande i sin gungstol, rökandes en lång valbenspipa.
Det enda som är säkert är att Baba Roga har den enda nyckeln till Kryptan och aldrig lämnar den ifrån sig. Det finns gamla berättelser om sådana som försökt att ta nyckel eller smita förbi väktaren. Men de historierna slutar med att de personerna hittats blinda och galna på golvet, skrikandes av skräck utan någon förklaring.
Detta är orsaken till att ingen levande person sett insidan av Skattkammaren. Tills nu...

När Briar är på väg till Kryptan för att be Baba Roga låsa in Skallrons Klo, en farlig artefakt, hittar han bara en tom gungstol och en rykande valbenspipa på golvet. Skattkammarens massiva port står på glänt med nyckeln av svart opal och dess kedja av skuggstål sittandes i låset. Med dragen musköt kikar Briar hänförd och förskräckt in i Skattkammaren men ser inte något. Efter att lämnat Skallrons Klo, låser Briar porten. Hänger nyckel runt halsen och gömmer den innanför kläderna. Han tänder en cigarr, funderar lite och börjar sedan den mödosamma vandringen tillbaka till Morwhayle's gator.

Vad som har hänt är att den förrymda Magikern Walto Lat kommit på ett sätt att befria Baba Roga, som är en demon!
Genom att låta en blind man, den gamle tiggaren Plak, gå fram till Baba Roga och be denne lämna nyckeln av fri vilja sattes gamla eder som svurits ur spel. Och bojan som höll Baba Roga fast vid sin tjänst togs bort. Baba Roga gav sig genast av från sitt fängelse och Walto Lat kunde gå in i kryptan och hämta sin stav som låsts in i Skattkammaren. Något annat vågade inte ens en mäktig magiker som Walto röra utan bättre kunskap.
Att planen gick i lås beror på att Plak på grund av att han är blind inte kunde se Baba Rogas ansikte när denna drog bak huvan på sin kåpa för att ta fram nyckeln som hängde runt dennes hals.
När Baba Roga fäller bak huvan som täcker ansiktet kan den som står framför inte låta bli att titta, det går inte att blunda. Detta är inte magi utan en demonisk förmåga. Alla som ser Baba Rogas ansikte drabbas av sådan skräck att de blir galna, faller ihop och mister synen.
Därför har aldrig Baba Roga kunnat överlämna nyckeln, som han svurit bära runt halsen tills någon ber honom att frivilligt lämna den ifrån sig. Kedjan av skuggstål är det som hindrar demonen från att lämna Kryptan.

Nu är det upp till Hjältarna att lista ut vad som har hänt. Hitta Baba Roga och komma på ett sätt att antingen fördriva demonen eller åter binda den till sin tjänst i Kryptan som står obevakad. Helst innan Rådet får nys om detta! Sen får de lösa problemet med Walto Lat...

Fortsättning följer snart...
Image
Last edited by Lightshy on Thu 02 Jan 2014, 03:01, edited 1 time in total.
 
User avatar
Lightshy
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Den stora Äventyrs-tråden!

Fri 13 Dec 2013, 01:29

Här är fortsättningen...

Detta är ett ganska linjärt äventyr som går ut på att knyta ihop trådar från tidigare äventyr här på tråden och presentera några nya platser runt om i staden Morwhayle.
Den hemska sanningen finner ni ovan i Tråden.

Väktarens flykt


Kap 1 - Vad gömmer sig i skuggorna

Det är mitt på dagen och ni (Hjältarna) sitter på Nackade Tuppens uteservering och tittar på när Umbrianen Zaracka och den väl förvarade lerlyktan långsamt lämnar staden i en karavan som är på väg till Yrlecht. Tempraturen har plötsligt gått ner några grader och trots att det är mitt på dagen känns det lite mörkare ute än vad det bara var för en stund sedan. De andra gästerna har gått in, men ni har beställt ut varmt kryddat glödvin för att hålla er varma.
Plötsligt hör ni en röst bakom er som ni känner igen. Det är Ljusskygge som gömmer sig i skuggorna vid husgaveln.
Hjältarna kan slå för upptäcka om de vill men får 1 valör i minus på grund av Ljusskygges Talang ”Skuggan” (se Hjälten Nattsuddare jag skrivit om tidigare i tråden).
Misslyckas de har de väldigt svårt att se vart Ljusskygge befinner sig.
Lyckas de förstår de att ingen annan vet att Ljusskygge är där.

Jag har lite gratis information till er, som tack för hjälpen senast. Ni borde vara intresserade av att veta att Walto Lat setts i staden. Av någon anledning har han frågat runt efter och kontaktat Blinde Plak, tiggaren som brukar stå i korsningen mellan Stövelgränd och Hamnbacken nere i Hamnkvarteren. Varför vet jag inte, men det ger er ett spår att följa i varje fall.

Om hjältarna försöker fråga Ljusskygge något mer, märker de snabbt att han försvunnit. Nästan som att han blivit borttrollad.
Mitt i förvirringen dyker Briar upp. Han ser väldigt bekymrad ut.

Kom! Vi har mycket och göra och vi kan inte prata här. Det finns alldeles för många ögon och öron som följer oss, säger han och tittat samtidigt förbi Hjältarna på en specifik punkt i skuggorna.

Om någon av Hjältarna tidigare lyckades med sitt upptäcka slag kan ni se hur Ljusskygge, försvinner bort från platsen Briar tittar på.
Briar tar er med till en liten gränd, där ni via ett brunnslock kan ta er ner i Katakomberna, för att via dem ta er till huvudkvarteret utan att bli upptäckta.

Vill häxmästaren lägga in några händelser/möten i Katakomberna är det fritt fram. Låt det bara inte påverka resten av äventyret för mycket.
(Dela i så fall ut erf om så är lämpligt)

Biroller:
Faldo den Ljusskygge (Han har blivit lite bättre sen senast):
Upptäcka T8, Smyga T10, Springa T6, Tala T10, Hota T6, Kämpa T8
Läderrustning, dolk, kastkniv
Egenskaper: Vaksam, listig & skarpsynt
Tallang: Skuggan (Se mitt inlägg om Hjälten Nattsuddare)

Milstolpar:
De Hjältar som lyckas få syn på Ljusskygge får 1 erf.

Kap 2 - Baba Roga

När hjältarna satt sig vid bordet i huvudkvarteret tar Briar fram några muggar och en gammal flaska av Morags Dagg whisky innan han själv slår sig ner och tar till orda.
Ni förstår att den i vanliga fall så lugne och kontrollerade Briar verkligen är bekymrad. Han sveper en mugg och fyller snabbt på den igen.

Detta är nog en av de sista flaskorna som går att få tag på. Så drick långsamt medan jag berättar en historia för er...
Långt ner under Morwhayle, till och med under katakomberna, ligger Kryptan!
I den finns Skattkammaren, där vi Vakthundarna och andra innan oss låst in artefakter & ting som är säkrast att hålla borta från fiender & allmänheten.
Denna mytomspunna plats vaktas av Baba Roga!
Ingen vet vem Baba Roga är, Magiker, Häxa… fasen jag vet inte ens om Baba Roga är en han eller hon? Det ser den smutsiga, bruna kåpan till. Går inte att se vad som finns därunder.
Så länge jag kan minnas och antagligen ännu längre, har Baba Roga varit Kryptans väktare utan att någon gång sova eller äta.
Bara sittandes där i sin gungstol, rökandes en lång valbenspipa.
Det enda som är säkert är att Baba Roga har den enda nyckeln till Kryptan och aldrig lämnar den ifrån sig.
Det finns gamla berättelser om sådana som försökt att ta nyckel eller smita förbi väktaren. Men de historierna slutar med att de personerna hittats blinda och galna på golvet, skrikandes av skräck utan någon förklaring varför. Detta är orsaken till att ingen levande person sett insidan av skattkammaren. Tills nu…
Jag tog mig till Kryptan för att lämna Skallrons Klo till Baba Roga för förvaring. Men väktaren var borta och porten till skattkammaren stod på glänt.
Eftersom det antagligen är förenat med livsfara att bege sig in i Skattkammaren låste jag porten och hämtade hit er.
Ni måste bege er till Magikerakademins bibliotek. Sök där upp Biblioteksassistent Thomaz, han är Vakthundarnas kontakt. Thomaz kan hjälpa oss.
Och dra inte fötterna efter er! Vi måste lösa detta innan Rådet får reda på att Kryptan är obevakad. Det är därför väldigt viktigt att ni inte berättar för någon annan än Thomaz vad som hänt. Inte ens han behöver veta allt! Seså, iväg med er!

Milstolpar:
Detta kapitel ger ingen erf. Om någon av Hjältarna redan nu kopplar Blinde Plak till vad som hänt i Kryptan så låt dem hållas. Avslöja inget än.
Ge den Hjälten ett erf i slutet av spelet istället.

Kap 3 - Biblioteket

På väg mot Magikerakademin ser ni att det har börjat snöa lätt trots att det bara är tidig höst än. Ni tittar på himlen och något känns absolut inte rätt. Det går bara inte att sätta fingret på varför, men en svag rädsla börjar krypa över er.

Låt Hjältarna prata sig in i Magikerakademin. De bör fråga efter Thomaz, men ingen kan direkt säga vem han är utan all information leder till Vhera Vaat, Chefsbibliotekarie. Hon är även en högt uppsatt medlem i Rådet, fast detta är det ingen som vet. Hon visar inget större intresse för Hjältarna så länge de inte avslöjar sitt exakta ärende, nämner Briar, Vakthundarna eller Baba Roga. Frågar de bara efter Thomaz viftar hon irriterat bort dem och säger att de ska gå till avdelningen för räkneskarp & administration. Den minsta och absolut tråkigaste avdelningen i hela biblioteket.

Skulle hjältarna nämna något som fångar Vheras intresse, slår hon ihop pärmarna på boken framför henne med en smäll, kliver ner från den höga lässtolen (hon är ganska kort) och visar Hjältarna med ett leende (falskt) till Thomaz. Efter det håller hon sig inte långt borta.

Thomaz är en ung, nervös kille med ett krulligt rött hårsvall. Han är egentligen magikerlärling. Men en usel sådan. Därför har han blivit förpassad till biblioteket & avdelningen för räkneskap & administration. Det passar honom utmärkt eftersom ingen någonsin kommer dit och han därför kan fördriva tiden med att läsa böcker.
Efter att Hjältarna presenterat sig och förklarat sitt ärende hämtar Thomas några böcker som det bara står ”Inventarier volym I - VII" på. Det visar sig vara Vakthundarnas förteckning över saker som gömts i kryptan.

Kan ni tänka er att många modiga Vakthundar offrade sig för att göra denna inventering för hand en gång i tiden, säger Thomaz. Men utvecklingen går framåt och nu för tiden sker all inventering och bokföring enkelt och säkert med magi.
Låt se om något uttag gjorts på senaste tiden…


Thomaz tittar i böckerna. Det visar sig finnas ett enda uttag. Kropernus Stav.

Vet ni vad detta är?

Hjältarna har garanterat inte en aning!

Ta det lugnt, vi får göra en sökning på den helt enkelt.

Thomaz ber Hjältarna följa med till det stora kartoteket. Där skriver han Kropernus Stav med fingret på vad som måste vara en magisk griffeltavla. Den blå magiska texten förvandlas till ett timglas där det går att se hur sand börjar rinna ner. Men inget mer händer. Efter en stund muttrar Thomaz något som låter som en förbannelse och slår till griffeltavlan lätt med handflatan.

Ibland hänger den sig, förklarar han bara.

Plötsligt ser ni hur en liten låda en bit till vänster åker ut och ett indexkort poppar upp. Thomaz går och hämtar kortet, kommer tillbaka till griffeltavlan och torkar med ärmen på sin skjorta bort vad han skrivit på den.

Vi måste ju vara säkra på att ingen kan göra samma sökning, förklarar han och tittar på kortet han hämtade.
Låt oss gå till Historieavdelningen sektion C, hylla 5, fack 7


På väg mot Historieavdelningen dyker Chefsbibliotekarien upp (även om Hjältarna inte väckte hennes nyfikenhet när de sprang på henne första gången). Hon har sett att Thomaz hjälpt Hjältarna med en sökning i Kartoteket och undrar nu vad som pågår. Nu får Hjältarna slå för Tala med silvertunga mot Vheras Upptäcka det dolda för att klara sig ur utan att avslöja något. Alla hjältarna måste klara slaget för att inte avslöja något.
Oavsett om de avslöjar något eller inte, gör Vhera ingen sak av det utan säger till Thomaz att fortsätta.
Har Hjältarna avslöjat något meddelar Vhera Rådet om detta. Som isåfall kommer göra en motåtgärd senare i äventyret.

Väl framme vid rätt hylla plockar Thomaz fram en bok, ”Magiska stavar genom tiderna”.

Som tur är står stavarna i alfabetisk ordning annars hade det tagit tid! Här ska vi se…
Kropernus Stav. En av Häxmästarens många stavar. Just den gavs som gåva till hans lärjunge Walto Lat när denne tog sin examen i magi.
Detta är tyvärr allt som står. Hoppas det kan hjälpa er något? Säger Thomaz besviket.

Nu är de upp till Hjältarna att lägga ihop ett & ett. Informationen från biblioteket med informationen från Ljusskygge. Om de inte gör det själva gör Briar det när de återvänder till honom

Biroller:
Thomaz, Bibliotekarieassistent:
Inget av intresse.

Vhera Vhaat, Chefsbibliotekarie:
Upptäcka det dolda T10 (enda färdigheten av intresse)

Milstolpe:
Om hjältarna lyckas dölja vad de egentligen gör i biblioteket för Vhera får de var sin erf.
Den hjälte som först kopplar ihop informationen från biblioteket med Ljusskygges information får 1 erf.

Kap 4 - Jag kan känna demonerna komma!

Väl tillbaka i högkvarteret kan Hjältarna berätta för Briar om vad de hittat. Han kan annars hjälpa dem att sätta ihop pusslet.
Men innan Hjältarna sätter av efter Walto Lat och hans stav hindrar Briar dem.
Han har nämligen fått rapporter runt om från stan som säger att värdena vid mätningar för mörk magi är långt högre än vad Malströmmens bakgrundsstrålning brukar avge. Han har också fått rapporter om hur sjukstugor runt om i staden fått in patienter som tappat synen & är helt galna av skräck. Lägg till detta den märkliga väderförändringen så kan man nog med säkerhet tänka sig att Baba Roga är i farten.

Nu måste Hjältarna bestämma vad de ska göra? Kanske har de redan kommit på att de måste hitta Plak och fråga ut honom. Kanske kan de komma på att de behöver en mäktig magiker som allierad? Titta på vad som hänt i gamla äventyr. Kanske finns det några kontakter där som går att använd.

Om hjältarna bestämmer sig för att leta efter Blinde Plak får Häxmästaren avgöra hur svårt det ska vara att hitta honom. Kanske står han där Ljusskygge sagt att han alltid står eller har han kanske bett Tiggar Gillet om beskydd och de har gömt honom någonstans. Pröva att brodera ut historien själv en aning.
När hjältarna till slut hittar honom kan han berätta om vad som hänt i Kryptan. Men han har inte en aning om vad han kan göra nu för att hjälpa till. Waldo Lat var ju den som sade till honom exakt vad han skulle göra.

Om hjältarna väljer att kontakta en magiker (Kanske någon de lärt känna i tidigare äventyr från Äventyrsboken. Återanvänd gärna tidigare biroller).
Så bestämmer sig magikern för att framkalla en demonett för att rådgöra med den. Detta eftersom magikern anser att Baba Roga med största sannolikhet är en Demon av rang som går lös. Demonetten bryter sig dock fri och ställer till mycket oreda innan Hjältarna kan hjälpa till att fysisk fånga den. Där efter avslöjar den att enda sättet att bli av med en Demon av Baba Rogas rang är att fysiskt döda den. Vilket är snudd på omöjligt om man inte har ett vapen som är skapat för ändamålet eller återskapa ritualen som släppte lös Baba Roga fast göra den omvänt. Dvs erbjuda Baba Roga att frivilligt hänga nyckeln med kedjan runt sin hals. Vilket Baba Roga i så fall gör och då måste återvända till Kryptan. Tricket är bara att göra detta utan att se Baba Rogas ansikte.
Låt Hjältarna fundera på den…

Tricket borde vara att ge Blinde Plak nyckeln med kedjan och föra ihop honom med Baba Roga igen så Plak kan be Baba Roga att frivilligt ta tillbaka nyckeln och kedjan..

Milstolpar:
I detta kapitel kan Häxmästaren själv välja hur många erf Hjältarna förtjänat eftersom så många olika saker kan hända.. Dock inte fler än 2 per Hjälte.

Kap 5 - Tiden har runnit ut!

Nu måste Hjältarna hämta Blinde Plak, ta med honom, spåra Baba Roga som driver runt på Morwhayle’s gator. När de väl finner demonen är de på torget utanför Silvergrodan. Från andra sidan torget ser de hur Tempelväktare också är i annalkande. De tänker försvara staden mot demonen! Samtidigt har snön börjat falla ordentligt och stadens klockor har börjat slå tolv.

Tempelväktarna kan kan hjälpa Hjältarna, om Rådet inte fått nys om vad som pågår.
Om Rådet fått information från Vhera, så är Tempelväktarna där för att döda Baba Roga och på så sätt förhindra att Väktaren kan återvända till Kryptan. Tempelväktarna leds naturligtvis av en hämndlysten Kapten Waleria/Walerion (Se mitt äventyr Vargarnas natt). Hon/Han har med sig ett Heligt Demondräpar spjut. En mäktig artefakt som antagligen är det enda vapen i staden som kan döda Baba Roga.

Hjältarna måste nu försvara Baba Roga, Blinde Plak och eventuella andra invånare i staden som hamnat i vägen.
Om det känns som en allt för stor uppgift för Hjältegruppen, kan Häxmästaren slänga in Lazlo och hans Varulvar (Se mitt äventyr Vargarnas natt) som stöd för Hjältarna.
Lazlo är arg på Rådets svek och har bestämt sig för att motarbeta dem när han får chansen! Denna gång enligt principen min fiendes fiende är min vän.
Använd även Faldo Ljusskygge om det känns motiverat.
Kanske har Hjältarna skaffat andra kontakter i tidigare äventyr som kan komma till nytta.

Det kan bli en episk samandrabbning på torget! Ett bra tillfälle att använda hjältepoäng i så fall.
Antingen förgörs Baba Roga av Demondräpar spjutet, som då förintas. Eller så tar Baba Roga emot nyckeln och kedjan och återvänder till Kryptan. Några andra alternativ finns inte!

Biroller:
Baba Roga (medverkar inte i striden om inte Hjältarna misslyckas hel och hållet)
Blinde Plak (Gör precis som han blir tillsagd)
Varulv (Se Regelboken sid. 114)
Tempelväktare (Se Äventyrsbok sid. 20)
Lazlo (Samma som Kajetan, Äventyrsboken sid. 78)
Waleria/Walerion (Se Äventyrsbok sid.20)
Faldo den Ljusskygge (Han har blivit lite bättre sen senast):
Upptäcka T8, Smyga T10, Springa T6, Tala T10, Hota T6, Kämpa T8
Ingen rustning, inga vapen
Egenskaper: Vaksam, listig & skarpsynt
Tallang: Skuggan (Se mitt inlägg om Hjälten Nattsuddare)

Milstolpar:
Om Hjältarna överlever striden får de 1 erf.
Om Plak överlever får Hjältarna 1 erf.
Om Baba Roga tar emot Nyckeln och Kedjan och återvänder till Kryptan får Hjältarna 2 erf.


Epilog:

Image
En tupp gal när solen börjar leta sig upp över Morwhayles takåsar. De första strålarna får Morhwayle att glöda i ett magiskt grönt ljus. Gårdagens oförklarliga snöoväder har helt blåst bort...
Beroende på hur striden slutar får Häxmästaren fortsätta pussla ihop en epilog själv.

Saker att tänka på är:
Har Kryptan fått tillbaka sin väktare eller inte? Och vad händer isåfall där?
Vem har Demondräpar Spjutet och vad händer med det?
Vad händer nu mellan Vakthundarna och Lazlos Ulvar?
Vad ska Hjätarna göra med Blinde Plak?
Vad gör Waleria/Walerion och Tempelväktarna?
Hur påverkar striden Morwhayle?
Och vart är Walto Lat och Kropernus stav?

Jag lämnar denna saga nu och hoppas på att ni får den att fortsätta ett tag till...

/Ljusskygge
Last edited by Lightshy on Thu 02 Jan 2014, 03:12, edited 8 times in total.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests