Författarens anmärkningar:
- Den svarta vargens land är det första äventyret av två sammanhörande äventyr. Det andra äventyret kallas Bortom den svarta porten och kommer inom en inte allt för avlägsen framtid.
- Författaren av detta äventyr har ännu inte läst någon av Bergtings böcker så om det står några konstigheter i texten så meddela mig så ändrar jag.
Den svarta vargens land (del 1)
Den hemska sanningen
För länge sedan spärrades Mörkret, även kallad Morg och Den svarta besten, in i en klippa av godhetens krafter. Där skulle Mörkret för evigt sova i glömskans salar och han gjorde så under en lång tid. Men så bröt Häxmästarens krig ut och mullret fick även Mörkret att vakna. Mörkret kunde inte lämna sitt fängelse men han hade så stor kraft att han kunde besätta en svart varg med in illvilja som nu härjar i trakterna kring Morgklippan där Mörkret är inspärrad. Med tiden hoppas Mörkret bli stark nog att kunna påverka människorna som bor kring klippan att öppna porten så att han åter kan sprida sin ondska över världen.
In medias res
Detta äventyret börjar mitt i handlingen så att säga. Hjältarna har redan fått uppdraget av Briar att bege sig till bergen som finns nordöst om Morwhayle för att undersöka ryktena om en jättelika svart varg som härjar i trakten. Om ryktena talar sanning ska Hjältarna göra allt i sin makt för att oskadliggöra vargen som kan bli ett hot mot Morwhayle om den letar sig ner från bergen. Äventyret börjar när rollpersonerna från sydväst närmar sig Morgklippan (se medföljande karta).
Till skillnad från andra äventyr finns det inga kapitel i detta äventyr. Häxmästaren får istället alla platser och personer beskriva och får själv bygga historien utifrån de handlingar som Hjältarna gör.
Morgklippan
Som en mörk spjutspets skjuter Morgklippan ut ur marken. Hela den södra delen av klippan är borthuggen och istället för en sluttning är här en nästan lodrät bergsvägg. I mitten på markplan finns en stor svart plan granitskiva som liknar en stängd dörr.
Den svarta porten
Mitt på granitskivan finns ett bestialiskt (demoniskt) varghuvud inristat. För att öppna den behövs en dödskalle, en tår från en slända och ett öga från en chockål. Ögat från chockålen placeras framför porten. Tåren från sländan ska sedan hällas på ögat. Då börjar snabbt en mystisk grön växt att växa upp ur ögat som ett nyplanterat frö. Växten går genast till "anfall" mot porten som börjar spricka (men den går inte sönder). Till sista ska dödskallen kastas mot porten som då exploderar i tusen bitar. Vad som dock finns bakom porten berättas först i del 2 i denna äventyrsserie: Bortom den svarta porten.
Den lilla betesvallen
Framför den svarta porten finns en öppen yta med frodigt gräs och många buskar. Fåraherden Hurbast brukar här sitta på en sten och valla sin får de dagar då han inte orkar bege sig med sina får till den stora betesvallen.
Hurbast (fåraherde)
Den gamla fåraherden Hurbast är en av tre människor som bor i detta område. Sedan hans fru dog för några år sedan och barnen flyttade till att söka lyckan i Morwhayle har tiden tyckts stå stilla för den gråskäggige gamle mannen. Var dag för han sina får till antingen den lilla eller den stora betesvallen. Han tar livet med ro men är oroad över den svarta vargen som redan har taget tre av hans får.
Följande viktigt information kan Hjältarna få av Hurbast:
- Hurbast vet inte hur man öppnar den svarta porten men han tror att timmerhuggarens dotter Maja kan veta.
- Hurbast vet att det bor en Chockål i Mjölnarsjön. Han vet också att ålen älskar fårkött och håller därför alltid sina får borta från strandkanten.
- Om hjältarna vill kan de få köpa ett får av Hurbast. Hans utgångspris är 15 daler.
- Hurbast kan myten om Mjölnarsjön.
- - - - -
Hurbast: Upptäcka T4, Vandra T6, Tala T6, Kämpa T4, Köpa T6. Eganskaper: Gammal och skröplig. Utrustning: Trästav (attack T6, Försvar T10).
- - - - -
Fårherdens hus
Nere vid Mjölnarsjön vid ett vackert läge ligger Fåraherdens hus. Bredvid huset finns en fårhage där Hurbast förvarar sina får om natten. Fåren är cirka två dussin till antalet. Nattetid spenderar Hurbast i sitt hus medan han dagtid finns på någon betesvall med sina får. Om Hjältarna vill sova över hos Hurbast går han bara med på detta om de i skift under natten går med på att vakta hans får mot den svarta vargen.
Mjölnarsjön
Enligt myten fanns det en gång i tiden en ung mjölnare som levde i trakten. En kväll med fullmåne såg han den vackraste flickan som han någonsin sett bada i sjön och hon sade till mjölnaren: "Kan du fånga mig så är jag din för evigt". Mjölnaren var så betagen av flickans skönhet att han genast hoppade i sjön men hur fort han än simmade kunde han inte komma ikapp flickan. Till slut var han så trött att han inte orkade simma i land utan drunknade i det mörka vattnet. Det enda som nu finns kvar är av mjölnaren är myten om honom och att hans yrkesval har givit namn till sjön.
I sjön bor en listig gammal Chockål som inte skulle ha något emot att få äta får eller människa som variation till all fisk den har tvingats leva på genom åren.
Chockålen
Chockålen som bor i Mjölnarsjön kan lockas fram på två sätt. Antingen får Hjältarna plaska i vattnet, ro ut på sjön eller simma omkring. Då går chockålen till anfall. Den strider då tills den lyckats dra ner en av Hjältarna i djupet där den kan mumsa i lugn och ro. Eller antingen kan Hjältarna locka fram chockålen med färskt fårkött. Då kommer chockålen fram och undrar vad Hjältarna vill. Den kan låtsas vara intresserad av att byta sitt ena öga mot tre får men allt den vill är att vinna tid så att den kan ta sig tillräckligt nära för att anfalla Hjältarna.
- - - - -
Chockål: Springa (simma) D12, Kämpa D10 (plus bett D6 ELLER paralyseringsattack D12. En fiende som träffas av paralys slås omedelbart medvetslös i D10 stridsrundor. Magiker är extra känsliga och får +D4 extra. Drakar är helt immuna mot denna attack. Chockålar är sinnesslöa varelser.
Mer om Chockålar går att läsa på denna sida!
- - - - -
Grunnaberget
Detta är ett stort skogsbeklätt berg som på sina håll är ganska brant. Människor från forntiden har på de brantaste partierna huggit ut trappsteg ur själva berget som gör det lättare att sig upp. Trappstegen är på kartan markerad som en prickig linje. Vanlig skogstig är markerad som en heldragen linje.
Gravplatsen
I en vacker glänta i skogen finns det fem gravar varav en tycks vara tämligen nygräven. Tittar man på namnen som står ovanför gravarna kan man se följande, det som står inom parentes är informaten bara för Häxmästaren:
- Malenka (timmerhuggarens fru)
- Florina (fåraherdens fru)
- Lorwas (en jägare)
- Rinnea (jägarens fru)
- Efroj (jägarens son)
Skulle Hjältarna få för sig att gräva upp någon av gravarna så är Malenkas lik en ruttnande kropp medan övriga är barskrapade skelett. Kollar och Hurbast kommer att protestera mot att Malenka respektive Florinas gravar grävs upp. De kan dock ha överseende med jägaren och dennes familj.
Timmerhuggarens hus
I detta hemtrevliga hus bor timmerhuggaren Kollar och hans dotter Maja. Huset är städat och fint. På gården finns en enorm vedhög som Kollar har huggt upp. Om någon vecka tänker han hyra några oxar och en vagn så att han kan transportera all ved till Morwhayle där han tänker sälja den. Kollar kan inte tänka sig att låta Hjältarna övernatta i hans hus men han föreslår att de kan sova i jägarfamiljens övergivna hus.
Kollar
Kollar är en erfaren timmerhuggare som antingen vandrar omkring i skogen på jakt efter ett träd att fälla eller som befinner sig på sin gård där han hugger ner trädet till behändiga kubbar. Han är stor och stark man med tjockt svart skägg och när han skrattar hörs det långt ut över nejden.
Följande viktigt information kan Hjältarna få av Kollar:
- Behöver man fundera över ett problem skall man bege sig upp på bergsplatån, sätta sig på en sten och fundera. Då brukar man få klarhet på sina problem.
- Jägarfamiljen dog av matförgiftning efter att de av misstag ätit giftig Gargelsvamp.
- Kollars fru Malenka blev dräpt av den svarta vargen för bara tio dagar sedan. Kollar kan därför tänka sig att hjälpa till om Hjältarna vill tillverka en fälla för vargen.
- - - - -
Kollar: Upptäcka T8, Smyga T6, Vandra T6, Springa T4, Tala, T6, Hota T8, Kämpa T8, Köpa T6. Egenskaper: Stark och snarstucken. Utrustning: Yxa (attack T8, Försvar T6).
- - - - -
Maja
Maja är omkring 12 år gammal och har ärvt sin fars korpsvarta hår. Hon kan nästan ses som ett naturbarn som dagligen vandrar omkring i skogen och tar hand om djur och växter. Bara nattetid befinner hon sig i huset. Maja har med sin kontakt med skogens djur fått veta många hemligheter. Maja verkar dock inte speciellt påverkad av att hennes mor dog så nyligen.
Följande viktigt information kan Hjältarna få av Maja:
- För att öppna den svarta porten behövs en dödskalle, en tår från en slända och ett öga från en chockål.
- Det bor sländor vid den lilla gölen. De håller sig oftast gömda men kan lockas fram med ett blänkande föremål.
- Den svarta vargen är inget vanligt djur. Den är besatt av en ond ande.
- Maja kan myten om Mjölnarsjön.
- - - - -
Maja: Känna till T12, Upptäcka T10, Smyga T8, Springa T6, Tala T8, Rädda T10, Besvärja T8 (dansmagi). 4 magipoäng. Egenskaper: Frigjord och oskuldsfull.
- - - - -
Runstenen
Mitt i skogen finns en gammal runsten som är täckt med mossa. Skulle Hjältarna skrapa bort mossan kan de läsa förjande text på runstenen. "Vallenta besegrade mörkret och spärrade in besten i Morgklippan. Måtte den aldrig slippa ut". Vallenta var den magikunniga kvinnan som ledde godhetens krafter och för länge sedan besegrade mörkret. Var hon sedan tog vägen är det ingen som vet eller kommer ihåg.
Övergivna huset
Nästan vid toppen av Grunnaberget står ett förbommat och övergivet hus. För något år sedan bodde en jägare med familj i huset men de dog alla mycket tragiskt av matförgiftning när frun inte upptäckte att hon av misstag blandade in en extremt giftig Gargelsvamp i soppan hon lagade. De döda hittades följande dag av timmerhuggaren Kollar som begravde kropparna och bommade igen huset. Skulle hjältar ta sig in i huset finner de att allt som borde finnas i ett hus. Dock är det fruktansvärt dammigt och huset behöver en ordentlig rengöring innan man kan bo i det.
Bergsplatån
Högst upp på Grunnaberget finns en platt bergsplatå med en utomordentligt vacker utsikt. Några stenar finns placerade kring en liten eldstad. Hela platån är magisk och den som sätter sig ner för att grunna över ett problem kommer oftast att finna ett svar eller en ledtråd till vad som skall göras. Häxmästaren kan här ge Hjältarna olika ledtrådar för vad de kan göra om de råkar köra fast i äventyret.
Gölen
I skogen, en aning undanskymt, finns det en vacker göl där det bor en handfull sländor. Så fort människor närmar sig deras göl flyger de iväg och gömmer sig. De kan dock lockas fram om någon håller upp ett blänkande föremål. Om hjältarna är ute efter en tår från en slända får Häxmästaren avgöra vad de måste göra för att komma över en. Kanske måste de berätta en mycket sorglig historia, kanske måste de nypa en slända så att den får ont eller så kanske de måste skala en lök framför ansiktet på en slända. Vad de än hittar på bör de dock vara försiktiga för att inte dra på sig sländornas vrede.
- - - - -
Sländor: Se regelboken sidan 118.
- - - - -
Stora betevallen
En bra bit norr om Morgklippan finns den stora betesvallen. De dagar som fåraherden Hurbast känner sig stark brukar han ta sina får hit för att de skall få äta sig tjocka och glada.
Den svarta vargen
Den svarta vargen är egentligen en vanlig varg som drabbats av mörkret ondska. Denna varg springer omkring i skogen och jagar oskyldiga djur och människor. Till en början bör Hjältarna bara höra den yla i fjärran eller se en skymt av den mellan träden. Var gång äventyret tappar litet fart kan Häxmästaren låta den svarta vargen dyka upp för ett snabbt överraskningsanfall för att sedan försvinna in i skogen. Mot slutet bör vargen dyka upp för en storartad slutstrid. Lyckas Hjältarna besegra vargen ser de hur en mörk ande lämnar kroppen och sakta svävar iväg mot Morgklippan där den tränger igenom porten och försvinner.
- - - - -
Den svarta vargen: Upptäcka T6, Smyga T6, Springa T6, Kämpa T8. Klor och huggtänder (valör T8 vid attack). Egenskaper: Vildsint och Uthållig.
- - - - -
Milstolpar:
- Hjältarna kommer över en dödskalle, en tår från en slända och ett öga från en chockål.
- Hjältarna besegrar den svarta vargen.
- Hjältarna öppnar den svarta porten.
Övrigt:
Rent tekniskt kan Hjältarna tro att äventyret är över i och med att den svarta vargen besegras. Dock är tanken att spelarna ska tänka att ondskan inte är besegrad i och med vargens död utan lever vidare i berget och förr eller senare åter kommer att visa upp sitt fula tryne. Alltså måste hjältarna in i Morgklippan för att en gång för alla besegra mörkret.