xagemox
Posts: 7
Joined: Mon 09 Dec 2013, 01:29

Mystik i Morwhayle

Sat 28 Dec 2013, 03:57

Ja gillar världens mystiska platser och speciella varelser. Ja skulle villa se fler varelse beskrivningar som man kan ha med i äventyren. Skulle vara kul att ha med fler intelligenta varelser och kulturer. Mystiska platser kan vara kul också kanske mystiska grav platser eller run stenar eller heliga eller mystiska ängar och skogar, Arga berg eller öknar som suger kraften ur vandrare. Vet inte men de skulle kanske vara intressant med någon typ av andar eller elementarer som kunde finnas lite här och var där folk inte anade dem.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4214
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mystik i Morwhayle

Sat 28 Dec 2013, 14:30

Absolut, det finns många fler spännande varelser som skulle kunna användas i spelet. Mycket inspiration finns i Peter Bergtings seriealbum The Portent och Domovoi, som utspelar sig i samma universum som spelet.
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1507
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Mystik i Morwhayle

Sat 28 Dec 2013, 23:10

xagemox wrote:
Ja gillar världens mystiska platser och speciella varelser.
Sen kan man ju alltid ta hjälp av sina medforumiter som skrivit en massa kul, bl.a. varelser i trådarna i detta underforum :)
Fria Ligan
 
User avatar
Lightshy
Posts: 80
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Mystik i Morwhayle

Sun 29 Dec 2013, 01:38

Men håll gärna lite koll på vad som dyker upp för varelser och säg gärna till när det blir lite fel! Alver, dvärgar & orcher (I Tolkiens anda) är nog ett bra ex. på vad som inte hör hemma i Morwhayle.
Efter att ha läst böckerna & Portent så tycker jag Bergting lyckats skapa något eget.Försök behålla det så.
Inte som D&D eller DoD där ALLT finns.
En illustrerad monsterbok som ger en bra bild av världen & "stilen" på den är alltid en bra ide. Titta på vad Jorges gjorde för Trudvang.
Vill man använda orcher i sin egen värld är det naturligtvis helt ok. Häxmästaren bestämmer ju :D
Men Ni från Fria ligan & kanske Bergting själv, kan hjälpa till att hålla oss på rätt spår och skapa en egen värld? Inte bara sno något som redan finns?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1507
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Mystik i Morwhayle

Sun 29 Dec 2013, 02:57

Jag är inte Herr Bergting men inspiration från östeuropa med sagotvist bör väl funka? El från norden men samma egentvist kanske?

Kolla in:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sl ... al_figures
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Russian_mythology
http://en.wikipedia.org/wiki/Folklore_of_Russia
Fria Ligan
 
bergting
Posts: 8
Joined: Sat 28 Dec 2013, 14:35

Re: Mystik i Morwhayle

Sun 29 Dec 2013, 13:36

Helt klart, och det finns kopplingar även till min serieroman Domovoi, och där är bland annat Rusalka, Poleviki (Nivek och Ethr är poleviki), Psoglav och liknande med. Även domovoien är ju från östeuropeisk mytologi. Det mesta av bakgrundsmaterialet till Morwhayle är inspirerat av östeuropa/Vitryssland till skillnad från majoriteten av fantasy som har anglosaxisk bakgrund.

Vill man plocka äventyr från andra spel i väntan på mer material skulle t ex Something Rotten in Kislev funka (om det går att få tag på ). Men nu är ju tanken att det här ska funka även för yngre och SRiK är på engelska såklart.

Om man vill plocka material från norden utan att det blir Trudvang så kan man gå mer på mytologins ursprung och hur den förändrades utanför norden, och inte så mycket det som resulterade i DoD. Wōdanaz istället för Oden osv.

Kosta wrote:
Jag är inte Herr Bergting men inspiration från östeuropa med sagotvist bör väl funka? El från norden men samma egentvist kanske?

Kolla in:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sl ... al_figures
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Russian_mythology
http://en.wikipedia.org/wiki/Folklore_of_Russia
GZIP: Off