Sopbil
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 22 May 2013, 06:36

Blandade regelfunderingar.

Sun 26 Jan 2014, 12:30

Halloj,

Spelade klart Dödens blå flammor med min grupp igår, och när äventyret var klart hade vi lite diskussioner och jag som SL fick feedback.

Lite regelfunderingar dök det även upp:

1: Simma, vilken färdighet bör detta ligga under?

2: När man frivilligt tar en negativ aktivering av en egenskap, får gruppen ett hjältepoäng oavsett om rollpersonen lyckas med sitt färdighetsslag eller inte?

3: Personliga milstolpar... Har var vi inte ense över hur man skall tolka texten. Dom flesta hjälterollerna har en milstolpe som involverar att besegra en fiende, är det bara personen som får in sista träffen och därmed är den som slutligen besegrar en fiende som får ERF? Eller får man ERF för att ha deltagit i striden över huvud taget?

Exempel: I slutstriden så använde gruppens besvärjare först ett magiskt hinder mot skurkmagikern, sedan så tog han bort skurkens eget magiska hinder och slutligen så skadade han skurken med en magisk blixt.

Gruppens skorstensfejare fick in en träff på skurken med sin flintlåspistol.

och slutligen fick varulven i gruppen in en träff som gjorde skurken besegrad. (men han valde att inte döda honom)

Besvärjarens personliga milstolpe är att besegra en fiende med sin magi, skorstensfejaren skall besegra ett magiskt väsen eller besvärjare och varulvens milstolpe är att döda en redan besegrad fiende.

Några av oss tolkade detta som att magikern och skorstensfejaren borde få erf för att ha besegrat skurkmagikern och andra menade att man måste få in sista träffen.

Vad gäller?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Blandade regelfunderingar.

Sun 26 Jan 2014, 14:36

Halloj,

Spelade klart Dödens blå flammor med min grupp igår, och när äventyret var klart hade vi lite diskussioner och jag som SL fick feedback.
Kul!

Lite regelfunderingar dök det även upp:
1: Simma, vilken färdighet bör detta ligga under?
Hmm, skulle spontant säga Balansera. Andra förslag?
2: När man frivilligt tar en negativ aktivering av en egenskap, får gruppen ett hjältepoäng oavsett om rollpersonen lyckas med sitt färdighetsslag eller inte?
Japp!
3: Personliga milstolpar... Har var vi inte ense över hur man skall tolka texten. Dom flesta hjälterollerna har en milstolpe som involverar att besegra en fiende, är det bara personen som får in sista träffen och därmed är den som slutligen besegrar en fiende som får ERF? Eller får man ERF för att ha deltagit i striden över huvud taget?
Håller med om att det är lite otydligt - eftersom Morwhayle fokuserar mycket på gruppen skulle jag säga att det räcker att ha delagit i konflikten och tillfogat fienden Skada eller Tvivel.
Fria Ligan
 
Sopbil
Topic Author
Posts: 17
Joined: Wed 22 May 2013, 06:36

Re: Blandade regelfunderingar.

Sun 26 Jan 2014, 14:51

Tack så mycket för svaren, mycket bra att det här forumet finns så att man snabbt kan få svar på sina frågor.

Spelarna och jag var väldigt nöjda med vår första omgång Morwhayle, vi märkte dock att vi var dåliga på att komma ihåg att använda oss av tvivel när vi var inbegripna i verbala dueller, men det är sådant som kommer med tiden när man blir mera van vid systemet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests