User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Recension

Tue 31 Dec 2013, 11:51

Borta på rollspel.nu finns en grundlig recension av Spelet om Morwhayle. Läs och tyck! :)
Fria Ligan
 
Ismeno
Posts: 37
Joined: Tue 12 Nov 2013, 13:20

Re: Recension

Tue 31 Dec 2013, 13:33

Tycker att personen ifråga recenserar rollspel som om de vore figurspel. (Hans recension av Fantasy är direkt tramsig)
Mitt krav (egentligen det enda kravet) på ett rollspel är att regler och layout ger en korrekt "känsla" av spelvärlden. Ett klassiskt exempel på ett spel som misslyckas med detta är gamla goa "Sagan om ringen". De fantastisk bilderna på boxen av Mc. Bride var helt otroliga, de fångade verkligen känslan hos Tolkien. Och sedan; totalt fiasko med ett regelsystem som inte på något sätt närmar sig andan i böckerna.

Jag tycker att SoM fångar känslan, både i layout och regler, i Bergtings böcker och det räcker för mig. (Sedan ÄLSKAR jag det KP-lösa skadesystemet som på ett så enkelt sätt löser speltekniska problem som de flesta rollspel aldrig lyckats med.)

Verkar som om många stör sig på komplikations-systemet. Nu har vi bara spelat ett par gånger än så länge men inte har det varit ett problem i vår spelgrupp. En enkel husregel annars är väl att säga att om TVÅ tärningar blir ettor blir det en komplikation.

Gillar verkligen SoM, ska testa det med en mer vuxen publik på trettonhelgen. KÄNSLAN, det är ett som är grejen i ett rollspel änna!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Recension

Tue 31 Dec 2013, 18:16

Kul att höra. :)

Och ja, det går bra att tona ner Komplikationerna om man vill.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests