mats77
Topic Author
Posts: 19
Joined: Tue 10 Dec 2013, 08:27

Hur mycket Skada/Tvivel?

Sun 15 Dec 2013, 00:46

Rätt säker på att jag läst det någonstans, men även om jag nu bläddrar igenom regelboken som en galen, hittar jag det inte...

Vad är det som avgör hur mycket Skada/Tvivel man tar i en konflikt?

Är det motståndarens högsta valör (utav alla de tärningar som var med i konflikten) som gäller?

Exempel:

Häxmästaren: T6 = 6, T8 = 5, T4 = 2
Hjälte: T10 = 1, T8 = 3, T10 = 1

Här förlorar Hjälten konflikten. Får Hjälten T8 i Skada/Tvivel (högsta valör bland motståndarens tärningar)?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur mycket Skada/Tvivel?

Sun 15 Dec 2013, 10:42

Korrekt!

Du kan läsa det på sid 49 (under färdigheten Kämpa) och på sid 51 (under färdigheten Skjuta).
Fria Ligan
 
mats77
Topic Author
Posts: 19
Joined: Tue 10 Dec 2013, 08:27

Re: Hur mycket Skada/Tvivel?

Sun 15 Dec 2013, 11:45

Okej, nu hittade jag det! Hittade nu också motsvarande beskrivningar för Tvivel via Tala och Hota. De gömde sig väl, men jag visste att jag sett dem vid något tillfälle.

Tack för hjälpen! :D
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur mycket Skada/Tvivel?

Sun 15 Dec 2013, 14:35

Hoppsan!

Jag läste fel i ditt exempel - skadan blir T6!!!

Det är valören på tärningen som visar det högsta resultatet (alltså T6:an) som räknas.

Sorry!!
Fria Ligan
 
mats77
Topic Author
Posts: 19
Joined: Tue 10 Dec 2013, 08:27

Re: Hur mycket Skada/Tvivel?

Sun 15 Dec 2013, 19:52

Hoppsan!

Jag läste fel i ditt exempel - skadan blir T6!!!

Det är valören på tärningen som visar det högsta resultatet (alltså T6:an) som räknas.

Sorry!!
Aha, okej! Tack för detta förtydligande! :)

Har inte regelboken tillgänglig just nu, men ska läsa dessa avsnitt igen senare ikväll.
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Hur mycket Skada/Tvivel?

Tue 17 Dec 2013, 18:04

Detta hade inte jag fattat. Så bra! Nu vet jag
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur mycket Skada/Tvivel?

Tue 17 Dec 2013, 19:02

Jepp, det är lite knöligt att förklara i ord, men rätt enkelt när man sitter med tärningarna. Det är alltså valören på den "vinnande tärningen" - den som visar det högsta resultatet - som avgör skadan/tvivlet.
Fria Ligan
 
Beakpike
Posts: 1
Joined: Thu 26 Dec 2013, 10:46

Re: Hur mycket Skada/Tvivel?

Thu 26 Dec 2013, 11:04

Som nybörjare har även jag en fråga på detta tema.

Då man tar skada/tvivel som i fallet ovan räknas då valören 6 bort från någon total kroppspoäng eller liknande? Då jag läser reglerna förstår jag inte helt klart hur jag skall se det. Hjältekorten anger t6- t12 i skada. Kan jag då bara förlora fyra gånger för att vara besegrad oavsett om jag förlorar t6 valör 2 mot t6 valör 3 tex? Eller skall jag slå t6-t12 vid spelet start för att få min totala kp?

Hälsning
/En som inte spelat på länge... ;)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur mycket Skada/Tvivel?

Thu 26 Dec 2013, 11:53

Hej!

I Morwhayle-spelet har du inte kroppspoäng eller liknande. Skada (och Tvivel) mäts på samma sätt som färdigheter och resurser - i ett tärningsvärde som T6, T8 osv. Detta tärningsvärde kan användas av dina fiender som en resurs mot dig. Den högsta Skada du kan ha är T12 - när du går över T12 blir du Besegrad (utslagen).

Skadan du tar av en attack är alltså valören (tex T10) på den av fiendens tärningar som visar det högsta resultatet (tex en sjua). Om du redan är skadad och tar skada igen ersätts den gamla skadan med den nya - om inte den nya skadan är lika med eller lägre än den gamla. I så fall ökar skadan ett steg (tex från T8 till T10).

Exempel: Ett stäpptroll (Kämpa T10, Dolk T8) anfaller Hjälten Alkuin (Kämpa T8, läderrustning T6). Stäpptrollet slår femma på T10:an och sjua på T8:an. Alkuin slå sexa på sin T8 och två på sin T6. Stäpptrollets T8 är alltså den vinnande tärningen. Attacken träffar och Alkuin tar Skada T8. (Båda sidor kan få rulla fler tärningar med hjälp av Egenskaper, men det bortser vi från i detta exempel.)

Hyfsat tydligt? Fråga annars! Grunden i systemet är lånad från ett amerikanskt system som kallas Cortex Plus, som dock är mer komplext. Fördelen med systemet är att du slipper all form av huvudräkning och att bokföringen blir minimal. Systemet gör det också enkelt och intuitivt att föra in element som påverkar ditt slag, exempelvis dina egenskaper, dina vapen, fiendens hinder och skada - alla element i berättelsen som påverkar slaget ger en tärning att slå.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest