User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Hur blir det när man kastar en sten?

Sat 14 Dec 2013, 19:59

Hej där!

Först vill jag säga tack för ett snyggt spel med ett för mig nytt sätt att spela. Reglerna börjar sjunka in så smått. Hur blir det när man kastar en sten? Om jag förstått det rätt så används färdigheten Skjuta för detta ändamål. Säg att jag har t6 i den färdigheten och kastar en sten (som har en valör på t4 för skada) mot någon. Om jag lyckas så tar motståndaren en skada som motsvarar valören på den tärning som visar högst. Om det då är stenens tärning t4 och inte färdighetens t6 som visar högst borde skadan sålunda bli t4 enligt reglerna. Samtidigt verkar den minsta skada en figur kan ha vara just t6. Har jag missat något eller skall man tänka att en kastad sten inte gör någon större skada?

:roll:
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur blir det när man kastar en sten?

Sat 14 Dec 2013, 20:07

Bra synpunkt! Det finns inga andra vapen som har valör T4 för attack, eftersom T4 som regel är negativ. Även den kastade stenen borde ha haft T6 i attack.
Fria Ligan
 
User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Hur blir det när man kastar en sten?

Tue 09 Sep 2014, 13:06

En annan variant kan vara att om stenen med valör T4 är högst så träffar kastet men utan att skada. Ett retsamt stenkast som är mer irriterande än farligt. Om däremot färdigheten Skjuta oavsett valör är högst så gör stenen T6 i skada. Stenen träffar illa på motståndaren så blodvite uppstår.

:roll:
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest