User avatar
Lightshy
Topic Author
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Test av reglerna?

Thu 21 Nov 2013, 14:02

Tänkte höra om det finns lite info kring nya tärningssystemet? Har ni stött på några konstigheter som kan uppstå när ni speltestat? Hur väl funkar det?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Test av reglerna?

Thu 21 Nov 2013, 17:54

Hej!

Jag tror att utmaningen kan vara att tänka på att man kan använda Resurser till sina tärningsslag. En Resurs kan vara en personlig Egenskap, omgivningens Egenskap, hjälp från en vän, redskap eller vapen, och fiendens Skada och Tvivel. Varje Resurs ger en extra tärning - och endast den högsta tärningen räknas.

Jag tror inte att systemet är särskilt svårt eller komplicerat greppa, men i stridens hetta kan det vara lätt gjort att glömma någon Resurs man skulle kunna använda, tror jag.

Annars kanske någon av våra speltestare kan svara på denna fråga?
Fria Ligan
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Test av reglerna?

Fri 22 Nov 2013, 22:23

Jag har speltestat tillsammans med två barn och en vuxen.
Det stämmer som Tomas skriver att resurs och hindertärningarna varit bökigast att hålla reda på. Kom på att man skulle kunna ha två olika färger på sina tärningar, en för resurser och en för hinder. Man kan också lägga tärningarna på sitt rollformulär för att underlätta att komma ihåg.
Jag gillar verkligen magisystemet det känns kreativt men ändå balanserat.
Dessutom är det ett stort plus att man kan lösa konflikter lika effektivt med sociala färdigheter såsom "Tala med silvertunga" som med stridsfärdigheter som "Kämpa".
Reglerna är dock lite bökiga om alltför många parter är inblandade i strid samtidigt. då får man se till att sidorna i konflikten är jämna så att bipersonerna slåss med varandra utan regelinblandning, så kan man fokusera på spelarna och huvudantagonisten.
Regelsystemet är verkligen anpassat efter världen och styr spelet mot en viss sorts berättelser. Personligen tycker jag det är mycket bra.
 
User avatar
Lightshy
Topic Author
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Test av reglerna?

Sun 24 Nov 2013, 22:11

Vad skulle vara en bra storlek på spelgrupp?
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Test av reglerna?

Mon 25 Nov 2013, 21:12

Oj. Jag vet inte. Det funkar på tre spelare, antagligen också på två.
En kul grej är att det finns förskrivna roller i gruppen som du har att välja mellan. Ledaren, följaren, ifrågasättaren, skojaren osv.Varje gång du utför en föreslagen handling i linje med din grupproll får du erfarenhetspoäng som du kan öka värdena i dina färdigheter med.
Jag tänker att detta gör att det blir roligt att spela med stora grupper.
Åldersmässigt spelade jag med två barn på åtta år. Även om äventyren är lite läskiga funkar systemet så att du inte måste döda alla motståndare. Mina yngre spelare tog med sig lönnmördaren från första scenen och övertalade honom ( med färdigheten "tala med silvertunga") att hjälpa dem att hålla rent i deras högkvarter beläget i kloakerna under morwhayles gator :) han blev mycket tacksam och de talade ofta om honom, köpte med sig mat till honom osv.
 
User avatar
Lightshy
Topic Author
Posts: 86
Joined: Mon 18 Jun 2012, 11:59

Re: Test av reglerna?

Tue 26 Nov 2013, 21:37

Det lilla jag lyckats snappa upp om reglerna gillar jag. Men finns det bara färdigskrivna äventyrsblad & inriktningar. Hur ser möjligheterna ut att göra egna Hjältar efter egna tankar? Och antagonister om man vill lägga lite tid på att bygga en sådan?
Verkar som kidsen tyckte det var roligt!
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Test av reglerna?

Fri 29 Nov 2013, 23:20

Det finns färdiga roller (arketyper) att välja mellan. Sedan finns det en rad med frågor som du svarar på antingen genom att kryssa i ett av de föreslagna svaren eller skriva in ett eget svar.
Antagligen kan du skapa egna om du vill men du har ganska stort svängrum inom de färdiga rollerna att göra din karaktär till "din egen".
att det finns föreslagna svar att välja mellan underlättade mycket för nya spelare. De svaren visar vilken typ av berättelse och vilka sorters figurer som spelet om Morwhayle handlar om.
 
xagemox
Posts: 7
Joined: Mon 09 Dec 2013, 01:29

Re: Test av reglerna?

Mon 16 Dec 2013, 01:08

Vad skulle vara en bra storlek på spelgrupp?
Ja har testat lite vi testa spelade ja o en polare lite utan direkt super mycket story och bara testa lite olika situationer han o jag och upptäckte att med 2 personer hade man ganska många svagheter i olika situationer. Men de gjorde vissa situationer ganska intressanta.

Sen var ja häxmästare åt 3 spelare som spelade början på äventyren i boken. Där kände ja att de hade lite problem ibland och ja kände att ja inte behövde göra spelet mycket svårare för dem.

Sen var ja häxmästare åt en grupp med 5 spelare där blev de lite kaos när de började hända mer saker och med alla ettor som slogs så snubblade alla runt som de var berusade.

Som ja har uppfattat de så verkar de vara 4 spelare som är en bra grupp. Ja tyckte de kändes för mycket med 5 spelare i alla fall när ja var häxmästare. Kanske för att i vanliga rollspel håller man bara reda på olika värden medan i Morwhayle så blir de.

EX.
Motståndaren tar T8 skada
Motståndaren faller omkull.
Karaktären som attackerar slår också sönder flera dyrbara vaser i rummet i sitt vilda anfall.
Och allt de här händer i en attack från en av spelarnas karaktärer.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Test av reglerna?

Mon 16 Dec 2013, 10:22

Vad skulle vara en bra storlek på spelgrupp?
Ja har testat lite vi testa spelade ja o en polare lite utan direkt super mycket story och bara testa lite olika situationer han o jag och upptäckte att med 2 personer hade man ganska många svagheter i olika situationer. Men de gjorde vissa situationer ganska intressanta.

Sen var ja häxmästare åt 3 spelare som spelade början på äventyren i boken. Där kände ja att de hade lite problem ibland och ja kände att ja inte behövde göra spelet mycket svårare för dem.

Sen var ja häxmästare åt en grupp med 5 spelare där blev de lite kaos när de började hända mer saker och med alla ettor som slogs så snubblade alla runt som de var berusade.

Som ja har uppfattat de så verkar de vara 4 spelare som är en bra grupp. Ja tyckte de kändes för mycket med 5 spelare i alla fall när ja var häxmästare. Kanske för att i vanliga rollspel håller man bara reda på olika värden medan i Morwhayle så blir de.

EX.
Motståndaren tar T8 skada
Motståndaren faller omkull.
Karaktären som attackerar slår också sönder flera dyrbara vaser i rummet i sitt vilda anfall.
Och allt de här händer i en attack från en av spelarnas karaktärer.
3-4 spelare plus Häxmästare låter ganska lagom.

Det blir ju inte alltid Komplikationer, men visst, de kommer ganska ofta. Att systemet ger mer info än bara siffervärden som förändras är meningen, poängen är att skapa stoff till en levande berättelse. Men känner man att Komplikationerna blir väligt många kan man tona ner dem vissa av dem lite, alla behöver inte vara superdramatiska. Och kom ihåg att du som Häxmästare kan hitta på egna Komplikationer som Hjältarna drabbas av, du måste inte hålla dig till listan.

Lycka till! :)
Fria Ligan
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Test av reglerna?

Tue 12 Feb 2019, 17:20

Är Morwhaylesystemet en föregångare/utlöpare till MÅ0/SV-reglerna? Enklare, dvs åt Ur Varselklotet-reglerna?
Last edited by Byrax on Thu 02 Jan 2020, 15:32, edited 1 time in total.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests