Sun 26 May 2013, 16:33
Jag antar att hur man önskar att det är beror på hur man vill ha det. När vi gör de nya reglerna nu med gruppkoncept så arbetar vi mer med fria kompanier än Legionen. I gamla Coriolis var ju tanken att ens koncept var det man gjort tidigare i livet.
Den nuvarande korthuggna versionen av gruppkonceptet fria kompanister ser ut så här (synpunkta gärna - saknas något?):
Allmänt först.
GRUPPEN ÄR ALLT
Det första som ni ska göra tillsammans är att välja ut ett gruppkoncept till er grupp – eller hitta på ett alldeles eget. De färdiga gruppkoncept som finns i Coriolis är: Agentcell, Fria Kompanister, Frihandlare, Pilgrimer och Upptäckare. De färdiga gruppformulären hjälper er att utforma ert gruppkoncept.
RUTA: SKAPA ER GRUPP
● Grupp och inriktning: Välj gruppkoncept och en inriktning på gruppen.
● Lämpliga koncept: Förslag på lämpliga konceptmallar till gruppen.
● Mecenat: Gruppens uppdragsgivare och kontakt.
● Aspekter: Gruppens aspekter är baserade på gruppens inriktning och mecenaten.
● Färdigheter: Välj gruppfärdigheter och fördela 4 nivåer.
● Specialisering: Välj en gruppspecialisering.
● Rekommenderat skepp: Välj ett av de föreslagna skeppen eller hitta på ett eget.
GÖR GRUPPEN LEVANDE
En del saker står inte med på gruppformuläret – saker som era motiveringar, varför ni är en grupp? Hur ser relationerna ut på skeppet? Finns det andra besättningsmedlemmar? Vad är det som får er grupp att hålla ihop? Delar av svaren på de här frågorna kan ni bygga in i era rollpersoner och deras aspekter (särskilt den sista Ditt äventyr, läs mer i kapitel 3 Rollpersonen).
INRIKTNING
Det första valet ni gör handlar om vilken typ av inriktning ni vill ha på er grupp. De olika gruppkoncepten har olika inriktningar för att ni ska kunna göra er grupp unik. Inga frihandlare är sig lika, som det sägs i Tredje horisonten. Skriv sedan ner en aspekt baserad på er inriktning.
LÄMPLIGA KONCEPTMALLAR
Till varje gruppkoncept finns förslag på olika konceptmallar som passar till gruppen. De är inte tvingande utan troliga förslag som ni kan välja att ta stöd av eller frångå. Skriv sedan upp besättningen på formuläret.
MECENATEN
Alla grupper har en mecenat, eller uppdragsgivare som de kan ta kontakt med för olika uppdrag, kontakter eller för hjälp – till en kostnad förstås. Mecenaten beskrivs kort med namn och förklaring. Mecenaten fungerar som en gruppaspekt. Om ni vill kan man brodera ut mecenatens namn i aspekten.
FÄRDIGHETER
Nu är det dags att välja färdigheter till gruppen. Gruppens färdigheter fungerar som vanliga färdigheter med skillnaden att de ka användas av alla i gruppen och ersätter individuella färdigheter om de har högre värden än rollpersonen själv. Från början får ni sätta ut två färdigheter med värde +1 och en färdighet med värde +2.
SPECIALISERING
Från början får er grupp tillgång till en specialisering, som är kopplad till ert gruppkoncept snarare än valda gruppfärdigheter. Syftet med specialiseringen är att ge er grupp lite extra stuns i just det ni är inriktade på. Specialiseringen fungerar precis som specialiseringar för vanliga färdigheter och det går att hitta på egna om ni vill.
REKOMMENDERAT SKEPP
Det sista att göra innan det är dags att skapa rollpersonerna är att välja ett skepp – i Coriolis startar alla grupper spelet med ett skepp, om man så vill. Det går så klar att byta ut skeppet mot något annat lämpligt, en karavan, ett kvarter i konglomeraten, en by på Lubau eller just det er grupp är intresserad av. Hur ni går tillväga för att skapa egna skepp eller andra hemvister står beskrivet i Skepps- respektive Kampanjkapitlen.
GRUPPÄGODELAR
Det finns även utrymme att skriva ner ägodelar som gruppen har gemensamt på gruppformuläret, men det är något som beskrivs i nästa kapitel där ni skapar era rollpersoner.
I slutet av den här boken beskrivs baksidan på gruppformuläret, där en scenarioskapare finns. Den är ett verktyg för att skapa skräddarsydda korta uppdrag till er grupp - något att ta er an mellan olika äventyr eller som grund till en egen kampanjsvit.
Och gruppkonceptet...
Fria kompanister
Allt är inte frid och fröjd i tredje horisontens system – den nya ordningen har inte läkt alla sår. Och där det inte är frid, där finns det jobb för sådana som ni – fria kompanister. De fria kompanisterna är ofta fruktade och avskydda av folk, men samtidigt en nyttig pjäs i fraktionernas shah. En pjäs som kan offras som shahs legofolk, men risk finns då att det man trodde var ett legofolk istället är en Banou, pjäsen som byter sida. Fria kompanister är just “fria”, att ta de jobb de gillar men också hämnas dåliga arbetsgivare.
De fria kompanisterna kan vara allt från en grupp avdankade legionärer till legoknektar i Konsortiets sold – eller korsarer när inga andra jobb ges. Att slå ner rebeller på Uharu-9, jaga korsarer i Gränsrymden, störta dabaranska paschor. Era skepp är ofta tungt bepansrade spejar- eller bogserarskepp, eller snabba välbeväpnade kurirer eller frihandlare och det skeppen saknar på utsidan tar de igen med er aggressivitet och kalla disciplin.
INRIKTNING (välj en och skriv en aspekt)
Fria kompanister som tar jobben som ges vart än de ges.
Korsarer som plundrar oförsiktiga frihandlare längs glesa rutter.
Folkrebeller som slåss för att befria sitt folk från förtryck.
Insatsstyrkan som gör de medikurgiska ingrepp en fraktion kan kräva.
LÄMPLIGA KONCEPTMALLAR (varje spelare väljer ett koncept)
● Officer – Om du inte fanns skulle det saknas någon som helst disciplin i gruppen och ni skulle bara ägna er åt att eskortera rika nasares fruar. I kritiska situationer har du lätt att ta kommando.
● Soldat – Kärnan i det fria kompaniet. Du kan vara allt från inbrytningsspecialist, fältmedikurg till vapenspecialist eller marinsoldat. Oavsett är det du och din tunga karbin som gör grovgörat i gruppen.
● Spejare - Du ser till att ni har koll på omgivningen, må det vara kullarna i Xifasfjällen eller skrotbältet runt Qugassa. Du kan vara prickskytt, spejare, före detta inbrottstjuv eller sensorspecialist.
● Pilot – Någon måste ju flyga pansarnäven ni kallar skepp, eller landa med insatsskyttel och pansarsvävare.
● Tekniker - Det är en hel del underhåll av era dödsmaskiner, vapen och rustningar. Utan någon som håller koll skulle snart allt falla isär och ni skulle inte var mer värda än en skavaraskit i en gödselfabrik.
● Agent - Du är gruppens specialist på säkerhetssystem, infiltration och kontaktnät. Med din hjälp blir jobben enklare och kostar mindre vulkan än annars.
MECENAT (välj en och infoga i en aspekt)
Mecenaten fungerar som aspekt för gruppen, liksom kontakt och uppdragsgivare.
● Hatma “Dödskallen” Kerash (Legionen), som rekryterar till Legionens armé men också fixar jobb som är för smutsiga för Legionens standard.
● Kapten Arina Chike (Kompani Chike), exkommunicerad hegemonist som plundrar fraktionskepp i Kuas yttre system från en hemlig bas.
● Övergeneral Abassar Douk (Uharu fria armé), ledare för rebeller över hela Menkararmen, idealist och pragmatiker i ett.
● Farhad Krisma (Insatsgrupp Krisma), f.d. rättskipare som nu jobbar för Konsortiet med snabbinsatser mot allt från rebeller till legofolk och andra fraktioner.
FÖRSLAG PÅ FÄRDIGHETER (fördela fyra färdighetsnivåer på tre färdigheter)
Kunskap (inriktning Medikurgi), Skjutvapen, Stridsvana.
SPECIALISERING (välj en)
Ögon i nacken - Ni har kolla på allt som händer runt er. Ni får alltid +2 på att upptäcka ett bakhåll (gäller inte i rymdstrid).
Eldstorm - När alla stormar en postering (in i en zon) får ni +2 på Skjutvapen så länge alla utför handlingen Attack samtidigt.
Artillerist – Ni kan använda Skjutvapen för att lägga artillerield med tunga vapen på skepp eller insatsfordon.
REKOMMENDERAT SKEPP (välj ett)
● Lätt patrullbåt
● Torpedbåt
● Pansarbåt
● Landstigningsskepp
● Blockadbrytare
Fria Ligan