User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Zeniter och Förstkomnas teknologiska nivå

Wed 02 Jan 2019, 20:17

Utifrån det jag hittills läst så får jag känslan av att de förstkomna i mångt och mycket ligger på en lägre teknologisk nivå än zeniterna. På de sammanlagt 1000 år som det tog för Zenit att nå Kua (och Tredje horisonten) så borde de teknologiska framstegen varit enorma hos Al Arda och 500 år senare hos horisonterna när de väl befolkades. Tredje Horisonten utsattes vad jag kan se inte för total exploatering (tänker t.ex. likt skövlande av naturresurser och kolonialism i vår värld) så även om Tredje Horisontens portalkrig ledde till den långa natten så borde den teknologiska nivån vara bortom zeniterna, inte tvärtom?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Zeniter och Förstkomnas teknologiska nivå

Fri 11 Jan 2019, 01:02

Det finns ju dock en del teknikfientliga strömningar också. Förbud och starka tabu kring forskning på kinetiska intelligenser, exempelvis. Sånt tyder ju på att det kanske gick för långt i historien. Kan ju gälla fler saker än bara det.
 
Gilleaux
Posts: 4
Joined: Wed 14 Oct 2015, 07:40

Re: Zeniter och Förstkomnas teknologiska nivå

Wed 13 Mar 2019, 16:52

Jag håller helt med om detta även om det kan finnas (i mångt och mycket konstruerade och rationaliserade) förklaringar till varför det förhåller sig så, men utan att det beskrivs så uppstår en logisk lucka i historien.

Ja, det kan ha forskats en del på Zenit under de 1000 år de färdades genom rymden, men det står inte i proportion till nivån de kommer till i Tredje Horisonten oavsett.

Ja, teknologin och utvecklingen kan ha stått tillbaka i Tredje Horisonten både innan och efter portalkrigen, men det förklarar ändå inte varför Zenit skulle komma in med en väldigt progressiv teknologi eller på kort anammat den och utvecklat den vidare för egna ändamål.

Likaså ter det sig också märkligt att zeniterna som antingen enbart levt i generationer ombord på Zenit eller varit i djupsömn, skulle ha en inbyggd vilja och förståelse för rymdhandel mellan systemen i Tredje Horisonten. När de anlände Dabaran CC -5 kunde de inte ens ta sig från det systemet utan hjälp av någon annan som kunde portalhoppa.

Med det i åtanke tycker jag konflikten mellan zeniter och förstkomna är otroligt bra och stämningsfull men när spelarna försöker rota i det blir det bara märkligt icc konstruerat, alternativt ”köp det bara” för det är inte logiskt. Har börjat utforma en annan tanke hur de kan tänkas hänga ihop i ”min” Coriolisvärld, utan att våldföra sig på det annars så fantastiska tema och setting Fria Ligan lyckats skapa.
Last edited by Gilleaux on Sat 16 Mar 2019, 04:11, edited 1 time in total.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Zeniter och Förstkomnas teknologiska nivå

Thu 14 Mar 2019, 00:45

Utveckla väldigt gärna dina egna idéer om hur det hänger ihop.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Gilleaux
Posts: 4
Joined: Wed 14 Oct 2015, 07:40

Re: Zeniter och Förstkomnas teknologiska nivå

Fri 15 Mar 2019, 21:41

En mer rimlig tanke, även om det skulle behöva göras en rejäl konsekvensanalys av möjliga andra ändringar, är att zeniterna skulle vara en utbrytarfraktion från den första horisonten som en del av det uppror som uppstod ca -300. De kan ha blivit isolerade från delar av Första Horisonten i ett lågintensivt krig och helt isolerade från Andra och Tredje Horisonten, ovetandes om utvecklingen där. Ca -150, efter stora förluster och en smärtsam reträtt, kanske de blev helt isolerade och avskurna i ett system utan andra portaler att fly genom. För att överleva lade de sig i ett stas i ett skepp (eller två, Nadir inkluderat) och satte kurs mot den starkast lysande stjärnan inom ”räckhåll”, Aldebaran. Besättningen på skeppet vakade över de sovande genom generationer till dess de plötsligt dök upp i Dabaran-systemet -5 CC. Kejsarmakten i Första horisonten såg det som ett galet tilltag och jagade inte efter dom genom den tomma mörka rymden.

Det skulle minska teknologigapet samt kunna förklara några andra saker som känns rimliga avseende sekulär syn, pragmatism, överlevnadsinstinkt och expansion samt handelsiver. Det finns säkert andra konsekvenser jag inte tänkt ut än som skulle behöva skruvas på. Öppen för en rolig och kreativ diskussion och inlägg utan att för den saken våldföra sig alltför mycket på Fria Ligans vision av ”sin värld”.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests