Tobiasekwall
Topic Author
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Techno-babbel

Mon 19 Mar 2018, 13:59

Hej, jag Coriolis spelar med två gäng för tillfället. Det ena gänget är relativt färska till rollspel och just i Sci-Fi så upplever jag att det finns en rätt stor skillnad mellan vad karaktärerna kan och vad spelarna kan speciellt när det kommer till tekniken på skeppet. Både kaptenen, teknikern och sensoroperatören kände sig sugna på att kunna uttrycka sig "korrekt". Spelarna är ju helt med på att det inte finns något korrekt men jag tänker ändå att det skulle kunna vara kul med någon liten rolig parlör med tekniska uttryck och termer som man kan slänga in när man förklara vad man ser/gör/ger orderom. Som exemepl

Utan parlör:
Kaptenen: Jag beordrar anfall
Med parlör:
Kaptenen: Flytta om kraft från Al-Qhutura-stabilisatorn, öka varven i magnetbanorna och gör er redo för anfall

Typ något sådant problemet är att jag är en oerhört oteknisk människa och skulle gladeligen ta emot tips på prylar och funktioner  som kan finnas på ett rymdskepp i tredje horisonten. Gärna med persisk/Arabiska låneord. :)
 
Tobiasekwall
Topic Author
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Techno-babbel

Mon 19 Mar 2018, 14:01

Skulle också kunna vara användbart när man vill förklara vad som måste lagas på skeppet efter en strid och vad som åtgärdas vid service. Det skulle vara kul om prylarna hade något vettigt namn och inte bara typ tekniks-Mc-Guffin-pryl-nummer-2
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Techno-babbel

Tue 20 Mar 2018, 20:48

Personligen är jag allergisk mot techno-babbel. I en pressad situation, och med militär disciplin (om RP, eller åtminstone några RP har det), är det dessutom mer sannolikt att ordern från kaptenen är "Anfall" och att du vet vad du ska göra i din egna roll.

Med det sagt så hade det ju varit intressant med terminologi kring det, åtminstone. Men där finns ju mycket redan i Coriolis-böckerna och på skeppsplanritningar, etc. Vad moduler heter, vad olika handlingar heter, etc. Börja där. :)
 
Tobiasekwall
Topic Author
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Techno-babbel

Wed 11 Apr 2018, 08:21

Titta vad en vänlig själ postade på facebook,

https://drive.google.com/open?id=1ehWIe ... XBBqPoCheo

Precis vad jag efterfrågade, jag tror dock att jag ska modda om den med lite persisak låneord.
Jag tar absolut ingen creed för detta utan det var en kreativ typ vid namn Erik Ahlin som postade detta i roll- och brädspelsforumet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests