User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Stjärnorna i Coriolis

Wed 31 Jan 2018, 01:10

Kom över den här coola videon över olika planeters och solars storlek - kändes som bra för att ge känsla för de olika solarna i Tredje horisonten.

Det finns fler exempel som den vita hyperjätten i Zamusa, den röda jätten i Dabaran (Aldebaran i videon) eller vita dvärgen i Tarazug. Låt er inspireras av tanken att stå på en asteroid i en av Zamusas ringar och solen täcker större delen av skyn, eller bländas av den vita dvärgen i Tarazug när ens skepp kommer ur portalerna - massa coolt sense-of-wonder!

Kolla in videon och hela youtobekanalen som även har exoplaneter o annat här: https://www.youtube.com/user/morn1415
Fria Ligan
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Stjärnorna i Coriolis

Wed 31 Jan 2018, 10:32

En kompis visade den videon där de jämför tyngden på svartahål, vilket också ger mig samma känsla av orimlighet som den här där de jämför storleken på himmlakroppar. Synd att de inte har någon animation hur det skull se ut nedifrån en planet. Det skulle vara häftigt att se och jag har  svårt att föreställa mig det. Hur ser det ut om så gott som hela himlen täcks av en gigantisk sol? Hur ser ljuset ut på planet beroende på vilken färg stjärnan har? Det skulle var kul att se någon gör någon illustration av det. 

Som en sidonot så hörde jag någon på radion prata om Mars och att himmelen på mars upplevs som grön när man är nere på planeten, bortset ifrån vid gryning och skymning. Det är ju saker som man skulle kunna använda i spel för att fånga den där utomjordiska och märkliga känslan när man är ute på okända planeter.

Andra sådana vetenskapligt märkliga fenomen i rymden som jag hört om är att haven och sjöarna på någon måne i vårt solsystem (kan det vara europa) är av någon metan-blandning och forskarna pratade om att bygga segelbåtar, men att dessa måste byggas speciella då metan har sämre flytkraft en vatten, sånt tänker jag också skulle kunna vara häftiga detaljer när beättningen landar vid Reffinaderi-kolonier på månar i systems utkanter. 
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Stjärnorna i Coriolis

Thu 01 Feb 2018, 13:13

Ja - coolt att använda delar av hård-sf för att gr sense-of-wonder i Coriolis.
Fria Ligan
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Stjärnorna i Coriolis

Mon 05 Feb 2018, 14:21

Jo, generellt spelar vi mer sience-FICTION än SCIENCE-fiction. Men det känns kul när man ramlar över äkta vetenskap som är mer utomvärldslig och fantastisk än det man själv kan komma på.
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Stjärnorna i Coriolis

Mon 05 Feb 2018, 14:22

Jo, generellt spelar vi mer sience-FICTION än SCIENCE-fiction. Men det känns kul när man ramlar över äkta vetenskap som är mer utomvärldslig och fantastisk än det man själv kan komma på.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests