nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Infomater och infomatnätet

Fri 13 Oct 2017, 09:23

Hej alla! 

Under vårt senaste spelmöte kom användningen av infomaterna på stationen Coriolis upp, och jag insåg att jag inte riktigt har något koll på hur det hela fungerar när det gäller infomater. 
Det nämns i Horisontenboken att det finns ett infomatnät som infomaterna är uppkopplade mot, och att datorer och tabulas bl.a. kan koppla upp sig mot infomatnätet. 
Där kan informationsutbyte, lagring av data och transaktioner av birr ske. 
Min fråga är, vad är infomatnätet?
Är det likvärdigt med vårat internet? Och isf i hur stor utsträckning?  
Finns det hemsidor? 
Hur ser en infomat ut? 
Hur kopplar man upp sig mot infomatnätet? Wifi-liknande lösningar, eller nätverkskabel? 
Så många frågor :D

Hur ser ni på detta, och hur använder ni er av infomater i erat Coriolis? 
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Infomater och infomatnätet

Sun 22 Oct 2017, 22:01

Hej!

Sent svar men:
Infomaterna ser ut some sorts väggfast terminal - typ tänk infälld bankomat med stor skärm och tangentbord/trackpad
Kommunikation med Nätet som är ett protointernet går med sensorvågor (läs: wifi/blåtand/whatever)
Kontakt med taggar och transaktorer sker på samma sett.
Precis som nu styrs många saker av datasystem - som rymdstationers ventilation, ljuscyklar, luftslussar etc, så det går att "hacka" saker med en portabel dator. 
System som är essentiella sitter inte ihop med infomatnätet/Nätet utan måste "accessas" från lednings/nätcentraler/luckor i väggar på lämplig plats
Det som finns på nätet är mest nyheter, men det går även att söka på biblioteksbaser, Bulletinens nyhetsbas och enskilda företag kan ha egna sidor. Privatpersoner mer sällan.

Hoppas det svarar på en del :)

Generellt har jag använt datasystem i Coriolis för att göra saker coola i äventyr - så gör detsamma du!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests