• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Wed 30 Nov 2011, 12:03

Tid att skapa relationer. . I nuvarande produkterna så introduceras det mycket nytt men det är sällan saker återkommer. Detta gör att saker känns plottrigt och tungt samt att man aldrig hinner skapa några relationer till platser eller folk innan man ska iväg för att aldrig komma tillbaka... forts
Well, de två ny produkterna utspelar sig i Gränsrymden och intill, så det är samma plats. LMB är fö en början på en kortare trilogi av händelser i GR, där flera personer återkommer - vi uppfyller där det du är ute efter - en koncentrerad setting med återkommande personer. Att man ska rädda Samul i LMB har ju sin rot i att det är ett konventsäventyr från början - men det är ju hur lätt som helst att byta ut honom mot en av RP släktingar.
Kultur. För att spelet inte ska bli svenskar i rymden med turbaner så behöver man poängtera att detta är en annan värld och kultur. Vad skillnaden mellan Sverige och tredje horisonten? Själv vill jag se sådant som hur man talar till exempel tilltal hederstitlar (tänk japans san sama osv), vanliga uttryck som tex kraftuttryck, fraser, ordspråk, välsignelser m.m. (det är coolare att säga ”du påminner om ett Mirianskt Fyridon” än att säga ”fan va ful du är”). Exempel på mat och drycker. Populära serier artister sporter m.m gör att man kan ge färg i tillvaron. Piloten med en fin examen är mycket tråkigare en piloten med fin examen som avgudar sångerskan Ab Eshanti och ständigt spelar upp hennes musik i interkommen om han inte sätter upp nya bilder av henne på bryggan. Det är som med vapnen att ha en Vulcania 2000 är mer intressant än en en vulkankarbin.
Samma sak, i GR finns det en massa titlar och liknande väldigt specifika fluffdelar - och i regelmodden så blir det än mer av det :)
Fria Ligan
 
Hamster
Posts: 7
Joined: Wed 09 Nov 2011, 23:47

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Mon 05 Dec 2011, 19:06

Jag ser gärna "fluff" i form av rena bakgrundsböcker. Jag tycker att det är riktigt jobbigt när man måste släpa runt på fem-sex kampanjmoduler bara för att tillgång till bakgrundsmaterial. Eller om man föredrar att skriva sina egna äventyr men man lik förbaskat måste köpa färdigskrivna äventyr bara för att få tillgång till bakgrundsmaterialet om olika världar och system.

I synnerhet skulle jag vilja se en sådan här "bakgrundsbok" i liknande still som kua-modulen där det inte står en massa hemligheter utan som man kan trycka i handen på en ny spelare och säga läs det här så vet du vad Coriolis handlar om.

Dock ser jag gärna att man inte överdetaljerar spelvärlden utan lämna gott om plats för spelledare att stoppa in eget material.

Det bästa tycker jag är att man beskriver exempel på olika miljöer. Välj ut en barbarstamm och beskriv den grundligt med vanor, skrockfulla uppfattningar och deras daliga liv. Då får man en uppfattning om barbarstammar, men om man inte vill använda just den kan man lätt hitta på egna baserat på de delar man tyckte om. Gör samma sak med någon rymdstation, någon stad, livet på ett rymdskepp etc... När man bara beskriver exempel så låser man inte spelledarna vid något särskilt men man erbjuder ändå en insikt i hur världen fungerar.

Det tycker i alla fall jag.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Sat 17 Dec 2011, 00:31

Okej - jag är med - mer bakgrundsmoduler. Jag tror att den variant vi kört med Gränsrymden och Djachroum kommer funka (det är tyvärr den pod som inte hunnit komma ännu).

En fråga - Kua-delen i Fenix var helt öppet skriven för både spelledare och spelare - tyckte du att det inte funkade?
Fria Ligan
 
Hamster
Posts: 7
Joined: Wed 09 Nov 2011, 23:47

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Mon 19 Dec 2011, 16:22

Kua-delen i Fenix var helt öppet skriven för både spelledare och spelare - tyckte du att det inte funkade?
Om frågan var riktad till mig så menade att jag tyckte att Kua-delan var bra. Jag gillade att den var öppen så att man kunde sätta den direkt i handen på spelarna och säga "läs" =).
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Mon 19 Dec 2011, 21:22

Kua-delen i Fenix var helt öppet skriven för både spelledare och spelare - tyckte du att det inte funkade?
Om frågan var riktad till mig så menade att jag tyckte att Kua-delan var bra. Jag gillade att den var öppen så att man kunde sätta den direkt i handen på spelarna och säga "läs" =).
Cool, som jag brukar säga - jag missuppfattade dig bara :)
Fria Ligan
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Sat 05 May 2012, 22:37

Läste just artikeln i Fenix om Kua och monoliten. Fantastiskt bra skrivet! Mer sådant här.

När jag läste informationen slår det mig att det är ungefär det formatet jag skulle uppskatta på Coriolis böcker om än något större.

Drömmen vore en POD om Kua och monoliten med samanlagt kanske 20-30 sidor världsbeskrivning samt ett scenario på 20-30. Totalt mellan 40-60 Sidor. (Kanske lite stor för en POD?) En mindre variant av de mastodonter som kom till Mutant: Undergångens arvtagare.

När jag tittar tillbaka på böckerna och på ett ungefär räknar på hur stor del av varje bok som var "världsbeskrivningar" så kommer jag fram till att : Pirit 25 + 20 = 45 sidor, Nordholmia 27 + 10= 37 sidor, Hindenburg 38 sidor, Göborg 101 sidor och Karle 27+11=38 sidor. (X + Y menas X="öppen del", Y = "SL-del"). Ungefär så stora POD:ar om olika system skulle vara trevligt. 20-40 sidor + ett äventyr i systemet? Skulle sitta perfekt tycker jag. Typ som Mahanjis väktare fast med mer värdlsbeskrivning och lite kortare äventyr. (och inte i hrådperm då, för prisets skull)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Sun 06 May 2012, 00:06

Läste just artikeln i Fenix om Kua och monoliten. Fantastiskt bra skrivet! Mer sådant här.

När jag läste informationen slår det mig att det är ungefär det formatet jag skulle uppskatta på Coriolis böcker om än något större.

Drömmen vore en POD om Kua och monoliten med samanlagt kanske 20-30 sidor världsbeskrivning samt ett scenario på 20-30. Totalt mellan 40-60 Sidor. (Kanske lite stor för en POD?) En mindre variant av de mastodonter som kom till Mutant: Undergångens arvtagare.

Ungefär så stora POD:ar om olika system skulle vara trevligt. 20-40 sidor + ett äventyr i systemet? Skulle sitta perfekt tycker jag. Typ som Mahanjis väktare fast med mer världsbeskrivning och lite kortare äventyr. (och inte i hrådperm då, för prisets skull)
Kul att du gilla KoM :D - som går i precis samma mönster och tema som GoD. Våra podar siktar på att vara 48 sidor, just för att det är maxlängd för fyrfärg hos Publit. Fenixartiklarna blev väl 16 sid + 4 färgsidor/kartor.

Ser helt klart möjlighet att uppfylla din önskan och tycker som du det är ett bra format. Äventyren till Coriolis kommer också ta mindre plats när vi byter system, då tex utrymmeskrävande färdighetsalgoritmer inte finns kvar.

Planen med GoD-poden är att ha ett litet äventyr alt en transmission i det. Får se hur det blir.

Kul att du är på - sånt sporrar! :)
Fria Ligan
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Sun 06 May 2012, 01:38


Kul att du är på - sånt sporrar! :)
Blev så inspirerad och Corliolis sugen att jag började fila på ett scenario som utspelar sig i Lilla Agol. En komplott, stulen information från Legionen, en drös med fraktioner som vill få tag på den och Hjältarna mitt i smeten. Tänkte göra ett lite längre inlägg om det i scenario-delen när jag fått lite mer detaljer klart.
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Mon 07 May 2012, 00:08

Deckplans för oss dåliga ritare. Det finns en del ute men ska man ha något som känns riktigt "Coriolis" saknas det tycker jag.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Mon 07 May 2012, 08:44

Deckplans för oss dåliga ritare. Det finns en del ute men ska man ha något som känns riktigt "Coriolis" saknas det tycker jag.
Finns iaf en deckplan hittills, så några mer lär det bli.
Fria Ligan
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests