Guran89
Topic Author
Posts: 22
Joined: Sat 09 Jan 2016, 23:12

Krig i Tredje Horisonten

Fri 15 Sep 2017, 08:58

Jag har börjat fundera lite på nästa Corioliskampanj, och har planer på att låta ett begynnande krig ligga i bakgrunden av rollpersonernas berättelser. Om de sedan väljer att engagera sig i kriget eller ej återstår att se. Nu var det dock ett tag sedan jag läste på om Tredje Horisonten, och mina kunskaper är dammiga likt sedan länge bortglömda reliker. Men här på forumet finns kunskapen fortfarande fräsch och härlig. Så jag ställer frågan till er: Om krig skulle vara på väg att bryta ut i Tredje Horisonten, mellan vilka skulle det troligtvis utkämpas, och varför?
 
Vargbane
Posts: 18
Joined: Fri 28 Jul 2017, 14:00

Re: Krig i Tredje Horisonten

Tue 19 Sep 2017, 18:29

Intressant fråga; har liknande funderingar!
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Krig i Tredje Horisonten

Sun 24 Sep 2017, 13:48

Spoilervarning: Ghazalis sista färd!

Jag gjorde en grej av händelserna i Ghazalis sista färd (det gamla), som bland annat säger att ett stort Legionskepp försvinner in i den olycksdrabbade portalen. Att det skeppet sedan skulle utgöra en avsevärd del av Legionens flotta i och kring Coriolis och att dess frånvaro därför rubbade terrorbalansen.

Den här enskilda biten information gjordes till den dyrbaraste handelsvaran gruppen hade, och utan att de ens förstod det förrän de råkade säga för mycket.

Kampanjen dog ganska snart därefter, tyvärr, men jag gillade hotet om krig väldigt mycket med tanke på hur enkelt det rent praktiskt skulle vara att belägra exempelvis Coriolis för att nå politiska mål. Särskilt för mer skrupelfria eller extrema fraktioner.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Krig i Tredje Horisonten

Sun 22 Oct 2017, 23:39

Jag har börjat fundera lite på nästa Corioliskampanj, och har planer på att låta ett begynnande krig ligga i bakgrunden av rollpersonernas berättelser. Om de sedan väljer att engagera sig i kriget eller ej återstår att se. Nu var det dock ett tag sedan jag läste på om Tredje Horisonten, och mina kunskaper är dammiga likt sedan länge bortglömda reliker. Men här på forumet finns kunskapen fortfarande fräsch och härlig. Så jag ställer frågan till er: Om krig skulle vara på väg att bryta ut i Tredje Horisonten, mellan vilka skulle det troligtvis utkämpas, och varför?
Nya Gazalis sista färd öppnar upp för krig - men annars pågår ett långdraget ställningskrig med guerilla-krigföring etc på Uhaurs många månar. Det kan vara ett ställe - precis intill Dabaran.
Fria Ligan
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Krig i Tredje Horisonten

Sun 12 Nov 2017, 01:09

Man kan fylla Horisonten med dem. Här är några förslag på storskaliga krig. 
* Pariatets Orden vs Legionen / Konsortiet: Plats: Aiwaz eller Zalos. Kriget gäller den stängda handelstraden Kua --> Mira. Som jag förstått det har Pariatet en flotta att faktiskt räkna med och även om ett storskaligt krig med största sannolikhet kommer sluta med att Legionen / Konsortiet "vinner" kan det vara en pyrrhusseger. Det skiftet i maktbalansen öppnar upp för en rad andra konflikter, nya portalkrig, självständighetsivran osv från andra system som är trötta på de större fraktionernas dominans.  
* Gränsrymden / Anatolisektorn: I en av mina huvudkampanjer krigar Legionen på Thalus mot Svärmarna i något som rör självständighet samt maghdanfyndigheter. På samma gång är Legionen i sin helhet upptagen på annat håll i vad som händer i Taoan, Hamura eller i något annat valfritt system. Kua och de dominanta fraktionerna lär knappast vara intresserade av att en del av det egna kärnsystemet bryter sig loss. Risken att förlora skatteintäkter av maghdanmalm kan vara ett incitament.
* Pelarkvadranten, Zhau: Legionen vs Hederslegionen. Hederslegionen är en utbrytarbrigad som man kan göra mer eller mindre stark, mer eller mindre expansiv lokalt. Zhau är dessutom ett geografiskt viktigt system för Miratraden om Pariatet stänger Zalos. Vem vet, det kanske är så att väldigt osannolika allierade bildas: Pariatet och Hederslegionen på ena sidan: Legionen och eller Zenitiska flottan samt Handelskonsortiet på den andra. Det där kan bli riktigt stora problem för de mer etablerade fraktionerna. 
Jag har större kampanjer på G i samtliga områden och är någon intresserad kan jag utveckla det mer. Ett stort problem är att min tidslinje samt storyline inte stämmer överens med förlaget Fria Ligans då jag skrev dem mellan Coriolis v 1 och v 2. Jag har ca 200 sidor skrivet kampanjmaterial i områdena och det är väldigt övergripande saker. 
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Krig i Tredje Horisonten

Mon 13 Nov 2017, 09:42

Coola grejer! Gillar hur du kört vidare med materialet som vi skrev om Gränsrymden - bland det bästa vi gjort. Där är det verkligen upplagt för små konflikter, lagom för många RP-grupper.
Fria Ligan
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Krig i Tredje Horisonten

Mon 13 Nov 2017, 19:02

Coola grejer! Gillar hur du kört vidare med materialet som vi skrev om Gränsrymden - bland det bästa vi gjort. Där är det verkligen upplagt för små konflikter, lagom för många RP-grupper.
Verkligen. Det är ett av de mest spännande, mångsidiga och inspirerande material jag kommit över i rollspelsväg. Kampanjen, som bygger på Gränsrymdsmaterialet, tar 2-3 år att spela igenom med spelträffar var tredje vecka, har körts i tre grupper från början till slut och ska nu påbörjas i en fjärde (där Ghazalis första utgåva) är introduktionsäventyr. Jag tycker att en av de största styrkorna med Gränsrymden är avsaknaden av detaljerad information. Den är lagom balanserad och lämnar mycket utrymme för spelledaren att utveckla "konsekvenskampanjer" på mikro och makronivå. Hela Horisonten kan beröras av det lilla som händer i Gränsrymden (eller Anatolisektorn). Ja ni har verkligen lyckats med den modulen. 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests