gunarez
Posts: 7
Joined: Fri 04 Nov 2011, 20:11

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Wed 25 Apr 2012, 18:30

Bra initiativ med sammanställningarna!

Men funderade på om någon fått för sig att göra en kort sammanfattning på Coriolis världen? Något man kunde ge till ny spelare så de kan förstå vad Coriolis är innan de börjar skapa karaktärer.
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Wed 25 Apr 2012, 19:37

Men funderade på om någon fått för sig att göra en kort sammanfattning på Coriolis världen? Något man kunde ge till ny spelare så de kan förstå vad Coriolis är innan de börjar skapa karaktärer.
Mycket bra tanke, tror inte att någon har gjort något sådant (om inte det visar sig att Zapp gjorde det för ett antal år sedan), själv brukar jag visa för personer som är nya i Tredje horisonten den lilla text som går att finna på sida 7 i regelboken om spelvärlden.
Den är inte särskilt djupgående så kanske man ska göra en mer djupgående dokument/pdf om detta där man introducerar allt ifrån fraktionernas politik till den vanliga människans liv sammanfattat.
Vi skulle kunna göra en tråd i detta forumet och diskutera där om det och sedan ta allt material och göra det till en pdf!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Wed 25 Apr 2012, 20:26

Bra initiativ med sammanställningarna!

Men funderade på om någon fått för sig att göra en kort sammanfattning på Coriolis världen? Något man kunde ge till ny spelare så de kan förstå vad Coriolis är innan de börjar skapa karaktärer.
Superb idé - typ att klämma in på en A4.
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Wed 25 Apr 2012, 22:39

Tack för förtroendet, men nej; jag är mer en crunchkomplettist än en fluffsådan*.

*) Höll på att säga "fluffare" men det hade varit olyckligt...
 
Leo
Posts: 5
Joined: Fri 27 Jul 2012, 11:14

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Sat 28 Jul 2012, 10:17

Hej.

Läste precis igenom Ljusblommans mörka blad och letade på forumet och sidsajterna efter mer information om äventyret och världen.

I min efterforskning hittade jag Samuls besättning som färdiga karaktärer med statistik och allt. Såg inte dem på listan i början så här är länkar:

Zebo: http://www.horisontensande.se/zebo_ssk.pdf

Hadrim: http://www.horisontensande.se/hadrim_ssk.pdf

Dakarai: http://www.horisontensande.se/dakarai_ssk.pdf

Ubar: http://www.horisontensande.se/ubar_ssk.pdf

Viraz: http://www.horisontensande.se/viraz_ssk.pdf

Mycket nöje.
 
robobot
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Fri 28 Sep 2012, 12:05

Hej!

Är ny på forumet, till Coriolis och till Rollspel överhuvudtaget. Jag och mina vänner har precis spelat igenom ett relativt enkelt äventyr jag skrev för att lära oss mer om rymdstationen, spelet och reglerna. Med vårt stora intresse för sci-fi kan vi inte annat än älska spelet.

Sammanställningen av material som ni har gjort i den här tråden är helt underbar, har varit till stor hjälp och inspirerat oss mycket.

Det som dock saknades och borde uppdateras på förstasidan är en del saker som man kan hitta under FLs "Ladda ner" som finns här:
http://frialigan.se/coriolis/ladda-ner/
Nytt är PDF till guiden "Wahbis", "Rollformulär", ett par noveller samt ett "Skeppsformulär" (som dock blir i väldigt liten upplösning och inte i PDF när man trycker på Ladda ner, skulle uppskattas om det rättades till).

Sen hittade jag även en mycket bra Beledsagare skriven av Zapp som jag tycker ska vara med på förstasidan. Ett bra hjälpmedel för regelsystemet.
http://www.frialigan.se/wp-content/uplo ... _Utflg.pdf

Det skulle underlätta för många nya spelare att samla allt på samma ställe.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 516
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Fri 28 Sep 2012, 14:58

Hej! Och välkommen hit :)

Det var väldigt listigt av dig att hitta till ladda ner-sektionen. Den är inte tänkt att vara offentlig än eftersom vi har lite formateringsstrul på den... Det är alltså därför den inte är länkad (men jag glömde att det går att hitta till den på andra sätt). Men ska se till att fixa den så att alla länkar fungerar!
Fria Ligan
 
robobot
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Fri 28 Sep 2012, 15:50

Haha okej, förlåt om jag ställde till det för er nu ;)

Men jag tyckte att informationen jag hittade där var bra så jag ville dela med mig av den till alla andra spelare!
 
User avatar
Messias
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Thu 30 Jul 2015, 17:55

Det som finns i Fenix blir en POD - som typ är helt färdig - med tilläggsmaterial om asteroiden Ahalimm och Argoradistriktet på Djachroum samt ett äventyr/äventyrsfrö. den är nog nästa sak som kommer ut till Coriolis
Jag kanske quotar dig ur sammanhang här, men betyder detta att om jag köpt Gränsrymden & Djachroum så finns det ingen anledning för mig att leta mer Coriolis-relaterat i FENIX? Det som publicerats i FENIX blev Gränsrymden och Djachroum?
 
Johan Ekberg
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Sammanställning av allt material till Coriolis.

Tue 04 Aug 2015, 21:09

Messias - Förhoppningsvis hittar du svaret på din fråga här.

En uppdaterad lista på allt Coriolis-material i Fenix:

2005-6: Information om det kommande spelet (Intervju, 2 s)
2007-6: Om skapandeprocessen och spelets framtid (Intervju, 2 s) + Presentation av regelboken (2 s)
2008-3: Arams Ravin (Kampanjmiljö, 16 s)
2008-5: Död Till Vrakpris (Äventyrsinledning, 5 s)
2009-4: Fångläger Terhenar III (Äventyrsplats, 4 s)
2009-5: Mosaik Från Gränsrymden (Nyheter, 1 s)
2010-2: Gränsrymden Och Djachroum (Kampanjmiljö, 20 s)
2010-3: Mysterier I Gränsrymden (Bakgrund, 4 s)
2010-4: Gulbarans Bro (Äventyrsplats, 4 s)
2010-5: Surha - Smugglarnas Planet (Kampanjmiljö, 4 s)
2011-1: Gränsrymdens Nomader - Slavfolkets Ättlingar (Bakgrund, 4 s)
2011-2: Prospektörerna - Gränsrymdens Nyanlända (Bakgrund, 4 s)
2011-4: Kua Och Monoliten (Kampanjmiljö, 20 s)
2012-5: Reningsverket (Äventyrsplats, 4 s)
2015-4: Ikonstaden På Mira (Kampanjmiljö, 2 s)

Alla artiklar med "Gränsrymden" i titeln plus "Gulbarans Bro" blev sedan en del av modulen "Gränsrymden och Djachroum" från Fria Ligan. Och texten om Surha dök upp i äventyret "Iskallt Inferno". I övrigt är allt material unikt för Fenix.

De två långa artiklarna "Arams Ravin" samt "Kua och Monoliten" är särskilt värdefulla för en SL som vill ha mer Tredje Horisonten-material. Jag antar dock att mycket av innehållet i dessa två kommer att finnas med i nya Coriolis-boxen samt i det kommande äventyret Arams Hemlighet. Men i väntan på att de släpps så kan det ju vara givande läsning för Coriolis-fans.

(Den som har tänkt uppleva Arams Hemlighet som spelare bör nog ändå undvika att läsa Fenix-artikeln Arams Ravin, eftersom den innehåller en del material som endast är avsett för spelledaren. Om jag minns rätt.)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest