Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Taarof

Sun 26 Feb 2017, 11:15

I Iran, eller snarare i persisk kultur, blev jag nyligen introducerad till något som kallas taarof. En väldigt intressant social konstruktion som kändes som en bra inspiration för Coriolis. Frågan är vilka som representerar en pseudopersisk kultur? Zeniter eller förstkomna?

Om någon vet hur arabisk och persisk kultur skiljer sig åt skulle det också vara väldigt intressant! Sånt här kan göra en redan skitcool värld ännu mer levande. :)

Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Taarof

Tarof in an Intersection (videon som introducerade mig):
https://www.youtube.com/watch?v=XAvzW1WZsN4
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Taarof

Thu 02 Mar 2017, 11:41

Jag pratade med min kollega som är afghan som har bott flera år i Iran och han sa att det fungerade i stort som artikeln beskrev, t.ex. att det var vanligt att bjuda in folk på te när man möts på väg till jobbet fast alla vet att ingen har tid.
I coriolis så tänker jag att taarof borde vara en Zenitisk grej, typ att det som menas av många förstkomna har reducerats till artighetsfraser utan mening bakom hos zeniterna. Till exempel så erbjuder både den zenitiske nasaren och den dhabariska köpmannen sina handelspartners på middag före affärsmötet. Men där dhabariern blir upprörd om man takar nej så blir zeniten upprörd om man tackar ja eftersom zeniten inte menade inbjudan seriöst.
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Taarof

Thu 02 Mar 2017, 16:59

Det jag verkligen gillar med videon är att den gör lite narr av att alla är så väl förberedda, som att det är lite väntat att det blir en sväng 24-timmars taarof med jämna mellanrum. ;)

Och vem vill inte ha en kebabgrill i passagerarsätet...
 
marvil
Posts: 7
Joined: Mon 09 May 2011, 17:42

Re: Taarof

Wed 15 Mar 2017, 14:13

Riktigt bra inspiration och snygg kontrast mellan zeniter och förstkomna! En i vår spelgrupp spelar en priviligerad diplomat från Dabaran, som också är gruppens kapten, där han använde taarof som personligt problem. Detta uttrycker sig ofta i form av starkt ogillande av zeniternas falska taarof.
Vi spelade nyligen en bit in i DDS där det blev ett väldigt kul utbyte av övervänliga komplimanger mellan honom och Adzem Kembouri. Plus att det blev väldigt kul när han flera gånger insisterade att herr Kembouri skulle ta kaptensviten istället för han själv, vilket Kembouri till slut gjorde. Ska bli kul att se hur mycket hans gästvänlighet kan ställa till det för han själv och besättningen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests