Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Releaseplan

Fri 24 Feb 2017, 13:21

ESF är ju ordentligt försenad och även om jag tycker att det är bra att fokus läggs på korr och felsökning så borde väl själva manuset varit klart samtidigt som regelböckerna. Känns lite underligt att ni fokuserar på Ghazalis och Aram innan ni gör klart ESF?

Det finns dessutom en mängd stretchgoals som borde kunnat göras klart betydligt snabbare.

Så hur ser lägesrapporten ut för Coriolis?
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Releaseplan

Sun 26 Feb 2017, 11:32

Känns lite underligt att ni fokuserar på Ghazalis och Aram innan ni gör klart ESF?
Det här är mitt absolut största problem med Fria Ligan idag: det känns som att det är fler nya Kickstarter-kampanjer än det är releaser. Många releaser känns dessutom som hafsverk, med bortglömda stretch goals och undermålig korrektur. Jämför jag den fenomenala första Svavelvinter-boken med det tunna tabellavrundade Horisontens hemligheter-häftet exempelvis känns det som produkter från två helt olika företag.

Jag är fortfarande ett stort fan av Coriolis i sin nya inkarnation. Men hur ska kvaliteten kunna ökas när det är ett växande antal olika produktlinjer som ska speltestas, skrivas, korrekturläsas och sättas samtidigt?
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Releaseplan

Sun 26 Feb 2017, 13:13

Känns lite underligt att ni fokuserar på Ghazalis och Aram innan ni gör klart ESF?
Det här är mitt absolut största problem med Fria Ligan idag: det känns som att det är fler nya Kickstarter-kampanjer än det är releaser. Många releaser känns dessutom som hafsverk, med bortglömda stretch goals och undermålig korrektur. Jämför jag den fenomenala första Svavelvinter-boken med det tunna tabellavrundade Horisontens hemligheter-häftet exempelvis känns det som produkter från två helt olika företag.

Jag är fortfarande ett stort fan av Coriolis i sin nya inkarnation. Men hur ska kvaliteten kunna ökas när det är ett växande antal olika produktlinjer som ska speltestas, skrivas, korrekturläsas och sättas samtidigt?
Tråkigt att du känner så Beguiled. Ja, vi har relativt många kickstarterkampanjer, det är i nuvarande läge en förutsättning för att vi ska kunna lägga så mycket tid och energi på det vi gör. Och ja, vi gjorde några på ett sätt som så här i efterhand inte var särskilt klokt. Corioliskickstartern var en av dem (efter den har vi ändrat vår metod). Men trots allt har vi släppt fem Coriolisprodukter under 2016 (grundbox, sl-skärm, kortlek, HH, och DDS). Det kommer bli ett antal Coriolisprodukter i år också, minst 3 eller 4. Jämför gärna detta med andra företag, även internationella.

Vad gäller jämförelsen mellan Svavelvinter och Horisontens Hemligheter är jag inte helt med på vad du är ute efter. Det är produkter av samma företag och samma människor. Nej, de är inte alls lika eller har samma syfte. HH är tänkt att göra Coriolis till  mer av en toolbox för SL, därav tabellerna. En jämförelse med ett zonkompendium till M0 känns mer rättvis i mina ögon.

Att hålla kvalitet och mota bort korrfel är ett evigt problem som vi ständigt tampas med. Vi har misslyckats ibland men har då infört hårdare kontroll inför nästa produkt. Nu har vi ett system där vi har korrläsning i två led (varav en är betald professionell korrläsning). Det kommer tyvärr även i fortsättning att slinka igenom fel. Det är sånt som händer när man jobbar med så enormt komplexa böcker som rollspel. Men vi ska göra allt för att det inte sker.

Vad gäller flera produktlinjer så jobbar vi i så stor utsträckning som möjligt med olika team för olika linjer. Det är inte samma folk som jobbar på Tales RPG som jobbar med Coriolis. Vi är naturligtvis inblandade i alla men det är olika illustratörer, skribenter och speltestgrupper. 
Fria Ligan
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Releaseplan

Sun 26 Feb 2017, 14:17

Jämför gärna detta med andra företag, även internationella.
Jag kan jämföra med Järnringen. De arbetar med Symbaroum och endast Symbaroum, vilket leder till att varje enskild produkt (nu senast andra delen i Törnetronen, av dem jag själv köpt) håller mycket hög kvalitet både i produktion och innehåll. Jag anser inte att Coriolis levt upp till den standarden.

Ur mitt perspektiv är det också bara Coriolis jag sett så mycket fram emot, eftersom det som utlovades lät precis hur coolt som helst. Så det handlar mer om att min egna hype inte riktigt uppfylldes, vilket givetvis är mest mitt egna fel.
Vad gäller jämförelsen mellan Svavelvinter och Horisontens Hemligheter är jag inte helt med på vad du är ute efter.
Jag upplevde den första Svavelvinter-boken som bland de absolut bästa rollspelsböcker jag köpt. En välavvägd helhet, med en stark identitet och ett komplett innehåll - från regler till spelvärld. Sedan köpte jag första Mutant År Noll-boxen, som även den är en mycket välavvägd helhet och ett spel som i sin tur fick mig att verkligen högakta er som utvecklare. Men Coriolis är istället snurrigt, och illustreras bäst av HH eftersom den känns som material som borde ha varit med i grundboken och som i jämförelse med mycket annat som ni producerat tidigare känns rätt ofärdigt i utförande och substans. På något sätt matchade inte mina förväntningar på er dittills höga kvalitet med vad jag faktiskt fick i nya Coriolis.

Vill inte ta över denna tråden med oceaner av gnäll, dock, utan jag vill vara noga med att jag verkligen älskar Coriolisvärlden och ser fram emot mer material. Har rekommenderat grundboxen till flera vänner redan och kommer rekommendera den igen, även om det sker med en brasklapp om kvaliteten. Jag upplever helt enkelt det hittills utgivna som en smula "billigt".
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Releaseplan

Sun 26 Feb 2017, 14:23

För övrigt helt OK med att ta detta via PM, och att ni raderar dessa poster, för att slippa ha gnäll i en "releaseplan"-tråd på ert forum. :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Releaseplan

Sun 26 Feb 2017, 15:04

Jag håller med om att svenska grundboxen av Coriolis inte håller den kvalitet i text och korr som den borde. Men det har inget med övriga kickstarters att göra, utan är en fråga som helt och hållet handlar om hur arbetet med Coriolis gick till. Lärdomar är dragna av det, och jag vill be dig ta en titt på Tales from the Loop RPG, Mutant Elysium och andra kommande spel (faktiskt även engelska utgåvan av Coriolis) innan du fäller dom över hela vår utgivning.

Vaf gäller de som köpt eller backat svenska Coriolis så kommer vi att färdigställa en komplett reviderad PDF så snart vi hinner.
Fria Ligan
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Releaseplan

Mon 27 Feb 2017, 13:32

Så hur ser det egentligen ut med releasen för ESF? Nån gång i år är väldigt luddigt och säger ju inget om hur långt ni har kommit. Finns det nån anledning till att ni inte lägger ut den i BETA-forumet?

Förstår absolut att familjesituationer kan komma i vägen, men det här är en produkt som många betalade för 18 månader sen och som redan är över ett år försenad. Fria Ligan har dragit in över 10 miljoner på kickstarters bara de senaste åren och då kan man inte längre kalla det för hobbyprojekt. Jag backade Coriolis främst för helhetspaketet med både regler och äventyrskampanj, men det känns som att ni nöjde er med att få ut regelboxen och sen valde att lägga fokus på era andra projekt. Är det så att huvudförfattaren inte kan slutföra projektet av olika (säkert helt legitima) anledningar så borde någon annan ligist ta över ansvaret, för trots allt släpptes Coriolis som ett Fria Ligan-spel.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Releaseplan

Mon 27 Feb 2017, 16:17

ESF släpps i år. Mer precist än så kan vi inte säga just nu men det har högsta prioritet just nu. Kan bara beklaga att det dröjt, manuset har skrivits om helt från grunden för att göra det mer kampanjlikt och mindre som ett utökat scenario (som det var i sin ursprungliga form). Vi jobbar för fullt med att färdigställa de många Kickstarterrewardsen vi utlovade. Håller med om att det inte är optimalt, men kan säga att vi lärde oss en läxa med Corioliskickstartern, det är lätt att lova för mycket i euforin. Vi kommer leverera allt vi lovat, men det kommer komma i olika sjok. 
Fria Ligan
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Releaseplan

Mon 27 Feb 2017, 16:19

Och för att vara extra tydlig: vi tillsatte just mer resurser till Coriolis-teamet för att öka takten och leverera det vi lovat.
Fria Ligan
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Releaseplan

Sat 22 Apr 2017, 12:05

Några nyheter på Coriolisfronten?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests