Karfevali
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sun 10 Apr 2011, 12:42

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Sat 23 Jul 2016, 16:03

Nightsorrow:
Jag skulle säga att om man lyckas utläsa att det skulle blivit norm med HBTQ-hat i 3H ifrån de texterna om Livsförbund som finns i boken, då har man verkligen ansträngt sig till det yttersta för att tolka det till det. 
Givetvis anser jag det vara tvärt om ;p
Vad jag kunnat se har det skett en uppvigling i närtid, och det är det. Det hade kanske varit på plats att där lägga till en text i stil med "Ikonernas Kyrka fördömer profeten Araimas agerande, och menar att detta är något som skall lösas med dialog och inte våld."
Det står inget om hur det har sätt ut på lång sikt utan endast att det i närtid har varit en uppvigling. Vidare står det inget om att attacken fördömts av IK eller någon annan för den delen så vi får utgå ifrån att det inte har hänt. 
Jag tolkar Ikonernas Kyrkas inställning som att dom inte har något emot HBTQ-personer, eller Sökarnas Cirkel, de inser bara att dessa inte kan ingå Livsförbund enligt IK's ikontro. Vill två män eller två kvinnor leva tillsammans livet ut, och därmed inte skaffa barn, så står de dessa fritt att göra det, men då frångår de en av de heliga handlingarna. Jag kan inte likställa detta som att HBTQ-hat blivit en "norm" i horisonten.
Det står att det är en helig plikt och att alla SKA gifta sig med någon av motsatt kön. det är alltså inget som är frivilligt i tron utan ett måste. Dessutom är det med tanke på teknologinivån i 3H förmodligen ordinär teknologi att skaffa barn mellan samkönade.

Det ända jag kunnat hitta som talar för att samkönade par skulle accepteras är sid 85 där det står att vissa förbund har genom historien haft Kärleksförbund mellan samkönade, till skillnad från livsförbud som är giftermål. Vad exakt skillnaden består i framgår inte bara att det inte är samma sak och att det tycks utföras endast internt inom klostervärlden/kyrkan. Kanske det är förbundet som det står om i ingressen på sid 81.

Vad som talar mot att HBTQ personer skulle accepteras är att ikonernas kyrka motsätter sig det, att IK är en mycket stark och expansiv organisation som finns över hela horisonten, när reglerna kring bla livsförbund skulle nedtecknas 
direktsändes det av Bulletinen (inga omnämnanden om att det skulle vara protester då), endast homosexuella och några könlösa humaniter och vissa samfund motsätter sig det (inget om ett allmänt motstånd), en profet kunde få vanligt folk att attackera och bränna ner ett tempel pga att de vigde samkönade (detta tilltrotts att attackera ett tempel lär vara extremt hädiskt iom den religiösa mångkultur som finns i 3H), enligt alla rättrogna IK är det en helig plikt att gifta sig med en av motsatt kön, allt detta finns samtidigt som teknologin för barnavling mellan samkönade lär vara lättillgängligt bet finns alltså inget konkret argument varför samkönade par inte ska få gifta sig.

Det finns alltså starka belägg för att hatet mot HBTQ-personer är normalt och utspritt i 3H.

Snarare tycker jag bara detta bidrar till att skapa en djupare världsbild, då motsättningar som dessa är utmärkta sätt att bredda religions och kultur diskussioner i gruppen. Det leder också till ett sätt att kunna beskriva makt kamper inom fraktionerna. Man kan ganska enkelt då dela upp Ikonernas Kyrka i fyra delar: De som vill behålla reglerna som dom är, de som vill ändra reglerna med diskussion, de som vill "försvara" reglerna med våld, och de som vill ändra reglerna med våld.
Jag håller i sak med att det är intressant med motsättningar, en stor del av vad som är tjusningen i Coriolis är just gråzonerna, moraliska dilemman och motsättningarna. -Men att återskapa den HBTq-fientliga situation vi har i verkligheten även i en fantasivärld har jag svårt att se ger något nytt och intressant i. Kanske då för heterosexuella som vill spela HBTQ-person. Det är bättre då att ändra situationen så att det istället är de intoleranta som är de extrema som är utsatta. På så sätt kan man äta kakan och ha den kvar. 
Livet är ett test så också spelarnas idioti ;)
 
Karfevali
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sun 10 Apr 2011, 12:42

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Sat 23 Jul 2016, 16:14

Kanske kan hur vi tolkar texterna mycket färgas av hur verkligt HBTQ-hatet i vårt samhälle är? 
Livet är ett test så också spelarnas idioti ;)
 
Nightsorrow
Posts: 23
Joined: Sun 24 Apr 2011, 11:36

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Sat 23 Jul 2016, 16:56

Kanske kan hur vi tolkar texterna mycket färgas av hur verkligt HBTQ-hatet i vårt samhälle är? 
Tja, eftersom vi tolkar texterna olika samtidigt som vi bor i samma samhälle (jag kan gå till dig på 15 minuter) så bör inte vår skillnad i tolkningen bero på det?
Kanske kan det vara vår syn på Ikonernas Kyrka ställning i horisonten?

Jag har iofs bara skummat igenom Horisonten boken, borde läsa igenom den igen, men som jag förstått det så har inte IK samma mäktiga position som exempelvis katolicismen hade under deras "stormaktstid". Utan jag ser snarare IK som Vatikanen är idag. Ja, dom är viktiga för en relativt stor del av de troende, men vissa ignorerar dom rakt av, medans även de som står de närmast (katoliker) tolkar diverse saker olika. Är ju inte direkt ovanligt med allehanda biskopar och annat som idag går emot det Vatikanen säger.

Om jag försöker mig på en annan parallell om hur jag ser på Horisontens splittringar inom tron: I vårat samhälle har/hade vi en rådande dogm om att samkönade äktenskap, och homosexualitet överhuvudtaget för den delen, inte var accepterat. Sen hade vi hela HBTQ-rörelsen som var en uppstickare, samlade en stor rörelse bakom sig, och slogs (ibland bokstavligen) för att ändra detta. Och lyckligtvis är det i mångt och mycket något som de har lyckats med.
I Horisonten ser jag förhållandet som det omvända. Den rådande dogmen, om än uppdelad i olika yttringar av folktro här och där, är att det inte är någon skillnad på samkönade och icke samkönade livsförbund. Och att det är Ikonernas Kyrka som är uppstickaren som vill ändra på detta, och etablera deras canon om hur ikontro skall efterlevas över horisonten.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Sat 23 Jul 2016, 17:46

Det står att det är en helig plikt och att alla SKA gifta sig med någon av motsatt kön. det är alltså inget som är frivilligt i tron utan ett måste.
Det är en av de nio heliga handlingarna, men bara enligt IKs tolkning. En tolkning som är ny även för världen.

Jag tycker diskussionen är fascinerande, för likt Nightsorrow gör jag precis motsatt tolkning. Den enda fördomsfulla norm jag kan se i hela Horisonten-boken är den mot humaniter. Ikonernas kyrka är ett religiöst samfund som försöker ena religionen efter sina egna nycker, lite på samma sätt som vissa befarar att Nomadfederationen söker göra med nomader. Det är endast i det sammanhanget som samkönade äktenskap nämns överhuvudtaget. För mig indikerar det, tillsammans med att det aldrig explicit står att kurtisaner skulle vara manliga/kvinnliga eller att andra sexuella preferenser någonsin skulle vara ovälkomna, att världens grund är samma sak som vi kämpar för idag. Men att världens revolutionärer försöker återuppfinna vad som fanns på Al Ardha för tusentals år sedan med religionen som förtecken.

Att det inte blir uppror är väl samma sak som idag, att den breda massan inte bryr sig särskilt mycket. Extremister gör det.

Men det är bara min tolkning, givetvis.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Sat 23 Jul 2016, 21:28

Ett kort inflik: vad gäller "T" i HBTQ så torde detta gå rakt under under synen på Bionik (och Humaniter? Måste ge mig på en andra genomläsning, men visst råder det motsättningar både bland Zeniter och vissa inom kyrkan?) om korrigering utförts?

För övrigt kan jag förstå om man i vår verklighet möter homofobi etc dagligen vill slippa detta i rollspelsvärlden. I just Coriolis (och andra spel med många världar/samhällen) är det ju dock enkelt löst genom att låta motsättningarna vara lokala.
Jag kan nämligen se fördelar med att ändå ha med det. Om scenarion skrivs rätt kan ju rollspel vara ett kraftfullt verktyg för att få människor att reflektera.
 
User avatar
Ingo
Posts: 4
Joined: Sat 20 Dec 2014, 13:52

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Tue 18 Apr 2017, 13:33

Ett kort inflik: vad gäller "T" i HBTQ så torde detta gå rakt under under synen på Bionik (och Humaniter? Måste ge mig på en andra genomläsning, men visst råder det motsättningar både bland Zeniter och vissa inom kyrkan?) om korrigering utförts?

För övrigt kan jag förstå om man i vår verklighet möter homofobi etc dagligen vill slippa detta i rollspelsvärlden. I just Coriolis (och andra spel med många världar/samhällen) är det ju dock enkelt löst genom att låta motsättningarna vara lokala.
Jag kan nämligen se fördelar med att ändå ha med det. Om scenarion skrivs rätt kan ju rollspel vara ett kraftfullt verktyg för att få människor att reflektera.
Instämmer!

Varför ens ha motsättningarna där till att börja med? Ens lokalt? Ska jag vara ärlig så har jag svårt att se hbtq-förtryck tillföra något alls till någon rollspelsvärld, inklusive fantasy. Den enda hbtq-person jag personligen har diskuterat saken med tyckte att en befriande del i många rollspel (mutant år 0 nämndes som ett exempel) att de INTE tar upp frågan överhuvudtaget. Vad är tanken med att ha den här delen av ikontron närvarande? Hur motiveras den? Jag ser den inte på något sätt som bärande (har dock bara översiktsläst ska sägas), och om så är fallet så är ju hela det partiet överflödigt och onödigt? Jag har träffat väldigt få rollspelare som anser att HBTQ-förtryck är en viktig essens i rollspel, och har själv väldigt svårt att förstå poängen med att ta med det.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests