Karfevali
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sun 10 Apr 2011, 12:42

HBTQ-hat i tredje horisonten

Thu 21 Jul 2016, 13:22

Jag läste nu att HBTQ-hat tycks ha blivit norm i tredje horisonten, till skillnad från förra utgåvan där bisexualitet var norm åtminstone i de högre samhällsskikten. Numera är hatet och förföljelsen så stark att de som utför vigslar för samkönade par lynchas. Kanske är situationen gämförbar med hur det ser ut i Indien idag?

För det första undrar jag om jag har förstått det rätt?

Sedan undrar jag vad tanken med denna förändring är?
Livet är ett test så också spelarnas idioti ;)
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Thu 21 Jul 2016, 14:09

Well jag tyckte det var lite tråkigt att det dök upp som issiue och att Ikonernas kyrka ledning antagit det som norm MEN det står å andra sidan på ungefär samma sidor att detta är starkt ifrågasatt av typ alla och att en större majoritet även inom faktionen är starkt emot detta varav det nämns flera tunga exempel och system där normen är mer progressiv sen urminnes tider. Vi skall även komma ihåg att även om Ikonernas kyrka är en mäktig faktion och anser sig vara de som avgör vad som är kanon och inte med Ikonerna så är de ganska nya överlag på banan och att det finns väldigt många ikontroende som inte bekänner sig till faktionen. Så tolkar jag det iaf men ja jag undrar också vad tanken var bakom?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Thu 21 Jul 2016, 14:12

Det är inte korrekt - normen är jämlik i 3H där enstaka galningar och vissa delar av IK ser annorlunda på det. Men vi får nog skriva om det stycket helt eftersom det inte uppfattas tvärtom.

Coriolis är ett inkluderande spel men världen kan ändå innehålla konflikter, men vi vill absolut inte ha fokus som du uppfattat det - det ska va konflikter som leder till roligt spel, som mellan organisationer, mecenater och fraktioner.
Fria Ligan
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Thu 21 Jul 2016, 14:34

Well frågan är hur ledningen i Ikonernas kyrka lyckades få igenom det som någorlunda kanon, trots att det är ganska uppenbart att tunga delar som Mira-systemet etc är starkt emot det och har långa traditioner av att HBTQ är normaliserat? Känns som en sådan sak som kommer försvinna ganska snabbt. 

För övrigt hoppas jag att äventyren kommer ge oss många SLP inom HBTQ-spektrat :)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Thu 21 Jul 2016, 16:27

Well jag tyckte det var lite tråkigt att det dök upp som issiue och att Ikonernas kyrka ledning antagit det som norm MEN det står å andra sidan på ungefär samma sidor att detta är starkt ifrågasatt av typ alla och att en större majoritet även inom faktionen är starkt emot detta varav det nämns flera tunga exempel och system där normen är mer progressiv sen urminnes tider. Vi skall även komma ihåg att även om Ikonernas kyrka är en mäktig faktion och anser sig vara de som avgör vad som är kanon och inte med Ikonerna så är de ganska nya överlag på banan och att det finns väldigt många ikontroende som inte bekänner sig till faktionen. Så tolkar jag det iaf men ja jag undrar också vad tanken var bakom?
Precis så var tanken, men uppfattas det annorlunda av läsaren blir det ändå fel. Det kommer utgå i den engelska upplagan, för att det inte ska kunna tolkas så.
Fria Ligan
 
Nightsorrow
Posts: 23
Joined: Sun 24 Apr 2011, 11:36

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Fri 22 Jul 2016, 02:09

Jag skulle säga att om man lyckas utläsa att det skulle blivit norm med HBTQ-hat i 3H ifrån de texterna om Livsförbund som finns i boken, då har man verkligen ansträngt sig till det yttersta för att tolka det till det. Vad jag kunnat se har det skett en uppvigling i närtid, och det är det. Det hade kanske varit på plats att där lägga till en text i stil med "Ikonernas Kyrka fördömer profeten Araimas agerande, och menar att detta är något som skall lösas med dialog och inte våld."
Jag tolkar Ikonernas Kyrkas inställning som att dom inte har något emot HBTQ-personer, eller Sökarnas Cirkel, de inser bara att dessa inte kan ingå Livsförbund enligt IK's ikontro. Vill två män eller två kvinnor leva tillsammans livet ut, och därmed inte skaffa barn, så står de dessa fritt att göra det, men då frångår de en av de heliga handlingarna. Jag kan inte likställa detta som att HBTQ-hat blivit en "norm" i horisonten.
Snarare tycker jag bara detta bidrar till att skapa en djupare världsbild, då motsättningar som dessa är utmärkta sätt att bredda religions och kultur diskussioner i gruppen. Det leder också till ett sätt att kunna beskriva makt kamper inom fraktionerna. Man kan ganska enkelt då dela upp Ikonernas Kyrka i fyra delar: De som vill behålla reglerna som dom är, de som vill ändra reglerna med diskussion, de som vill "försvara" reglerna med våld, och de som vill ändra reglerna med våld.
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Fri 22 Jul 2016, 09:03


Precis så var tanken, men uppfattas det annorlunda av läsaren blir det ändå fel. Det kommer utgå i den engelska upplagan, för att det inte ska kunna tolkas så.
Well tror det räcker med att se över det och kanske påvisa att det finns en konflikt mellan de allmänna folkliga lagren och delar av ledningen, Schismer är alltid trevligt och det känns uppfriskande med en setting där det progressiva(alltså HBTQ är inget avvikande) på just det här planet är normen (hur många fantasysettings har egentligen helt accepterade HBTQ-personer i den egentligen t ex?)
 
Karfevali
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sun 10 Apr 2011, 12:42

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Sat 23 Jul 2016, 12:31

Tack daflum. Jag tolkar inte riktigt texten så men det väsentliga är hur man skulle kunna göra den bättre så jag avhåller mig från den diskussionen med dig. Dock om du är intresserad av tolkningar så kommer jag diskutera det med Nihgtsorrw då han är en nära vän och vi brukar diskutera sådant även om det inte leder någon vart.

Kosta skönt att vi misstolkade texten. Jag tycker som daflum att det absolut kan vara kvar som en konflikt men att det kan förtydligas. Exempelvis kan man skriva något liknande:

Vissa delar/radikala grupperingar inom Ikonernas kyrka menar att livsförbund endast kan ingås av personer med olika kön, då ett av syftena med livsförbunden är att på naturlig väg avla nya barn till Horisonten. Detta ifrågasätts då det finns en bred historik av att troende samkönade par ingått i livsförbund eller kärleksförbund i tredje Horisonten. Känslorna kring denna kontroversiella hållning har lätt till omfattande protester bland annat inom matriarkat på Mira, munkkloster på Algol och Anaspora, där samkönade livsförbund är en väsentlig del i det kulturella livet. Även troende filosofer upprörs då sekten Sökarnas Cirkel, vars dogm säger att Ikonerna är aspekter på vägen till sanning, kan ingå livsförbund med sin tro. Det mesta av dispyterna hålls dock i diskussioner predikanter emellan, men nyligen uppviglade profeten Araimas en folkmassa till att storma och bränna ikonkapellet i Darat på Mira där män och män samt mellan kvinnor och kvinnor inte får ingå livsförbund. (text s85)

Text sid 81 bör ändras något med

Jag har här förtydligat och gjort de som motsätter sig samkönade livsförbund för de utsatta och kontroversiella. Konflikten finns alltså kvar men i jämförelse med vår värld så är det omvänt. Det är inte HBTQ-personer som generellt är utsatta utan de som motsätter sig det skillnad från vår värld där förhållandet är motsatt. Det är extra viktigt att poängtera att HBTQ personer inte är utsatta för hat och hot generellt iom att ni kommer att lansera boken mot en internationell publik där situationen för HBTQ-personer är betydligt värre än vad den är i Sverige (även om det inte är bra här häller).  

En aspekt är även att vi redan i dag står nära att kunna med hjälp av insemination kunna göra samkönade par gravida med varandra, i mäns fall krävs även en surrogatmoder. I 3H med deras avancerade teknologi är förmodligen detta redan en möjlighet och förmodligen klassas det som ordinär teknologi. Så att bara lyfta fram barnavlande som argument räcker inte då det är relativt lätt att skaffa barn även med sin partner utan det måste in något mer i argumentet tex att det ska ske på naturligt sätt. Nu kanske extremister inte bryr sig om att ha hållbara argument men ändå.


Vidare leder detta fram till det intressanta att kvinnor utan omfattande genmodifikation bara kan få flickor. Detta beror på att köns bestäms av kromosomer, XX blir flika och XY pojke. I äggen finns det alltid en X och i sperman antingen X eller Y. Men om man då bara utgår från kvinnor så saknar de y kromosomer vilket gör att de inte kan få pojkar utan omfattande genmanipulation där man går in och ändrar en X till en Y. 
Det kan ha stort betydelse och kan bli en intressant kulturellt spel när det gäller matriarkat. Vad händer i ett samhälle när kvinnor anses bättre och/eller har alla viktiga positioner när de samtidigt bara kan få flickor om de har en kvinnlig partner. Hur kommer synen på kvinnan och på homosexualitet påverkas? Jag personligen skulle tycka det vore synnerligen intressant att utforska en sådan kultur i 3H. 
Last edited by Karfevali on Sat 23 Jul 2016, 13:42, edited 2 times in total.
Livet är ett test så också spelarnas idioti ;)
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Sat 23 Jul 2016, 12:42

Tror aldrig jag tolkade texten som annat än att Ikonernas kyrkas nya tolkning av de heliga handlingarna är en kontrovers. Kyrkan vill ju även ta bort den folkliga synen på ikonerna och göra religionen till en institution. Hela deras väsen är kontroversiellt.
 
Nightsorrow
Posts: 23
Joined: Sun 24 Apr 2011, 11:36

Re: HBTQ-hat i tredje horisonten

Sat 23 Jul 2016, 14:40

Tror aldrig jag tolkade texten som annat än att Ikonernas kyrkas nya tolkning av de heliga handlingarna är en kontrovers. Kyrkan vill ju även ta bort den folkliga synen på ikonerna och göra religionen till en institution. Hela deras väsen är kontroversiellt.
Ja, lite den känslan fick jag med. Man kan inte direkt sätta ett likhetstecken mellan "Ikonernas Kyrka" och "de troende i horisonten". Så att även om det i IK finns tanken att ett livsförbund bara är mellan en man och en kvinna, betyder inte det att de troende över horisonten tycker likadant. Ikonernas Kyrka kan mycket väl försöka skaffa sig ett tolkningsföreträde när det gäller just tron på ikonerna, men de är just en fraktion, en institution, det finns inget som säger att de representerar hur folket i horisonten rent allmänt känner inför ikonerna.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests