Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Explicit mystik

Wed 13 Jul 2016, 10:40

Har läst igenom pdf:erna mer än en gång, och älskar verkligen känslan i spelvärlden. Men det finns en sak som jag - om inte ogillar - åtminstone upplever som väldigt onödig. Och det är heller inte en synd som bara Coriolis begår.

Varför måste det finnas något mörkermystiskt "oförklarbart"? Mass Effect har sina biotics, Star Wars har sin force, etc. Det känns som att väldigt mycket självutnämnd science fiction ändå förlitar sig på magi i sin metaplot.

För min egna del siktar jag mot att använda mystiken som en kulturell motsättning mellan förstkomna och "senkomna". De tidigare är vidskepliga, de senare är pragmatiska. Böner och mörkerpoäng är en mycket behändig strategisk risk/reward-mekanik så jag kommer inte egentligen ändra något annat än att tona ned det som gör mystiken till ett faktiskt fenomen. Detta helt enkelt för att det är mina egna preferenser.

Men varför blir det ofta såhär i spelvärldar?

Game of Thrones är ju som bäst när folk skrattar åt rykten om White Walkers. Att se blåmålade Star Trek-aliens och zombies är inte i närheten av lika läskigt. Alldeles för ofta blir den här sortens mystik bara en effektiv bortförklaring för att kunna göra lite vad man vill, utan tanke på konsekvenserna det skulle få i en mänsklig kultur.

Har ni andra några tankar om detta?

Coriolis är en underbar spelvärld. Den behöver inga force powers eller biotics. :)
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Explicit mystik

Wed 13 Jul 2016, 11:49

Bra tankar, och jag kan själv skriva under på en del av det du säger. Men man ska komma ihåg att det mystiska i Coriolis (mörkret mellan stjärnorna, mystikerna, ikonerna) är skrivet ur befolkningen i Horisontens perspektiv. För dem är ikonerna en verklig kraft, och mörkret är något reellt att frukta. Vad det egentligen är i grund och botten? Inte lika tydligt. I Coriolis värld har vetenskap och mytologi smält samman. 

Vad gäller mystikerna så finns det ju en del att fundera på också, att de dök upp samtidigt som emissarierna t.ex. Dessutom är de både bespottade och fruktade av vanligt folk. De ses som farliga och konstiga. 

Med det sagt så kommer det mystiska och övernaturliga att ha sin givna plats i Coriolis. Är man som SL inte bekväm med det går det naturligtvis lätt att tona ned eller modda. Mycket kan med lite kreativa idéer (och läsning av en del sf-litteratur) förklaras med mer mundana teorier. Avancerad nanoteknologi är t.ex. något som kan användas här.
Fria Ligan
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Explicit mystik

Wed 13 Jul 2016, 12:06

Missförstå mig rätt. "Mitt" Coriolis kommer inte skilja sig nämnvärt från det som skrivits. Jag vill bara inte använda mig av monster och mystiska krafter annat än för deras kulturella aspekter. Vidskeplighet mot teknologi och människans ständiga rädsla för det nya och svårbegripliga.

Men problemet med "avancerad nanoteknologi" är detsamma, egentligen. "Grey goo" är för många SF-frälse (mig själv inräknad) lika med all annan form av handwavium eller singularitetsmagi. Så fort man säger att något inte går att förklara rör man sig längre från Science Fiction och närmre Space Opera. Det spelar egentligen ingen roll om det är mörka apostlar, midiklorians, nanoteknologi, eller jultomten. I slutänden är det ett sätt att slippa förklara mystiken. Människor brukar bli alldeles tillräckligt vidskepliga ändå, utan att det finns någon explicit mystik.

Med det sagt så har jag inte sett så här mycket fram emot att få mina flottiga fingrar på en rollspelsbok sedan jag gick i högstadiet för alldeles för länge sedan. Är bara intresserad av processen bakom designvalen. :)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Explicit mystik

Wed 13 Jul 2016, 13:57

Jag tror personligen mystiken har en stor roll att spela i Coriolis "skapelsemyt".

Notera att mystiken är ett nytt fenomen: jag gissar att kampanjen Ikonernas Nåd kommer slutgiltigt ge oss svaren på varför Järnringen skrev in mystiken i spelet. :)
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Explicit mystik

Sun 17 Jul 2016, 11:48

Mystiken har helt klart en stor roll att spela. Det jag ställer mig skeptisk till är magiska krafter i dess olika former, och mörkervarelser. Men det återstår att se hur det faktiskt blir när vi spelar. Många av varelserna som finns är ju pseudomänniskor av olika slag, som nekatra. Det mesta går ju att förklara på sådana - eller liknande - mer jordnära sätt. Precis som Nils var inne på. Oavsett om de förstkomna har mer mytologiska förklaringar eller ej.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests