Har läst igenom pdf:erna mer än en gång, och älskar verkligen känslan i spelvärlden. Men det finns en sak som jag - om inte ogillar - åtminstone upplever som väldigt onödig. Och det är heller inte en synd som bara Coriolis begår.
Varför måste det finnas något mörkermystiskt "oförklarbart"? Mass Effect har sina biotics, Star Wars har sin force, etc. Det känns som att väldigt mycket självutnämnd science fiction ändå förlitar sig på magi i sin metaplot.
För min egna del siktar jag mot att använda mystiken som en kulturell motsättning mellan förstkomna och "senkomna". De tidigare är vidskepliga, de senare är pragmatiska. Böner och mörkerpoäng är en mycket behändig strategisk risk/reward-mekanik så jag kommer inte egentligen ändra något annat än att tona ned det som gör mystiken till ett faktiskt fenomen. Detta helt enkelt för att det är mina egna preferenser.
Men varför blir det ofta såhär i spelvärldar?
Game of Thrones är ju som bäst när folk skrattar åt rykten om White Walkers. Att se blåmålade Star Trek-aliens och zombies är inte i närheten av lika läskigt. Alldeles för ofta blir den här sortens mystik bara en effektiv bortförklaring för att kunna göra lite vad man vill, utan tanke på konsekvenserna det skulle få i en mänsklig kultur.
Har ni andra några tankar om detta?
Coriolis är en underbar spelvärld. Den behöver inga force powers eller biotics.