Mouvitz
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 08 Aug 2012, 00:00

Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Thu 28 Aug 2014, 21:36

Hej!

Till följd av Coriolis-febern som dröjt kvar efter att vår grupp spelade nyligen har jag tagit mig an ett nytt 3D-renderingsprojekt. Nedan följer en liten presentation av ett rymdskepp jag fantiserat ihop, och som jag håller på att applicera regler på ifall det nån gång skulle figurera i spel (eller för att det är kul helt enkelt). Jag har även börjat med kartor över interiör men är osäker på vilken konfiguration jag ska utgå efter. Jag tar gärna emot förslag och idéer, och om inte annat så vill jag bara dela med mig av bilderna och se vad ni kan tänkas tycka!
  • Namn: Sadaf (Snäcka/skal på persiska)
    Chassi: IV
    Längd/höjd/bredd(m): 44/9(11)/33 - (med landningsställ utfällda inom parentes)
    Konfiguration: Kors/Delta?
    Sektioner: 5?
    Besättning: 4
Länk till bilder
Kommentarer och funderingar finns också i bildgalleriet.

EDIT: Om någon undrar är det ritat med google sketchup och renderat med Kerkythea, båda gratisprogram som rekommenderas.
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Thu 28 Aug 2014, 22:31

Tjusigt :)

Och kul, är det ett skepp du faktiskt använder i spelet?

Interör beror väl lite på vad skeppet har för funktion och besättningen. Det ser ju rätt strikt och rent ut, välskött.
 
Mouvitz
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 08 Aug 2012, 00:00

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Thu 28 Aug 2014, 23:59

Tack!

Tyvärr så spelar vi inte så ofta, så detta är mest som inspiration/exempel/lore etc.

Bra poäng där. Egentligen tänker jag väl att det är ett gammalt skepp, de nyare är mer modulärt och pragmatiskt byggda vad jag förstår av regelboken. Fatimans Gåva å andra sidan är ju ett förstkommet skepp med mer 'excentrisk' utformning, vilket nog gäller även för Sadaf. Jag kanske ska ta och 'slita ner' det lite för rätt känsla.

Vad gäller funktion så är det väl just där jag kört fast lite, jag tar gärna emot idéer!
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Fri 29 Aug 2014, 08:20

Ett gammalt smuggelskepp alá Firefly är ju något som alla älskar. :D

Men låt oss säga att just detta skepp har tidigare använts som expressbud av dyrare kryddor.
Dofterna sitter fortfarande fast i delar av skeppets interiör trotts de otal ombyggnationer som har genomförts av alla de skeppare som någon gång har ägt henne.
Skepparna har alla både älskat och hatat henne. Hon glider som ett löv genom även de tuffaste asteroidbälten och det finns fler hemliga utrymmen att gömma grejer i än vad ens myndigheternas mest nitiska tulltjänstemän kan hitta.

Länge sedan jag spelade eller ens läste Coriolis så kommer inte ihåg så mycket lore. Hade gärna skrivit något med lite mer detaljer och inlevelse annars. :)

Gillar skarpt vad du har skapat! Ser supersnyggt ut!
Hur mycket tid har du lagt på det? Och hur mycket har du jobbat i programmet eller liknande innan?
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Fri 29 Aug 2014, 10:11

Super snyggt!
Fria Ligan
 
Mouvitz
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 08 Aug 2012, 00:00

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Fri 29 Aug 2014, 11:31

Men låt oss säga att just detta skepp har tidigare använts som expressbud av dyrare kryddor.
Dofterna sitter fortfarande fast i delar av skeppets interiör trotts de otal ombyggnationer som har genomförts av alla de skeppare som någon gång har ägt henne.
Skepparna har alla både älskat och hatat henne. Hon glider som ett löv genom även de tuffaste asteroidbälten och det finns fler hemliga utrymmen att gömma grejer i än vad ens myndigheternas mest nitiska tulltjänstemän kan hitta.
Jag gillar idén! Kan redan se hur den distinkta men svårplacerade doften av en specifik sällsynt ört är en ledtråd till skeppets ursprungliga 'farvatten' och mystiska bakgrund för den nyfikne passageraren. Det är nästan fröet till ett litet scenario där RP kommer över skeppet och av någon anledning behöver spåra dess ursprung, första stopp kryddmarknaden!
Hur mycket tid har du lagt på det? Och hur mycket har du jobbat i programmet eller liknande innan?
Jag har gjort en modell av Fatimans Gåva tidigare samt lite ritningar etc. Sketchup har jag lärt mig rättså bra vid det här laget medan jag fortfarande provar mig fram i Kerkythea. Det tar onekligen sin tid, men kul är det.
Super snyggt!
Tack ska du ha!
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Fri 29 Aug 2014, 11:57

Jag jobbar själv som Konstruktör och har spenderat mycket tid i diverse CAD-system.
Då med fokus på funktion och industrivänlighet.
Men jag har då och då dansat in på designbiten med. Har dock lust att lära mig mer.

Gillar skarpt idén med att behöva ta reda på varifrån skeppet kommer.
Spelarna kanske ställs inför valet att bara flyga runt i skeppet eller faktiskt ta reda på vem som den egentliga ägaren va. Detta då de ryktesvägen har hört att hen gjorde sig av med skeppet då her svor att det är hemsökt.
Vore ju fint om man bara kunde få ägarbevisen till skeppet med...

Eller någon betydligt bättre anledning att ta reda på skeppets historia.
Spåra det från kapten till kapten bakåt i historien och hela tiden få höra och lära sig mer och mer om skeppet.
Kanske kan man på så sätt smyga in belöningar till RP när de klarar delmoment. De får lära sig något nytt om skeppet. Hitta något gammalt smuggelgods bakom en lucka de inte visste fanns eller kanske lära sig koderna till hur man startar den illegalt uppgraderade skeppsdatorn...

Finns ju massa möjligheter! :D
Skeppet kanske är världens guldgruva för den som bara vet hur man ska handskas med det...
Kanske finns det en del riktigt dåliga hemligheter med det också...
Blir ju roligare om skeppet är ganska stort.
Bara möjligheterna runt skeppet kan ju bli en hel kampanj! :D
 
Ismeno
Posts: 37
Joined: Tue 12 Nov 2013, 13:20

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Fri 29 Aug 2014, 12:36

Läckert! Kom inspiration från gammal rockmusik månne?
ImageUploadedByTapatalk1409308574.032592.jpg
ImageUploadedByTapatalk1409308574.032592.jpg (66.61 KiB) Viewed 5555 times
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Fri 29 Aug 2014, 13:47

Assnyggt!
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Skeppet Sadaf (med bilder, öppen för förslag)

Fri 29 Aug 2014, 13:50

Men låt oss säga att just detta skepp har tidigare använts som expressbud av dyrare kryddor.
Dofterna sitter fortfarande fast i delar av skeppets interiör trotts de otal ombyggnationer som har genomförts av alla de skeppare som någon gång har ägt henne.
Sjysst fluff-idé!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests