Egola
Topic Author
Posts: 13
Joined: Sat 28 Mar 2015, 16:16

Ide till zon

Tue 31 Mar 2015, 18:11

Hej, jag är ny på forumet och tänkte att jag skulle dela med mig av en zon som jag har småklurat på. Var den skulle ligga har jag inte kommit fram till, men många höjder och dalar vore bra.

Själva zonen är ett ruinlandskap med en tjock, trög smog och hög rötnivå. Solljus kommer sällan ända ner till marken och det mesta av livet som finns därnere har lärt sig att leva utan det. Folket kallar det för Skymningsvärlden och undviker det så gått det går.

Arken ligger däremot ovanför smogen. På ett berg i zonens utkast har Folket sin boning. De flesta har hållit sig kvar på berget under sin uppväxt, men med några skrottskallars ballonger och några tama fåglar har ett par modiga utforskat andra platser som reser sig upp över smoggen.

Jag tänker mig att zonen skulle behöva två kartor, en för världen ovanför som klarat sig och en för de mörka ruinerna under. Världen ovanför ska vara fylld av upptäckarglädje och framtidstro, i skarp kontrast till zonen under dem.

Så, har ni andra några tankar om det? :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ide till zon

Tue 31 Mar 2015, 20:41

Coolt, mycket inspirerande! Påminner lite om kranks sektor När knoppar spricka i ZK1, men i en hel Zon blir ju skalan lite maffigare. :)

Välkommen till forumet!
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Ide till zon

Tue 31 Mar 2015, 23:05

Ja, riktigt bra zonkoncept!
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Ide till zon

Wed 01 Apr 2015, 11:47

Jag tänker mig en gammal storstad.
Istället för berg så är det skeletten av vad fornmänniskorna kallad skyskrapor som utgör de beboeliga delarna.
De riktigt vågade klättrar ibland ned för bergens raserade trappor och hisschakt för att ta sig ned i mörkret.

EDIT:
Byggnaderna kan ju mycket möjligt vara så söndriga så det närmast kan beskrivas som ett berg.
Naturen har tagit över rejält innan den tjockaste smogen la sig.
I samma takt som ljuset fick svårare och svårare att ta sig ned till marken så förflyttade växtligheten sin upp längs byggnaderna för att låta sina grenar nå solstrålarna.

I dagens läge så är topparna relativt levande platser. Växter av olika slag växer längs de vägar som regnvattnet rinner genom byggnaderna.
Det finns delar som är helt övervuxna och svåra att ens ta sig in i och andra delar som är så raserade av tidens och naturens tand att de inte går att utforska.
Samtidigt som arken långsamt är utdöende pga att inga barn föds så talar vissa rykten även om att naturen där nere i mörkret långsamt förstör de stöttepelare som hela arken vilar på.
 
User avatar
Thomas
Posts: 94
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Ide till zon

Wed 01 Apr 2015, 12:38

Idén är klart kul. :)

Torn, höghus, skrapor och/eller naturliga formationer kan alla vara del av "öarna". Broar, styltor, svävande farkoster och/eller färder i smogdjupet med dykutrustning (slangar upp till ballonger ovanför?) kan låta RP och andra färdas mellan öarna.

En möjlig variant är att ha en orsak till smogen. Kanske ett uråldrig kraftverk som spyr ut rök, röta och gifter? Från att ha varit ett faktum (vi är omgivna av dödlig dimma!) kan ledtrådar låta RP få reda på dels att smogen är skapad men också att den kan gå att få bort. Slår de ut kraftverket kommer all smog till sist sjunka undan och nytt liv växa fram.
Insta @lofvingart | Writer Svavelvinter, Machinarium , Elysium etcetera
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Ide till zon

Wed 01 Apr 2015, 13:56

Det skulle också kunna finnas berg av sopor. I Zonkompendium 4, som snart kommer, finns en ny zonsektor som rymmer ett sopberg. Finns inget som säger att det inte finns ännu mer sopor i zonen...
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Ide till zon

Wed 21 Jun 2017, 12:04

jag kan tänka mig att göra den zonen. här är första stället jag tänker att vi kan lägga den på.

https://www.google.se/maps/@46.848591,9 ... a=!3m1!1e3

varje sektor blir 1 km. jag kan leta efter andra platser i världen.
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Ide till zon

Fri 23 Jun 2017, 12:01

Låter spännande.
Man kan tänka sig många intressanta djur som bor i en beckmörk skymningszon och som klättrar upp för skyskrapan på natten.
Kanske kommer någon krönikör på att man kan "stänga av mörker-smogen" om hittar fram till någon slags central för det. Men så visar det sig att smogen är ett nano-moln som förhindrar "bergen/skyskraporna" att kollapsa under sin egen vikt.
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Ide till zon

Fri 23 Jun 2017, 13:11

Låter spännande.
Man kan tänka sig många intressanta djur som bor i en beckmörk skymningszon och som klättrar upp för skyskrapan på natten.
Kanske kommer någon krönikör på att man kan "stänga av mörker-smogen" om hittar fram till någon slags central för det. Men så visar det sig att smogen är ett nano-moln som förhindrar "bergen/skyskraporna" att kollapsa under sin egen vikt.
Coolt, men varför. Jag är SL för min grupp och de blir så irriterade på att saker alltid slutar med att allt skiter sig. Om deras zon plötsligt rasade skulle de bli rasande. Är det dessutom inte dumt att fornfolket skulle bygga så instabila byggen. Det är en cool Idé men jag skulle nog välja en annan förklaring. Bara lite vänlig kritik. :)
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Ide till zon

Sat 24 Jun 2017, 10:43

Låter spännande.
Man kan tänka sig många intressanta djur som bor i en beckmörk skymningszon och som klättrar upp för skyskrapan på natten.
Kanske kommer någon krönikör på att man kan "stänga av mörker-smogen" om hittar fram till någon slags central för det. Men så visar det sig att smogen är ett nano-moln som förhindrar "bergen/skyskraporna" att kollapsa under sin egen vikt.
Coolt, men varför. Jag är SL för min grupp och de blir så irriterade på att saker alltid slutar med att allt skiter sig. Om deras zon plötsligt rasade skulle de bli rasande. Är det dessutom inte dumt att fornfolket skulle bygga så instabila byggen. Det är en cool Idé men jag skulle nog välja en annan förklaring. Bara lite vänlig kritik. :)

Haha!..okej. Tja bara för att hitta på motargument så:

Fornfolket är ju vi själva i den här versionen av Mutant eller hur? Våra betongbyggnader är långt i från stabila, man måste underhålla alla byggnader...Jag gillar tanken på att zonsmoggen är ett nanobotmoln som tappat sin ledning.

Själva "Äventyrscenariot" kan man förstås vrida till att stoppa den galne Krönikören som vill göra allting ljust igen. Sedan kanske det visar sig vara mer en teori att byggnaderna kollapsar utan sitt smogmoln eller så kanske detta inte händer på några år. Blir dom inte underbart snopna när dom misslyckas men så händer ingenting? :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests