User avatar
kjw1
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Re: Boktips!

Sat 14 Jun 2014, 15:10

...å det inte maa Charlie Christensen Genlab Alfa-muterat djur fabelkvaliteter...
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Khan
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Re: Boktips!

Wed 18 Jun 2014, 11:53

Inte en bok, men klart läsvärd ändå:

Endtown av Aaron Neathery. En webserie om en stad fylld med muterade djur som lever i resterna efter vår egen värld. De ger sig då och då ut på zonexpeditioner, träffar ickemuterade människor och råkar ut för äventyr. Rekommenderas varmt.

http://www.endtown.com/new-readers/
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 107
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: Boktips!

Wed 18 Jun 2014, 13:08

Inte en bok, men klart läsvärd ändå:

Endtown av Aaron Neathery. En webserie om en stad fylld med muterade djur som lever i resterna efter vår egen värld. De ger sig då och då ut på zonexpeditioner, träffar ickemuterade människor och råkar ut för äventyr. Rekommenderas varmt.

http://www.endtown.com/new-readers/
Något skruvad helt klar, verkar som det finns ett visst hat mot burkbönor. :-)
Vi ses i en zon nära dig!
 
terje
Posts: 4
Joined: Mon 23 Jun 2014, 17:26

Re: Boktips!

Mon 23 Jun 2014, 17:48

Måste tipsa om Wool av Hugh Howey, gav mig lite Mutantvibbar, särskilt när jag tänker på en kommande enklav/IMM-modul. Två uppföljare som jag inte hunnit sluka än, Shift och Dust också.

Finns även på svenska som Ull
Jag håller som bäst på att avsluta denna bok och måste verkligen instämma. I de första kapitlen störde jag mig på ett allt för sentimentalt tilltal och det faktum att folk i enklaven (jag menar "silon"...) hade så pass hög levnadsstandard. Lite mer missär hade lyft det hela. Men när väl intrigen tog fart blev jag övertygad. Den som vill läsa om livet i en enklav har mycket att gotta sig i här: instängdheten, historielösheten, paranoian, konflikterna och kriserna som kan få den sköra minivärlden att falla samman.

Här är några andra böcker som jag tror kan passa som inspiration för enklaverna, trots att de inte specifikt handlar om livet i underjordiska städer:

Aniara av Harry Martinsson. Strunta i att det utspelas i rymden och fokusera istället på att berättelsen handlar om överlevare från en förlorad värld som är instängda och isolerade i en konstgjord bubbla av liv. Hopplösheten, maktkamperna, strukturernas kollaps, sekterismen, vansinnet. Se här hur enklaverna förfaller och kollapsar.

Klassiska dystopier ger förmodligen också en god bild av hur livet kan vara i de stängda och hårt kontrollerade enklav-samhällena. Orwells 1984 (titanmakternas krig, övervakning, indoktrinering), Huxleys Du sköna nya värld och Levins En vacker dag (kontrollsamhället). Filmer som Logans Run och THX 1138 kan också passa som inspiration.
 
terje
Posts: 4
Joined: Mon 23 Jun 2014, 17:26

Re: Boktips!

Mon 23 Jun 2014, 18:19

Några post-apokalyptiska romaner och serier som kan ge idéer till M0-spelande:

Nausicaä (av Hayao Miyazaki) innehåller bland annat en bisarr zon med många häftiga muterade varelser (svampskogen) och många mystiska och fascinerande fornartefakter (gudakrigarna, kryptan, mm).

Oryx and Crake (av Margaret Atwood) har bidragit med en hel del centrala koncept till M0; här finner vi nämligen förlagorna till Folket, Eden, Arken och Den Gamle och hemligheterna bakom Katastrofen. Alla spelledare bör göra sig själva tjänsten att läsa denna roman.

Metro 2033 (av Dmitrij Gluchovskij) har gott om inspiration för läskiga muterade varelser, skumma fenomen och livsfarliga expeditioner in i zonen. Även handel med patroner som valuta.

Picknick vid vägkanten / Roadside picnic (av Arkadij och Boris Strugatskij) är alla zonexpeditioners moder! Här finns mystiska fenomen, fantastiska artefakter och mer faror än många zonfarare kan hantera.

Alla dessa finns på ett bibliotek nära dig!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Boktips!

Mon 23 Jun 2014, 20:25

Oryx and Crake (av Margaret Atwood) har bidragit med en hel del centrala koncept till M0; här finner vi nämligen förlagorna till Folket, Eden, Arken och Den Gamle och hemligheterna bakom Katastrofen. Alla spelledare bör göra sig själva tjänsten att läsa denna roman.
Indeed! Lustigt nog hade jag inte läst Oryx&Crake när jag skrev grunderna till M0:s backstory - det var Nils som tipsade om den i vårt postapokalyps-avsnitt av Signaler från Zonen. När jag sedan hade läst den slogs jag av hur oerhört bra den matchar M0, och jag erkänner villigt att boken blev en stark inspirationskälla. Rekommenderas!

Välkommen till forumet förresten! :)
Fria Ligan
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Boktips!

Wed 23 Mar 2016, 14:56

Finns det ytterligare inspiration som skulle passa till Genlab A/Flykten från Paradiset?

Watership Down och The Plague Dogs givetvis + Djurfarmen så klart, men något nyare och kanske till och med post-apo eller sci-fi?

Planerar att låna lite av stämningen från Amberville själv (där djuren ibland hamnar på "Listan" och hämtas till ett okänt öde, men att vissa motsätter sig det osv).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests