Ifrit
Posts: 46
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 26 Feb 2015, 10:05

Då kör vi :D

  • slåss eller skjuta mot en fiende en
    andra gång
    i direkt följd i samma
    runda. Den extra attacken kostar dig
    1 mp. Du får inte en extra manövrer.
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 26 Feb 2015, 11:00

Härliga tider!
Det var lagom!
Man måste då vara mer strategisk!
 
Hvitpääls
Posts: 2
Joined: Mon 02 Mar 2015, 21:21

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 02 Mar 2015, 21:31

Jag har lite funderingar kring Mutationer till Djuren i Genlab Alfa.
Aktiveras de med VP?
Om en slår en etta när en aktiverar en mutation, ska en slå på vildsinnestabellen eller snedtändningstabellen i grundboken?
 
User avatar
Xunin
Posts: 40
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 02 Mar 2015, 22:15

Hvitpääls wrote:
Jag har lite funderingar kring Mutationer till Djuren i Genlab Alfa.
Aktiveras de med VP?
Om en slår en etta när en aktiverar en mutation, ska en slå på vildsinnestabellen eller snedtändningstabellen i grundboken?


Snedtändningstabellen för mutationer, och vildsinnestabeller för djurförmågor. Antar att båda matas med VP, eftersom det är vad djuren erhåller när de pressar sig. Annars får man ju bara mutationspoäng i början av varje möte och det låter lite tråkigt, tycker jag då.

Är åtminstone hur jag väljer att tolka det :-)
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 259
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 02 Mar 2015, 23:15

Xunin wrote:
Hvitpääls wrote:
Jag har lite funderingar kring Mutationer till Djuren i Genlab Alfa.
Aktiveras de med VP?
Om en slår en etta när en aktiverar en mutation, ska en slå på vildsinnestabellen eller snedtändningstabellen i grundboken?


Snedtändningstabellen för mutationer, och vildsinnestabeller för djurförmågor. Antar att båda matas med VP, eftersom det är vad djuren erhåller när de pressar sig. Annars får man ju bara mutationspoäng i början av varje möte och det låter lite tråkigt, tycker jag då.

Är åtminstone hur jag väljer att tolka det :-)

Enda skillnaden är väl att du inte få fler mutationer, utan byter ut den du har, då du bara har en mutation.
________________________
Meka Extraordinaire
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 02 Mar 2015, 23:56

Jurij 1138 wrote:
Xunin wrote:
Hvitpääls wrote:
Jag har lite funderingar kring Mutationer till Djuren i Genlab Alfa.
Aktiveras de med VP?
Om en slår en etta när en aktiverar en mutation, ska en slå på vildsinnestabellen eller snedtändningstabellen i grundboken?


Snedtändningstabellen för mutationer, och vildsinnestabeller för djurförmågor. Antar att båda matas med VP, eftersom det är vad djuren erhåller när de pressar sig. Annars får man ju bara mutationspoäng i början av varje möte och det låter lite tråkigt, tycker jag då.

Är åtminstone hur jag väljer att tolka det :-)

Enda skillnaden är väl att du inte få fler mutationer, utan byter ut den du har, då du bara har en mutation.



Har det ändrats tyckte det stog att man vlade fritt mellan mutationer och djur egenskaper men max 4?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 3729
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Tue 03 Mar 2015, 00:04

Xunin wrote:
Hvitpääls wrote:
Jag har lite funderingar kring Mutationer till Djuren i Genlab Alfa.
Aktiveras de med VP?
Om en slår en etta när en aktiverar en mutation, ska en slå på vildsinnestabellen eller snedtändningstabellen i grundboken?


Snedtändningstabellen för mutationer, och vildsinnestabeller för djurförmågor. Antar att båda matas med VP, eftersom det är vad djuren erhåller när de pressar sig. Annars får man ju bara mutationspoäng i början av varje möte och det låter lite tråkigt, tycker jag då.

Är åtminstone hur jag väljer att tolka det :-)


Precis. Muterade djur med mutationer använder VP till att aktivera mutationerna, inte MP. De får aldrig MP, bara VP. När en mutation snedtänder slår de på snedtändningstabellen för mutationer. När en djurförmåga slår över slår de på tabellen för vildsinneseffekter.

Jurij 1138 wrote:
Enda skillnaden är väl att du inte få fler mutationer, utan byter ut den du har, då du bara har en mutation.


Nej, du kan få fler mutationer enligt reglerna i År Noll. Dock är taket fyra förmågor totalt (djurförmågor eller mutationer). När du har totalt fyra kan du inte utveckla fler djurförmågor. Du kan fortfarande få fler mutationer, men varje gång du får en ny måste du välja en annan som tillbakabildas (som vanligt i År Noll).

TheSpaceMan wrote:
Har det ändrats tyckte det stog att man vlade fritt mellan mutationer och djur egenskaper men max 4?


Max fyra totalt ja, men du väljer inte fritt när du får nya förmågor - det sker genom snedtändning (mutationer) och vildsinneseffekter (för djurförmågor). Om du använder din mutation mer än din djurförmåga ökar risken att du får fler mutationer än djurförmågor, och vice versa.

Den enda skillnanden mellan mutationer och djurförmågor vad gäller detta är att du får välja vilken djurförmåga du utvecklar (så länge den är tillåten enligt djurtypen), medan mutationer slumpas fram.

Läs mer på sid 27 i Bok 1: Djuret. :)
Fria Ligan
 
jitter
Posts: 11
Joined: Sat 11 Apr 2015, 17:28

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 25 Apr 2015, 10:17

Jag har en fråga om hur Parasit fungerar med de nya skadereglerna. I första upplagan kunde Parasiten läka andras trauma, även brutna personer. Är det fortfarande tillåtet med de nya reglerna?
Får Parasiten i så fall betala 2/4 MP för att läka en ickedödlig/dödlig skada på samma sätt som Regenereraren gör, eller betalar han bara en MP per läkt trauma? Och överförs hela den kritiska skadan till Parasiten, eller får han "bara" trauma?
 
User avatar
Fenhorn
Posts: 549
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Mariestad (Sverige, Tellus)

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 25 Apr 2015, 10:50

jitter wrote:
Jag har en fråga om hur Parasit fungerar med de nya skadereglerna. I första upplagan kunde Parasiten läka andras trauma, även brutna personer. Är det fortfarande tillåtet med de nya reglerna?
Får Parasiten i så fall betala 2/4 MP för att läka en ickedödlig/dödlig skada på samma sätt som Regenereraren gör, eller betalar han bara en MP per läkt trauma? Och överförs hela den kritiska skadan till Parasiten, eller får han "bara" trauma?

Enligt den nya upplagan så kan en parasit läka 1 trauma per MP och han tar en poäng trauma av samma sort själv som vanligt. Tillägg är att en parasit även kan läka en kritisk skada (som du nämnde, till en kostnad av 2/4 poäng för en icke-dödlig/dödlig kritisk skada). Den kritiska skadan överförs inte till parasiten.
"War, war never changes" - Lone Wanderer
 
jitter
Posts: 11
Joined: Sat 11 Apr 2015, 17:28

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 25 Apr 2015, 13:48

Tack för svaret och förtydligandet!
GZIP: Off