• 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
 
simon
Posts: 58
Joined: Sat 07 Jun 2014, 17:18

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 25 Apr 2015, 23:37

Kan man tolka Dubbelhjärna som ett sätt för att låta RP och SLP dual-wielda? Ett svärd i varje hand bör väl räknas som separata kroppsdelar och därför borde det vara rätt och riktigt?
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 26 Apr 2015, 03:26

Kan man tolka Dubbelhjärna som ett sätt för att låta RP och SLP dual-wielda? Ett svärd i varje hand bör väl räknas som separata kroppsdelar och därför borde det vara rätt och riktigt?
Såklart man kan tolka det så om man är SL. Jag skulle själv, som SL, inte tillåta det utan att de skaffar en helt ny färdighet i stil med Slåss Med Andra Handen
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 26 Apr 2015, 08:35

Jag skulle tillåta det. "Slåss" är en såpass generell färdighet som rymmer allt från slagsmål (med höger och vänster hand förmodar jag!) till kamp med spjut.
 
simon
Posts: 58
Joined: Sat 07 Jun 2014, 17:18

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 26 Apr 2015, 10:13

Bra input. Jag, som SL, kommer tolka det som att du kan Dual-Wielda med Dubbelhjärna.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 26 Apr 2015, 11:17

Så är också avsikten! :) Men tänk på att den extra attacken kostar en MP.
Fria Ligan
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 27 Apr 2015, 09:12

Har man svärd eller pistoler i bägge händerna kan man göra en attack med båda mot samma motståndare, och slår då pryltärningar för båda vapnen (separat), utan dubbelhjärna alltså, tycker jag.

Medan med dubbelhjärna, hyperreflexer o.s.v. kan man göra två separata anfall mot samma target eller två olika.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 27 Apr 2015, 10:02

Det är väldigt svårt att träffa något när man skjuter pistol enhandat, så kanske svårighetsgrader kan vara på sin plats också (-2, samt kan ej sikta noga).
För närstridsvapen bör liknande gälla om än kanske inte lika svårt att träffa men istället en klenare träff..?

För att inte komplicera till de snabba och välfungerande reglerna i M:0 så skulle jag nog bara ge svårighetsgrad -2 för alla "dubbelattacker". Dessutom: En handling - ett slag. Eventuella extra ☢ får fördelas mellan träffarna (dock vapenskada per vapen).

För Dubbelhjärna och Hyperreflexer (samt fyrarmad?) skulle jag då givetvis fortsatt hantera det som två separata handlingar/slag och utan svårighetsgrader.

Jag är rädd att en stor fördel med nämnda mutationer går förlorad om man gör dual wield för lätt och bra för gemene man!
 
jitter
Posts: 11
Joined: Sat 11 Apr 2015, 17:28

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 30 May 2015, 19:43

Det står i boken att en reptilisk mutant kan pressa sig genom smala hål och passager. Kan man även tillåta att han använder den för att t.ex. försöka slingra sig ur rep eller bojor, om han har en halvtimme eller mer på sig?
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 30 May 2015, 20:46

Det står i boken att en reptilisk mutant kan pressa sig genom smala hål och passager. Kan man även tillåta att han använder den för att t.ex. försöka slingra sig ur rep eller bojor, om han har en halvtimme eller mer på sig?
Jag skulle låta det gå mycket fortare än så. Ett par rundor borde räcka.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 31 May 2015, 06:50

Det står i boken att en reptilisk mutant kan pressa sig genom smala hål och passager. Kan man även tillåta att han använder den för att t.ex. försöka slingra sig ur rep eller bojor, om han har en halvtimme eller mer på sig?
Skulle absolut tillåta detta och förmodligen i samma stund som du offrar ett MP. Mutationer skall kännas kraftfulla.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests