User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Designfråga - utslumpning av mutationen sist

Thu 27 Feb 2014, 20:51

Bra diskussion. Som påpekat är meningen med den slumpade mutationen att ge rollpersonen en slumpmässig twist, som kan skapa oväntade och intressant kombinationer. Som krossaren med Patokinesi.

Drar man mutationen först av alla försvinner lite av det, eftersom man kan anpassa allt annat med rollpersonen efter mutationen. Risken finns också att RP-skapandet känns mer styrt, om man upplever att mutationen "lägger grunden" för hela rollpersonen.

Jag skulle säga att det är en smaksak. Det blir inte så mycket powergaming av det hela även om man lägger mutationen först, eftersom mutationer är oberoende av GE.
Fria Ligan
 
Rutger
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Re: Designfråga - utslumpning av mutationen sist

Fri 28 Feb 2014, 09:33

Själv ogillade jag först idén om att slumpa mutationer sist men jag har efter några speltest accepterat att det funkar. Varje grupp kan ju själva avgöra.

En annan sak vi provade var att dra (vi skrev ut egna kort) alla mutationer för varje spelare från start, men bara den första vändes upp. Varje spelare har alltså en egen liten hög med latenta mutationer. Det gjorde det tydligt för spelarna att RP:s kroppar så att säga bara väntar på att muteras :)

SL tjuvkikade i högarna och kom ibland med smygande insinuationer av vad som skulle komma, typ "Du har återigen så där ont i halsen i dag" till spelaren vars hög innehöll mutationen eldkastare. :P
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Designfråga - utslumpning av mutationen sist

Fri 28 Feb 2014, 12:55

Hehe, kul idé! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Magnus Edlund
Posts: 27
Joined: Sun 14 Aug 2011, 19:03
Contact:

Re: Designfråga - utslumpning av mutationen sist

Sun 02 Mar 2014, 23:37

Alltså ... Jag är lång, men inte fan har mitt liv byggts upp kring det. Basket, eller takläggning, har aldrig intresserat mig. Jag har även en polare som är extremt taktiskt sinnad, men han är ändå inte officer inom försvarsmakten.

Bara för att att man har en egenskap betyder det inte att hela ens liv utgår från den. En mutant med TELEPATI kan var helt ointresserad av att jobba som fixare; en person med HYPERREFLEXER kan vara pacifist och därför aldrig lärt sig slåss.

Människor, och mutanter, är komplexa varelser, fulla av självmotsägelser och bortkastade möjligheter. Därför tycker jag det känns helt logiskt att slumpa fram sin mutation sist i karaktärsskapandet.
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Designfråga - utslumpning av mutationen sist

Tue 04 Mar 2014, 00:52

Nu är ju mutationerna visserligen något extremare än att vara 1,90 lång men jag håller med om din tanke att de knappast skulle styra en mutant in i en specifik syssla. Är du feg, klent byggd och långsam, så är din Pansarhud eller dina vassa klor knappast tillräckligt för att motivera dig till en Krossar-karriär! :)

Dessutom är ju dels många av mutationerna användbara för en Krossare likväl som för en Zonstrykare, dels kan ex. Eldsprut vara användbart för både kocken och smeden!
Jag gillar helt klart att man får slå för mutationen sist!
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Designfråga - utslumpning av mutationen sist

Tue 04 Mar 2014, 22:00

Därför tycker jag det känns helt logiskt att slumpa fram sin mutation sist i karaktärsskapandet.
Du har spelat alldeles för mycket rollspel Magnus för att komma med en sådan kommentar... ;) du vet mycket väl att logik kan och bör ofta ligga långt ner på listan över designkriteria.

Med detta menar jag enbart att jag hoppas att du egentligen förstår frågeställningen för denna tråd :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests