Tjena,
Har just införskaffat Mutant år noll och läser igenom regelboken. Jag sitter och funderar lite på den handfull färdigheter som finns i spelet.
Jag kanske inte fullt begriper men kan se framför mig att det kommer bli lite frågor i min spelgrupp, så jag passar på att vara lite proaktiv och ställa dessa frågor här först.
När det kommer till färdigheter, vad ska rollpersonerna slå för om de skulle vilja utföra handlingar, så som t.ex:
Hoppa över en ravin
Dyrka ett lås
Genomsöka ett rum i jakt på ledtrådar
Hacka en rostig dataterminal (som ägs av en teknologisk ark)
Kasta en kastkniv på en buse
Preja ett annat fordon av vägen i värsta mad max-style
Klättra upp för en husfasad under ett inbrott
Oskadliggöra en spikfälla
Simma genom en stark ström för att inte fara ner för ett vattenfall
Ha vetskap om plantor och växter i zonen
Jag försöker verkligen förstå hur jag skall kunna utmana min grupp med myriader av händelser när de är bundna till en handfull färdigheter.
Hur löser ni de situationerna?