User avatar
Berghagen 88
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 02 Feb 2017, 19:15

Gällande UN-bonus

Thu 29 Mar 2018, 15:53

Dags att dra igång första kampanjen i Mutant men jag blir inte riktigt klok på en del i själva arkbyggandet, hur fungerar egentligen UN-bonusen efter ett slutfört projekt? En UN-bonus på kultur +T6 är väl relativt lätt greppa, addera en T6a till befintlig UN-nivå i kultur och bara en gång. Eller? Om vi tar ett annat exempel, ett jaktlag till exempel. Det projektet har en UN-bonus på +T6 krubb. Vi får väl anta att jaktlaget löpande kan bidra med krubb men exakt hur hanterar jag den här T6an, är det en T6a krubb per sittning eller med någon annan intervall? Är det en engångsgrej så är det inte mycket till jaktlag! :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Gällande UN-bonus

Thu 29 Mar 2018, 17:59

Utvecklingsnivå är just det, en nivå, ett värde som t.ex. talar om vilken teknologisk nivå eller kulturell nivå Arken befinner sig i. Vad gäller Krubb-UN så är det en nivå på hur mycket mat som generellt finns tillgängligt i Arken. Om Arken har en Krubb-UN på 5 (0-9) så är det väldigt ont om mat (mestadels från konserlagret, och smådjur och lite växter). Det finns lite mat här och var. Krubb-UN bestämmer priset på maten (i det här fallet en patron per ranson). Om projektet Jaktlag slutförs så ökar man Krubb-UN med +1T6. Säg att vi slår 5. Det nya Krubb-UN blir då 10. 10 betyder att man kommer över tröskeln till nästa nivå-gräns (10-19). Detta betyder att det generellt finns lite mer mat i Arken och priset är nu ½ patron per ranson. Den mat man äter kommer ifrån konservlagret, lite växter och en större mängd smådjur och djur ifrån jaktlaget.

Rent spelmässigt så är maten billigare tack vare detta. Som SL så kan man också låta spelarna springa på en och annan ifrån jaktlaget då och då, för att göra världen lite mer levande och att göra projektet mer levande i världen än just bara matpriset.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Berghagen 88
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 02 Feb 2017, 19:15

Re: Gällande UN-bonus

Thu 05 Apr 2018, 20:14

Ah, duh! Så klart, jag blev förvirrad för att krubb är en reell resurs i spelet till skillnad från tex kultur men nu är jag helt med. Tack för en väldigt informativ och pedagogisk förklaring, uppskattas verkligen!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests