Hej! Jag är helt grön på både rollspel och Mutant. Var sugen på att köra Fallout RP men kände att det var att ta sig vatten över huvudet så tänkte att Mutant verkar vara perfekta inkörsporten. Jag köpte startboxen och är i full färd att läsa igenom alla regler inför att testa köra ett möte som SL med två spelare (som också är helt gröna). Nu har jag dock lite funderingar och frågor. Jag sökte igenom forumet här men hittade ingen tråd för nybörjarfrågor. Ber om ursäkt om det redan finns en, men om inte så kanske vi kan samla lite nybörjarsnack om reglerna här? Kanske rentav skriva upp frågor och svar här om det fylls på.
Hursom, till min första fundering. Jag köpte alltså nybörjarlådan + kampanjboken, började läsa och tycker jag börjar förstå saker och ting. Dock är jag lite fundersam över tiden det står att det tar att utforska zoner. Har inte boken bredvid mig för tillfället, men har för mig att det står att det tar fyra timmar att utforska en zon. Vad betyder detta egentligen? Är det fyra timmar faktiskt IRL speltid eller är det in-game speltid? Jag har också för mig att det stod att en Zonstrykare (och andra faktorer som fordon) kan dra ner tiden det tar att utforska en zon. Jag förstår inte riktigt hur detta fungerar i praktiken? Betyder det att om ett spelmöte är fyra timmar och en RP är Zonstrykare så kan man potentiellt hinna med 2 zoner på en sittning? Eller är det helt enkelt så att de hittar/upptäcker fler saker på kortare tid i spelvärlden?
Sedan undrar jag också hur man skall tänka när det gäller hur in-game tiden förlöper. Säg att Rollpersonerna är ute i zonen och tar så långt tid på sig att det hinner bli natt. Kan jag som SL helt enkelt bestämma att de nu varit ute för länge och måste slå läger för natten när som helst? Vad är bästa praxis för att få ett bra flow mellan utforskande, stridande och att få vila ut och återhämta sig?
Tack på förhand och hoppas mina frågor inte var allt för luddiga!
Edit:
Besvarade frågor i korthet:
F: Vad betyder det att det tar 4 timmar att utforska en Zon? Är det realtid eller ingame tid? - Inlägg #1
S: Det tar fyra timmar normalt sett i spelet att utforska en sektor [ingame]. Spelaren som styr Zonstrykaren slår sitt färdighetsslag och väljer bonuseffekter om färdighetsslaget tillåter detta. En utav bonuseffekterna är att halvera tiden det tar att utforska en sektor. - Svar från Fenhorn Inlägg #2
F: Hur fungerar ingame tiden? - Inlägg #1
S: Hur mycket man hinner med beror på vad gruppen behöver göra. Man behöver oftast vila/äta/slappa/umgås en stund vid lägerelden (kanske 2-4 timmar). En skrotskalle ska bygga något utav skrotet i sektorn, det tar några timmar. Gruppen ska sova (oftast fyra timmar). - Svar från Fenhorn Inlägg #2
F: Hur bör man rollspela tidsåtgång? - Inlägg #4
S: Om flera i gruppen kan göra saker så kan man ju låta dem göra det. Medan en skrotskalle bygger något i några timmar så kan ju en zonstrykare leta vidare efter krubb eller nåt. Lite riskfyllt att splittra gruppen. Om det finns flera fiender i närheten så kan det bli farligt. - Svar från Fenhorn Inlägg #5