User avatar
henlit
Topic Author
Posts: 5
Joined: Wed 30 Aug 2017, 09:16
Location: Göteborg

Nybörjarfrågor

Wed 30 Aug 2017, 11:57

Hej! Jag är helt grön på både rollspel och Mutant. Var sugen på att köra Fallout RP men kände att det var att ta sig vatten över huvudet så tänkte att Mutant verkar vara perfekta inkörsporten. Jag köpte startboxen och är i full färd att läsa igenom alla regler inför att testa köra ett möte som SL med två spelare (som också är helt gröna). Nu har jag dock lite funderingar och frågor. Jag sökte igenom forumet här men hittade ingen tråd för nybörjarfrågor. Ber om ursäkt om det redan finns en, men om inte så kanske vi kan samla lite nybörjarsnack om reglerna här? Kanske rentav skriva upp frågor och svar här om det fylls på.

Hursom, till min första fundering. Jag köpte alltså nybörjarlådan + kampanjboken, började läsa och tycker jag börjar förstå saker och ting. Dock är jag lite fundersam över tiden det står att det tar att utforska zoner. Har inte boken bredvid mig för tillfället, men har för mig att det står att det tar fyra timmar att utforska en zon. Vad betyder detta egentligen? Är det fyra timmar faktiskt IRL speltid eller är det in-game speltid? Jag har också för mig att det stod att en Zonstrykare (och andra faktorer som fordon) kan dra ner tiden det tar att utforska en zon. Jag förstår inte riktigt hur detta fungerar i praktiken? Betyder det att om ett spelmöte är fyra timmar och en RP är Zonstrykare så kan man potentiellt hinna med 2 zoner på en sittning? Eller är det helt enkelt så att de hittar/upptäcker fler saker på kortare tid i spelvärlden?

Sedan undrar jag också hur man skall tänka när det gäller hur in-game tiden förlöper. Säg att Rollpersonerna är ute i zonen och tar så långt tid på sig att det hinner bli natt. Kan jag som SL helt enkelt bestämma att de nu varit ute för länge och måste slå läger för natten när som helst? Vad är bästa praxis för att få ett bra flow mellan utforskande, stridande och att få vila ut och återhämta sig?

Tack på förhand och hoppas mina frågor inte var allt för luddiga!

Edit:
Besvarade frågor i korthet:

F: Vad betyder det att det tar 4 timmar att utforska en Zon? Är det realtid eller ingame tid? - Inlägg #1
S: Det tar fyra timmar normalt sett i spelet att utforska en sektor [ingame]. Spelaren som styr Zonstrykaren slår sitt färdighetsslag och väljer bonuseffekter om färdighetsslaget tillåter detta. En utav bonuseffekterna är att halvera tiden det tar att utforska en sektor. - Svar från Fenhorn Inlägg #2

F: Hur fungerar ingame tiden? - Inlägg #1
S: Hur mycket man hinner med beror på vad gruppen behöver göra. Man behöver oftast vila/äta/slappa/umgås en stund vid lägerelden (kanske 2-4 timmar). En skrotskalle ska bygga något utav skrotet i sektorn, det tar några timmar. Gruppen ska sova (oftast fyra timmar). - Svar från Fenhorn Inlägg #2

F: Hur bör man rollspela tidsåtgång? - Inlägg #4
S: Om flera i gruppen kan göra saker så kan man ju låta dem göra det. Medan en skrotskalle bygger något i några timmar så kan ju en zonstrykare leta vidare efter krubb eller nåt. Lite riskfyllt att splittra gruppen. Om det finns flera fiender i närheten så kan det bli farligt. - Svar från Fenhorn Inlägg #5
Last edited by henlit on Fri 01 Sep 2017, 09:25, edited 3 times in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Nybörjarfrågor

Wed 30 Aug 2017, 14:16

<> har för mig att det står att det tar fyra timmar att utforska en zon. Vad betyder detta egentligen? Är det fyra timmar faktiskt IRL speltid eller är det in-game speltid? Jag har också för mig att det stod att en Zonstrykare (och andra faktorer som fordon) kan dra ner tiden det tar att utforska en zon. Jag förstår inte riktigt hur detta fungerar i praktiken? Betyder det att om ett spelmöte är fyra timmar och en RP är Zonstrykare så kan man potentiellt hinna med 2 zoner på en sittning? Eller är det helt enkelt så att de hittar/upptäcker fler saker på kortare tid i spelvärlden?

Sedan undrar jag också hur man skall tänka när det gäller hur in-game tiden förlöper. Säg att Rollpersonerna är ute i zonen och tar så långt tid på sig att det hinner bli natt. Kan jag som SL helt enkelt bestämma att de nu varit ute för länge och måste slå läger för natten när som helst? Vad är bästa praxis för att få ett bra flow mellan utforskande, stridande och att få vila ut och återhämta sig?
Det tar fyra timmar normalt sett i spelet att utforska en sektor: Leda Vägen kanske är lite speciell här då en spelare normalt slår färdighetsslag i samband med att SL har beskrivit världen men eftersom Leda Vägen påverkar hur SL beskriver en sektor så slår man före. Spelaren som styr Zonstrykaren slår sitt färdighetsslag och väljer bonuseffekter om färdighetsslaget tillåter detta. En utav bonuseffekterna är att halvera tiden det tar att utforska en sektor.
Så som MÅ0 är uppbyggt så tar spelargruppen och utforskar en spelsektor i taget tills spelmötet är slut. Eftersom vissa sektorer kan vara tomma så tar de ju inte så mycket realtid (den tid som förflyter i våran riktiga värld brukar kallas för realtid) att utforska men tar fyra timmar i spelet att utforska. Sedan så finns det ju sektorer där man interagerar med SLP och de kan ju ta dagar/veckor i spelet och även flera spelmöten att utforska. 

Hur mycket man hinner med beror på vad gruppen behöver göra. Man behöver oftast vila/äta/slappa/umgås en stund vid lägerelden (kanske 2-4 timmar). En skrotskalle ska bygga något utav skrotet i sektorn, det tar några timmar. Gruppen ska sova (oftast fyra timmar). Man kan utforska när det är mörkt men det är mycket farligare så i min grupp t.ex. så brukar de bygga ett läger när det blir mörkt och sedan går de ut igen när det ljusnar. Under den mörka tiden där så kan gruppen reparera saker och sådant. Min grupp färdas när det är mörkt bara i fall det kniper och de måste vara någonstans inom en viss tid. Så om en grupp går upp på morgonen så kan de säkert utforska tre sektorer innan de mörknar och då passar de på att fixa lägereld, värma konserver, reparerar och umgås för att sedan sova. Under vintertid så kanske man bara hinner med två sektorer medan på sommaren kanske man kan pressa in fyra.
(och igen, hur långt tid det tar i realtid spelar ingen roll, det tar så lång tid det tar)

Mycket av sådant här står i Regelboken. Kan starkt rekommendera den. Kanske inte behövs direkt på studs (eftersom du har startboxen) men i det långa loppet så är den bra. 
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
marat
Posts: 9
Joined: Mon 07 Jul 2014, 11:46

Re: Nybörjarfrågor

Wed 30 Aug 2017, 16:17

Vad gäller sömn så finns det en regel som förklarar hur en RP som har varit vaken mer än ett dygn påverkas. Den finns på s 53 i startboxens spelarbok. Förklara regeln för spelarna, så behöver inte du som SL fjärrstyra dem. Då ger du istället spelarna ett val, där de själva får bedöma konsekvenserna av att traska runt i bäckmörkret eller slå läger ute i zonen. Sänkt Skärpa försvårar flera av de färdighetsslag som kan vara livsavgörande vid en zonfärd, men ibland är det en risk man får ta om man vill försöka hinna hem till Arken innan ett gäng zongastar, osv.
 
User avatar
henlit
Topic Author
Posts: 5
Joined: Wed 30 Aug 2017, 09:16
Location: Göteborg

Re: Nybörjarfrågor

Thu 31 Aug 2017, 19:20

Tack för svaren hörni! Tror jag fattar ungefär. En annan sak jag tänkte på, hur bör man rollspela tidsåtgång? T ex om en Skrotskalle skall snickra nåt, skall de andra bara vänta och så vips har det gått 1 timme och Skrotskallen har gjort sin pryl. Eller skall de få göra andra saker under tiden? Eller är tidsåtgången snarare till för att välja ett säkert/lämpligt ställe att göra sina tidskrävande egenskaper på?
Last edited by henlit on Fri 01 Sep 2017, 08:53, edited 1 time in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Nybörjarfrågor

Thu 31 Aug 2017, 19:32

Om flera i gruppen kan göra saker så kan man ju låta dem göra det. Medan en skrotskalle bygger något i några timmar så kan ju en zonstrykare leta vidare efter krubb eller nåt. Lite riskfyllt att splittra gruppen. Om det finns flera fiender i närheten så kan det bli farligt. Ett kul (ja, kul ?) misslyckande när en zonstrykare är ute och letar vidare är att han kanske springer på något farligt och då är det mindre kul att vara själv (fly är en bra färdighet). Som SL så kan man ju förbereda några "bomber" (kampanjbok sid 15) som man kan slänga in som misslyckande, om man vill ha lite extra krydda i spelet. Själv så har vi för närvarande en liten grupp (SL + 2 spelare) så mina spelare splittrar inte på sig i första taget (jo, de gör det nu när i för tillfället spelar Mutant: Elysium). Men då jag hade fler spelare så kunde de splittra på sig och göra fler saker samtidigt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests