Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Max antal Mutationer.

Sat 15 Jul 2017, 19:27

Hej alla mutanter. Jag tillsammans med min SL undrar vi vad reglerna är runt antalet mutationer. Är det så att man följer rollspelsformuläret och att din karaktär dör vid den femte mutationen? Eller är tanken att man kommer dö med tiden då du behöver sänka dina GE med 1 per ny mutation? Eller är det rötan som kommer ta kol på alla tillslut? 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Max antal Mutationer.

Sat 15 Jul 2017, 19:41

Du fortsätter att muteras. Om du redan har fyra så slänger man valfri mutation (så att man har tre) och sedan drar man en ny fjärde. Och, ja, man måste mutera, det är inget val. Så tids nog så kommer man att dö utav att ständigt mutera (när en GE når noll tack vare alla muteringar). Förmodligen så tar rötan dig först dock. Dessutom så är karaktären lite ospelbar om den får för låga GE, intressant kanske men lite ospelbar. Man kan ju kanske pensionera en RP som har fått för mycket stryk. Pensionering av RP är ovanligt, de flesta dör en ond bråd död (i alla fall en bråd död).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Re: Max antal Mutationer.

Sun 16 Jul 2017, 17:52

Okej då förstår jag hur det är tänkt. Och då antar jag att man kan använda artefakten Regen för att få tillbaks sina förlorade GE-poäng? Och vad är det som gör rötan så farlig? Dör man när man får 10st rötpoäng? 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Max antal Mutationer.

Sun 16 Jul 2017, 20:28

Man dör inte av att man får 10 i röta och dessutom 10 är inte max (bara max på formuläret p.g.a. utrymmesbrist).

Röta är farligt då man varje gång man får röta måste slå för att så om man har tar trauma i samband med detta. Detta slag görs med det totala antalet röta man har. Du kan ju tänka själv hur kul det är när du får en poäng röta och du redan har t.ex. fem. Då slår man sex grundtärning för att se om man tar trauma. Varje Bio Hazard är en trauma. Och när man "helar" röta så kan den i stället för att helas bli permanent. D.v.s. det räknas alltid in när man slår för att se hur mycket skada man får utav röta. Rekordet i våran grupp är en spelare som hade sju permanenta röta innan den dog. Den karaktären var näst intill ospelbar mot slutet men spelaren envisades och kämpade på.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Max antal Mutationer.

Sun 16 Jul 2017, 21:31

Jag undrar lite snabbt bara om regeln läker perma röta eller bara permaskada. Kan inte kolla upp det då jag är ute på vischan och mina böcker ligger hemma :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Max antal Mutationer.

Sun 16 Jul 2017, 22:00

Regen läker bara permanent trauma inte permanent röta. Dock så brukar jag köra med den läker all permanent röta också, det är ju ändå regen och den är så sällsynt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Max antal Mutationer.

Mon 17 Jul 2017, 11:09

Regen läker bara permanent trauma inte permanent röta. Dock så brukar jag köra med den läker all permanent röta också, det är ju ändå regen och den är så sällsynt.
Ja, det var det jag tänkte mig tack :D
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Max antal Mutationer.

Wed 26 Jul 2017, 19:45

Bra svar av Fenhorn! Och ja, rimligt att REGEN läker även permanent Röta.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests