User avatar
Khan
Topic Author
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Hur funkar Vårda egentligen?

Wed 14 Jun 2017, 20:49

Under vår senaste spelning påpekade en av spelarna att det vid beskrivningen av färdigheten Vårda står:
En person som tagit så mycket trauma att någon av de fyra grundegenskaperna har gått ner till noll har blivit bruten, och orkar inte fortsätta längre. Om du  lyckas vårda en bruten individ återfår han direkt ett antal GE-poäng lika med antalet / du slår.
Det innebär alltså, som vi läste det då, att man måste ha blivit bruten innan man kan vårdas. Om man bara fått 3 av 4 möjliga smällar är man ovårdbar. Stämmer det? Hittills har vi kört med att man kan vårda någon så fort det fattas poäng i en GE. Har vi gjort fel?
 
KalleFridholm
Posts: 62
Joined: Wed 20 May 2015, 09:40

Re: Hur funkar Vårda egentligen?

Thu 15 Jun 2017, 20:36

Regler säger ju precis som ni skriver att man inte kan vårda en person innan den har blivit bruten. Har för mig jag sett Tomas skriva att det ska driva på användandet av krubb och vatten och Rp's andra sätt att återfå GE för att få känslan av att leva i en tuff värld med knappa resurser. Sedan så verkar det som att flera grupper husreglar och kör att man kan vårda en person som "bara" tagit skada i en GE utan att vara bruten.  
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Hur funkar Vårda egentligen?

Fri 16 Jun 2017, 08:57

Ja, precis som Kalle skriver måste RP bli bruten för att kunna bli vårdad.

Jag funderar, apropå just VÅRDA, att införa följande regler:
För att läka trauma och få tillbaka förlorade GE-poäng krävs två saker:
* Minst fyra timmars vila eller ett lyckat slag för VÅRDA
* Någon typ av resurs
Om du använder VÅRDA på någon som är bruten funderar jag däremot på att bara låta den första poängen återvunnen trauma vara gratis. Ytterligare framgångar kan få ge tillbaka GE-poäng OM en resurs förbrukas.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hur funkar Vårda egentligen?

Fri 16 Jun 2017, 10:07

Lite annan fråga, men jag tycker det är lite underligt att man direkt kan bli "läkt" av mat och vatten utan någon tidsåtgång.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Hur funkar Vårda egentligen?

Fri 16 Jun 2017, 13:40

Lite annan fråga, men jag tycker det är lite underligt att man direkt kan bli "läkt" av mat och vatten utan någon tidsåtgång.
I min grupp kör vi att en behöver ca. 4 timmar per poäng trauma som ska återhämtas.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hur funkar Vårda egentligen?

Fri 16 Jun 2017, 13:47

Kan tänka mig att det funkar omgående för mutanter (en variant på regenerera förmågan i tidigare mutant-versioner som inte längre är valbar) men jag förmodar att 4 timmar känns lagom för IMM.

Tack för input och ursäkta trådkapningen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Hur funkar Vårda egentligen?

Fri 16 Jun 2017, 15:48

Det är olika regelversioner.

Första utgåvan Mutant: År noll hade direkt återhämtning. T.ex. Startboxen däremot har tillägget fyra timmar.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur funkar Vårda egentligen?

Sun 18 Jun 2017, 15:02

Det är olika regelversioner.

Första utgåvan Mutant: År noll hade direkt återhämtning. T.ex. Startboxen däremot har tillägget fyra timmar.
Ja, det stämmer, tidsåtgången har förtydligats i senare versioner av reglerna, faktiskt redan i Regelboken från 2015, sid 109:
För att läka trauma och få tillbaka förlorade GE-poäng krävs två saker:
  • Minst fyra timmars vila.
  • Någon typ av resurs, beroende på grundegenskapen.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur funkar Vårda egentligen?

Sun 18 Jun 2017, 15:03

Motivet till att Vårda endast kan användas på den som är bruten är att Vårda annars skulle kunna ersätta behovet av mat.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests