BjDj
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 03 Jan 2017, 02:47

Zonutförskning / Zonröta+Rötnos

Tue 07 Mar 2017, 14:48

Tjenare,
Har haft ett första spelmöte (startboxen), vi hade jädra kul!
Några frågor som dök upp som nån kanske har koll på?

Zonutforskning:
Det stod i en av böckerna (Regelboken tror jag, kan kolla sen) att går man in i en ny zonsektor måste den utforskas. Jag måste missförstått det på nått höger, för om RP går omkring i nån timme och börjar ta rötskadepoäng (eller om de hittar ett monster innan det hittar dem etc.), vill de kanske backa utan ha utforskat zonen. Jag fick improvisera lite eftersom jag hade dålig koll, men hur är det tänkt att sådana situationer ska lösas?

Zonröta/Rötnos:
En zonstrykare med hög kyla och högt FV i Leda väden kommer med ett pressat slag ofta kunna få nog med radiak för att använda talangen Rötnos. Detta kombinerat med att man vid färder gör bäst i att gå ut tidigt för att sedan återvända till arken för att läka upp gör att jag osäker på om det kommer bli så speciellt många rötpoäng överhuvudtaget när de lärt sig hur världen fungerar lite (så länge man har en ark att gå till såklart). För man måste vara ute ~12h för att få rötpoäng har jag för mig?
Är det tänkt så eller har jag missförstått nått?

Om en Zonstrykare lyckats med Leda vägen samt fått igenom Rötnos för en zonsektor, är den för evigt nedsatt då?


Tack på förhand!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Zonutförskning / Zonröta+Rötnos

Tue 07 Mar 2017, 15:13

Jag har kört på två sätt här...

1) Gruppen tar skada efter en timme och kan då avbryta utforskandet. Inga patroner, krubb, vatten, eller artefakter hittas. Dock så vet spelarna nu vilket hot och att det finns en artefakt där och självklart också att att det är en extra rötskadad sektor. Om de går in igen så kan de ju använda röt-nos om de har den, dock så finns ju alltid risken att Zonstrykaren bara får en NUKE. Beroende på vilket hotet är (om det finns ett) så kan gruppen behöva Fly för att lämna zonen. Att utforska zonen ändå och slå rötattacker varje timme gör att man sammanlagt efter fyra timmar har slagit 10 tärningar. Bonuseffekten "Läsa av rötnivån" blir lite meningslös med det här sättet eftersom gruppen kan schappa efter första rötpoängen ändå.

2) Gruppen gör att vad man ska göra i en sektor och får Fyra rötpoäng efter att ha utforskat en sektorn. Om zonstrykaren väljer att läsa av rötnivån så får de veta efter en timme att området är rötskadat extra hårt och kan välja att Fly ut ur zonen utan att utforska den.

Numera så kör jag metod nummer två så att spelare som vill vara försiktiga kan få nytta av bonuseffekten "Läsa av rötnivån" och dessutom så har en karaktär bara slagit Fyra tärningar tack vare röta (man får ju allting på en gång).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BjDj
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 03 Jan 2017, 02:47

Re: Zonutförskning / Zonröta+Rötnos

Thu 09 Mar 2017, 14:28

Intressant, tackar!
Metod två låter som nått jag ska börja använda. Om jag fattar den rätt så kan RP alltså inte dra när man vill utan måste utforska sektorn först? Hur blir det t.ex. om RP möter ett hot de inte känner sig speciellt sugna på att slåss emot?

Du verkar ha spelat en del, har du uppfattningen att det efter ett tag(när folk lärt sig systemet) kan bli ganska enkelt för RP att undvika rötpoäng (så länge de har nånstans att retirera till)?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Zonutförskning / Zonröta+Rötnos

Thu 09 Mar 2017, 20:43

Bra svar av Fenhorn. Både modellerna funkar. Vår tanke har varit att en zonstrykare slår för Leda vägen direkt när RP går in i en ny sektor. Om zonstrykaren lägger effekt på att avläsa rötnivån kan RP avbryta utforskningen och retirera till den sektor de kom ifrån innan någon har tagit rötpoäng. I annat fall märker RP av Rötan först när de tar rötpoäng. Att zonstrykaren slår Leda vägen betyder inte att sektorn räknas som utforskad - det kräver fyra timmars utforskande (vilket kan minskar av lyckat slag för Leda vägen). Om RP avbryter utforskningen innan den är klar måste de återvända till den sektor de kom från.
Fria Ligan
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Zonutförskning / Zonröta+Rötnos

Mon 17 Apr 2017, 16:52

RP har alltid alternativet att, om det blir för jobbigt och farligt, välja att försöka ta sig hem. Deras mat kan vara slut eller deras krossare kan vara nedbultad. Vägen tillbaka är en väg den med, och hur svår den är beror på hur långt in RP har satt sig själva. Har de redan väckt upp en grej som skjuter syra på dem blir det första utmaningen för reträtten. Att återkomma en annan dag med förberedelser och bättre taktik är ofta ett helt rimligt alternativ. Kanske skaffar de rötdräkter allihopa eller bygger en eldkastare att skrämma mygg med, vad vet jag.

Röta är ett jobbigt hot. Om de inte har Leda vägen och Rötnos blir RPs första förvarning den stund de tvingas slå sitt första rötpoäng. Någon börjar hosta blod, bli vimmelkantig eller få stora kliande eksem och sedan får de välja om de vill ta sig ut eller inte. Om de vill släppa badkaret de släpar på är deras problem. Sedan kan de alltid göra något dumt som att skåla i skumvattnet från fel bäck eller inte ducka när ett monstrum spyr gegga på dem. Rötnivån i en sektor brukar väl hamna på 1-2, så en stund kan de traska runt utan att det blir obekvämt, sticka in och spana utan att de för den skull går hela vägen in.

Leda vägen är så användbart att vi ibland haft svårt att föreställa oss hur en grupp utan en zonstrykare ska klara sig. Jag försöker få den till en extra chans till förvarning som inträder innan ordinarie rotande och skrotande startar, utan att gänget exponerar sig för sektorn eller att tid spenderas. En zonstrykare med Leda vägen ser tecknen på ett hot innan hotet kan realiseras, som att höra krixandet från några tranmonster eller se hur molnen tornar upp sig på ett underligt sätt längre bort. Det ersätter inte RPs förmåga att hantera hotet (genom att ta skydd, bekämpa det, smyga undan, spåra upp det) men ger dem en möjlighet att inte blint traska in i det. Med Rötnos visar det sig genom tecknen på rötan. Buskar som inte växer som de ska, det är en konstig färg på gräset. Det luktar fel när de närmar sig. Att slänga på dem rotpoäng som belöning för en lyckad färdighetsanvändning för att minska röta blir fel.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests