Musen
Topic Author
Posts: 9
Joined: Wed 01 Mar 2017, 01:36

Slumpa fram terräng i zonsektorer?

Wed 01 Mar 2017, 01:44

Jag funderar på att spela/spelleda Mutant Å0 (grundböckerna) med en helt tom/blank zonkarta på vilken jag under spelets gång slumpar fram zonsektorernas terräng (skog, vatten, berg etc) allteftersom RP utforskar sektorerna. Jag vill att terrängen i en zonsektor ska vara relaterad till terrängen i intilliggande sektorer på så sätt att om en viss sektor innehåller en viss typ av terräng så är sannolikheten högre att sektorn intill även innehåller terrängtypen jämfört med de andra terrängtyperna. Har ni någon enkel men funktionell metod för hur man kan slumpa fram terrängen i zonsektorerna i Mutant?
 
Musen
Topic Author
Posts: 9
Joined: Wed 01 Mar 2017, 01:36

Re: Slumpa fram terräng i zonsektorer?

Wed 01 Mar 2017, 03:20

Jag öppnade Kampanjboken och såg att det finns en tabell för att slumpa fram miljö/terräng i sektorerna. Nackdelen med tabellen är att man verkligen slumpar fram miljön/terrängen i en sektor oberoende av vad omkringliggande sektorer har för miljö/terräng. Ger inte detta lite konstiga miljöer?

Ett alternativ är att tillämpa Scarlet Heroes metod för att slumpa fram miljö/terräng i en sektor:

Slå en T8 varje gång RP går in i en ny sektor. Läs av befintlig terrängtyp medurs från och med sektorn som finns ovanför sektorn RP precis gick in i. Sektorn RP precis gick in i har samma terrängtyp som sektorn tärningen slumpade fram har. Slå för vilken typ av terräng sektorn RP precis gick in i har om T8:an visar 7 eller 8 eller om sektorn tärningen visar är outforskad.

Ex 1: RP går in i en ny zonsektor. SL slår en T8 och får 4. SL börjar räkna från sektorn ovanför zonsektorn RP precis gick in i. Sektorn ovanför sektorn RP precis gick in i har nummer 1. Sektor 2 ligger nordöst om sektorn RP precis gick in i. Sektor 3 ligger öst om sektorn RP precis gick in i och sektor 4 ligger sydöst om sektorn RP precis gick in i. SL läser av terrängtypen i sektorn som ligger sydöst om sektorn RP precis gick in i. Sektor 4 har terrängtypen berg. Detta innebär att sektorn RP precis gick in i också har terrängtypen berg.

Ex 2: RP går in i en ny zonsektor. SL slår en T8 och får 3. SL börjar räkna från sektorn ovanför zonsektorn RP precis gick in i. Sektorn ovanför sektorn RP precis gick in i har nummer 1. Sektor 2 ligger nordöst om sektorn RP precis gick in i. Sektor 3 ligger öst om sektorn RP precis gick in i. Sektor 3 är en outforskad sektor så SL slår på en tabell för terrängtypen i sektorn RP precis gick in i istället för att bestämma att terrängen är samma terräng som i sektor 3 (som ju är okänd för RP eftersom de ännu inte har utforskat sektor 3).

Vad tror ni om att slumpa fram terräng/miljö enligt metoden här ovanför? Ställer det till några problem i Mutant År 0 att slumpa fram miljöer/terräng relativt intilliggande sektorers miljö/terräng?
 
Musen
Topic Author
Posts: 9
Joined: Wed 01 Mar 2017, 01:36

Re: Slumpa fram terräng i zonsektorer?

Wed 01 Mar 2017, 03:34

Eftersom Mutant Å0 använder T6 så kan man slå T6 istället för T8 och räkna sektorn ovanför sektorn RP precis gick in i som nummer 1, sektorn österut som nummer 2, sektorn söderut som nummer 3 och sektorn västerut som nummer 4. Om man får 5 eller 6 så slår istället på tabellen i Kampanjboken för sektormiljö som vanligt för att avgöra miljön/terrängen i sektorn som RP precis gick in i.

Frågan är den här metoden krockar med reglerna för utforskning av zonen i Mutant Å0? Skadar man spelbalansen sett till att antalet artefakter och hot varierar med miljö/terrängtyp?
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Slumpa fram terräng i zonsektorer?

Sun 21 May 2017, 06:26

Jag förbereder alltid ett gäng sektorer innan spel. Tar bara massa onödig tid att Ingame sitta och slå fram. Dessutom får jag en bättre överblick över zonen på detta sätt. Vid lediga stunder sätter jag mig ned och skapar ett par intressanta och roliga sektorer, fyller dom med skrot, hot och artefakter. Ibland göra jag även en snabb kartskiss över den mest intressanta byggnaden i sektorn. Har funkat bra för oss.
Vid enstaka tillfällen så överlåter jag ordet till spelarna. - Vad ser ni? Då får dom beskriva sektorn och eventuella byggnader och hot. Och jag anpassar det till spel, blir en liten rolig twist.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests