Sat 21 May 2016, 12:43
Reglerna i originalutförande:
Inspirera innebär att två personers färdighetsslag, både Målet och Inspiratören, slår färdighetsslag och alla tärningar räknas när man kollar hur många Nukes man har slått.
Kalkylera låter Målet slå om sitt färdighetsslag om han missar (han får då byta handling och slå igen). Eventuella bonusnukes man slår ger bonus till Målets färdighetsslag.
Personligen gillar jag inte Inspirera. Den är så ini h. OP och dessutom väldigt tråkig för spelet. Helt plötsligt så har vi en superperson som gör att oavsett vem han Inspirerar så betyder det i princip automatiskt lyckat. T.ex. om vi antar att Inspiratören har KNS4 och Inspirera FV3 och han Inspirerar någon med en GE3 och FV0 så betyder det 10 tärningar, det betyder 84% chans att lyckas (eller 96% vid press) och det har ingenting eller väldigt lite med Målet att göra.
Det fanns en debatt, jag minns inte vilket forum det var, om det var på Svenska eller Engelska, men det var någon så hela tiden pratade om om att Krönikören var gruppens ledare, även ledare över Bossen. Rent regelmässigt så har han rätt (Krönikören är en bättre ledare än Bossen vad gäller att leda andra), settingmässigt så är det ju fel.
Du kanske har sett att i den Engelska delen så finns det en person som har tagit upp detta och där så kom någon på en bra husregel om man vill göra färdigheten mer spelbar. Att Inspirera ger +2 på Målets färdighet och +1 ytterligare för varje extra Nuke eller självklart minus om man hindrar någon.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore