Jag gillar verkligen Mutants regelsystem och tärningspölar, men om ett tag kommer jag att spelleda Mutant för en större spelgrupp där en av spelarna är fysiskt funktionshindrad och har svårt för just tärningspölar – spelgruppen som helhet är också ganska långsam när det kommer till tärningsrullande, så jag ser för mig att de där pölarna kommer att bli väldigt långsamma att komma igenom.
BRP-systemet ser bra ut om man vill köra BRP, men en del av det göttiga med pressande och annat verkar försvinna tycker jag. Dessutom är även 1T100 lite bökigt att slå.
Jag funderar därför på att försöka ”emulera” tärningspölarna någotsånär med 1T12.
Man skall slå under sin Färdighet för att lyckas. 1 är alltid lyckat, 12 är alltid misslyckat. Antal successer blir halva tärningsslaget avrundat uppåt (under förutsättning att man slår under sitt Färdighetsvärde). Ett ojämnt slag (1,3,5 osv) blir motsvarande att en radiak-symbol har dykt upp någonstans i tärningspölen, medan ett jämt slag (2,4,6 osv) kan pressas utan att man förlorar något.
VANLIGT SLAG
Jämnt lyckat – lyckas, går även att pressa utan negativ effekt
Ojämnt lyckat – lyckas, om man vill pressa för ytterligare effekt får man direkt 1 i skada
Jämnt misslyckat – misslyckat, går att pressa utan negativ effekt
Ojämnt misslyckat – misslyckat, om pressas så direkt 1 i skada
Att pressa ett slag är att slå om T12:an under FV igen. Om ens färdighetsslag lyckades kan man pressa för att få ytterligare successer (successer får adderas till det gamla slaget), vid ett misslyckat slag kan man pressa för att få en ny chans att lyckas. Vid ett pressat slag läggs risken för utrustningsfel in också, samt att man kan ta skada.
PRESSAT SLAG
Jämnt lyckat – inga neativa effekter
Ojämnt lyckat – en skada (eventuellt en till alltså, om man tog en då man beslöt pressa)
Jämnt misslyckat – en utrustningsskada
Ojämnt misslyckat – en skada enligt ovan
MUTATIONER
Spendera MP. Slå T12:an under 12 minus MP.
Fail ger slag på tabellen för snedtändning.
RÖTA
Rötslaget är 12-Aktuell Röta, slå under med 1T12
Fail ger 1 skada
PERMANENT RÖTA
Man kan i ett rent område tvätta bort 1 temp röta/vatten ner till halva sin temp röta avr nedåt.
Slå nytt rötslag med 12-kvarvarande temp röta.
Om fail lägg till 1 permanent röta.
Troligtvis blir det fler successer än med tärningspölarna vid högre färdighetsvärden, men förhoppningsvis kommer det ändå att bli spelbart. Tänker mig att det får bli exponentiellt dyrare att köpa färdigheter för att undvika höga värden också. Tankar?