User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Pressa med SLP?

Sun 19 Jul 2015, 18:53

Förmodligen står detta någonstans i reglerna, eller så är det outtalat, men visst är det så att även SLP´s får pressa sina slag? Jag kör för tillfället med att de vanligtvis bara pressar om de inte får några 1:or på första slaget.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Pressa med SLP?

Sun 19 Jul 2015, 19:05

Vågar inte svära på att det står, men jag kör exakt samma som dig. Dessutom står det i första upplagan att människo SLP inte får pressa sina slag och eftersom de inte är spelbara så ser jag det som ett tecken på att Mutant SLP får pressa! :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Pressa med SLP?

Sun 19 Jul 2015, 19:32

Var står det i den första upplagan?

Första upplagan:
Människor, som bara finns som SLP (än så länge), tar bara en trauma när de pressar, oavsett hur många ☣ de slog när de pressade. (sid 58 i bok 2).

Andra upplagan:
Regeln ändrad så samma gäller för alla "humanoider". De som inte har några mutationer (eller djurförmågor) får inga MP (eller VP).

Jag frågade FL om detta (om människor och pressa) när jag bläddrade i den nya regelboken och Tomas svarade.

Länk till andra tråden

Sedan så brukar jag vara försiktig med att pressa vad gäller SLP, men mest för att jag vill inte vara en SL som sitter och slår sönder spelet. Spelet är tufft nog ändå.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Pressa med SLP?

Sun 19 Jul 2015, 20:09

Som vanligt har Fenhorn tvärkoll! :)

Ja, SLP kan pressa, men precis som Fenhorn säger bör man som SL vara lite återhållsam med pressande. Pressa för SLP om det gynnar dramatiken i situationen, annars inte.
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Pressa med SLP?

Sun 19 Jul 2015, 21:48

Var står det i den första upplagan?
Det gör det inte, det står så som du skrev! :) Mitt minne lurade mig!
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Pressa med SLP?

Mon 20 Jul 2015, 17:45

Saknar Genlabb Alpha, så ingen aning om hur djurmutanter pressar. Ungefär likadant som människomutanter, antar jag? Funderade just på hur en djurmutantbosättning skulle passa in som Arkens grannar.

Robotar, hur pressar de då? Pressar de alls?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Pressa med SLP?

Mon 20 Jul 2015, 18:09

Saknar Genlabb Alpha, så ingen aning om hur djurmutanter pressar. Ungefär likadant som människomutanter, antar jag? Funderade just på hur en djurmutantbosättning skulle passa in som Arkens grannar.

Robotar, hur pressar de då? Pressar de alls?
Djurmutanter pressar som vanliga mutanter men istället för att en mutation snedtänder så får djurmutanter en vildsinneseffekt, vilket är ändrat beteende vad gäller djur kontra människa, typ.

Robotar, jag gissar väl på att det blir strul med maskineriet i olika grad. Dock så är det väl lite ologiskt att man skulle få nya robotförmågor bara så där.

Har tänkt en del på hur man ska få ihop djurmutanterna och mutanterna. Det står lite i boken, men... Sedan om man tänker rent regelmässigt så finns det ju några frågetecken. Ska inte de som väljer en av de nya sysslorna starta med ammunition? Ska jägaren få starta med skjutvapen istället för båge? Krigaren bör få starta med en annan rustningen eller? (skrotrustning, kommer nog jag köra med).

Det närmar sig den tiden då vi i våran grupp kommer komma till de här frågorna :)
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Pressa med SLP?

Mon 20 Jul 2015, 23:59

Om det ska bli allvar av en djurmutantbosättning behöver jag nog Genlabb Alpha... Reglerna i första boxen räcker för enskilda möten i Zonen, men inte mycket mer.

Om den grupp djur som bosatt sig inte har samma tekniska standard som Arken blir det en konfliktyta till. Ska Arken handla med dem, och i så fall till vilket pris? Hur alla utgåvor kommer att synkas är kanske mer arbete.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Pressa med SLP?

Tue 21 Jul 2015, 00:24

Finns ett kapitel i M:GA om "vägen till zonen". Det tar dock mest upp hur man lägger in djuren i en redan befintlig kampanj, inte hur det "storymässigt" och till viss del regelmässigt skulle fungera att starta en ny M:0 kampanj tillsammans med M:GA.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests