User avatar
Messias
Topic Author
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Projekt: Armé (& Fältslag)

Tue 20 Jan 2015, 20:37

PROJEKT: ARMÉ (& FÄLTSLAG)

När Folket blev färdiga med projektet Armé blev jag inspirerad att utveckla konceptet lite grann, och här är vad jag kom fram till. Ytterligare idéer ligger och puttrar, men det här är vad jag har än så länge.

Först och främst har projektet Armé modifierats på följande sätt:

ARMÈ
En armé är betydligt mer slagkraftig än en milis, och kan användas för rena angreppskrig mot andra grupper i Zonen.
UN-krav: Försvar 20
Slå för: SLÅSS eller MANIPULERA
Arbetspoäng: 2 x RP
UN-bonus: Försvar + 2T6
Special: Folket behöver inte längre anordna en expedition för att få ut folk i Zonen. En ny färdighet, STRATEGI (SKP) läggs till listan för allmänna färdigheter. Alla mutanter kan nu använda erfarenhetspoäng för att öka deras FV i färdigheten.

Därtill har följande regler lagts till för hur man faktiskt använder armén rent praktiskt.

FÄLTTÅG
Ett fälttåg innebär att en utsedd ledare (Marskalken) för med sig mutanter ut i Zonen. Marskalken kan leda ungefär 50 mutanter per FV i Färdigheten STRATEGI. Om fler mutanter än så följer med på fälttåget behövs fler marskalkar, annars räknas inte de övriga till fälttågets stridande mutanter.

Att leda en armé ute i Zonen sänker temporärt Arkens KRUBB UN med 1T6 per dag. Ett lyckat slag mot STRATEGI kan dock sänka Armén dagliga förbrukning med 1. Arken och Folket drabbas av effekterna av tidigare, lägre, UN-nivåer om UN i Krubb skulle sjunka dit. OM UN-nivå i Krubb skulle bli 0 bryter armén upp och återvänder till Arken. Individuella Bossar kan såklart KOMMENDERA sina gängmedlemmar att stanna kvar.

Ett fälttåg rör sig generellt långsammare genom en sektor än en liten zonexpedition. En armé på ungefär 50 mutanter tar sig genom en sektor på ungefär samma tid, men mellan 50 och 100 mutanter ökar restiden med en timme, mellan 100 och 150 ökar tiden med ytterligare en timme, etc. Ett lyckat slag mot STRATEGI dubblar dock arméns hastighet i Zonen.

KRIG
Regelrätta slag mellan arméer, eller mellan armé och fientlig ark/bosättning löses med reglerna i boken, men följande ändringar:

Arkens Slagkraft är alltid en mindre i fält än om Folket är hemma i Arken. Innan ett slag kan dock marskalken slå mot STRATEGI för att finna ett slagfält som ger Folket en fördel, eller ett angreppssätt mot fiendens ark som är mindre försvarat, vilket ökar Slagkraften med +1. Efter att varje sida rullat sin Slagkraft mot varandra kan en marskalk som inte vill pressa sitt slag hindra motståndarna att pressa sitt slag med ett lyckat slag mot STRATEGI med minus modifikation lika med antalet tärningar som visade ☣.

NY TALANG: LOGISTIKER
Att hushålla en armé i Zonen en dag sänker endast Arkens KRUBB UN med 1T3 istället för 1T6.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Projekt: Armé (& Fältslag)

Wed 21 Jan 2015, 15:49

Intressant! Många av Projekten - både de du presenterar här och de som finns i reglerna och troligen snart också i andra moduler - skulle funka bra som bärande delar i nya metaplotter. Ett fälttåg - Arkens eget eller något Arken eller någon annan utsätts för - kan man garanterat göra mycket av. Kanske något som är en del av Pyris origin-story?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests