LinusH
Topic Author
Posts: 2
Joined: Sun 12 Oct 2014, 12:32

Hantering av Liv, skada och rustning

Sun 12 Oct 2014, 12:44

Jag har precis börjat spela och är inne på tredje dagen i våra RP liv. Rp har gjort två mindre dagsutflykter i Zonen och har nu tagits sig ned i en Servicetunnel för tunnelbanan i Stockholm efter att marken rämnat i Arken.

Hur som helst så har vi tagit an två spindlar och en mindre grupp kannibaler. Jag har läst igenom regelboken några gånger men har inte greppat hur jag som Spelledare ska hantera skada vi tillfogas eller tillfogar, hur det står i relation till rustning och liv. Jag har än så länge förhållit mig till vad som är "logiskt". Träffar en pil halsen så dör man helt enkelt.

Hur gör ni som är rutinerade?

Har ni bestämt hur mycket liv en RP har i poäng som ni sedan slår tärning om hur mycket skada ett slag mot huvudet gör +- bonus hjälm eller vapen ger?
Jag står ganska villrådig i den här jätte viktiga frågan.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hantering av Liv, skada och rustning

Sun 12 Oct 2014, 14:12

Hej!

Skador läser man om i avsnittet Trauma (som motsvarar Skador i äldre Mutant-versioner).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
LinusH
Topic Author
Posts: 2
Joined: Sun 12 Oct 2014, 12:32

Re: Hantering av Liv, skada och rustning

Sun 12 Oct 2014, 16:21

Hej!

Skador läser man om i avsnittet Trauma (som motsvarar Skador i äldre Mutant-versioner).

Kalla mig trög men det är inte helt enkelt. Det är tydligt att trauma drabbar en vid pressade tärningsslag och användning av mutantkrafterna. Men om en RP tar 1 skada är det samma sak som trauma mot en GE? Vilken GE drabbas? Är det beroende på vilken färdighet som används?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hantering av Liv, skada och rustning

Sun 12 Oct 2014, 16:50

Eftersom jag inte riktigt hänger med på vad som frågas om är jag lite generell och om inte frågan gällde något av det här, så ställ om frågan eller nåt.

Kort lista:

* Trauma är all skada som drabbar GE. Man tål lika mycket som man har i en GE. Har man noll GE kvar så är man bruten.

* Om man pressar sig så drabbas den GE som de gula tärningarna (en för varje ☣) representerade (alltså STY för Kämpa på).

* Om Trauma är (vapen)Skada (alltså den trauma som drabbar STY) så kan rustningar hjälpa. För varje ☢ så "absorberar" rustningen en skada.

* Om man blir bruten av skada (STY-trauma) så måste någon lyckas med Vårda eller så dör man. Man kan vänta med vårda-slaget men det ger minus. Men kan vara värt om man är nära hem (där det lär finnas åtminstone en som kan vårda bra (får man hoppas).

* Man kan tekniskt sett inte dö av att vara bruten av Stress (Kyla), Förvirring (Skärpa) eller Tvivel (Känsla). Men om man är bruten så är man oförmögen att göra något (vettigt). Man kan vårda även andra trauma än vapenskador men man kan inte dö av att någon missar slaget.

* Man kan få trauma av röta, detta drabbar antingen en GE som är slumpvis utvald eller av en av SL vald GE.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Echo
Posts: 28
Joined: Wed 28 Sep 2011, 19:24
Location: Uppsala

Re: Hantering av Liv, skada och rustning

Sun 12 Oct 2014, 19:30

Kort och gott: din "HP" är Din STY. all fysisk trauma minskar STY. når den noll är RPn döende.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hantering av Liv, skada och rustning

Sun 12 Oct 2014, 19:36

Skulle kunna skriva ett stridsexempel om önskas (är van med att skriva sådana, sedan min Hârn-tid) :)
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hantering av Liv, skada och rustning

Mon 13 Oct 2014, 02:10

Hej LinusH och välkommen till forumet. :)

Tack alla för de utförliga svaren!

Tveka inte att fråga mer om det är något mer du undrar, LinusH!
Fria Ligan
 
DRazz
Posts: 4
Joined: Tue 10 Apr 2018, 11:57

Re: Hantering av Liv, skada och rustning

Mon 16 Apr 2018, 21:35

På tal om Mutant år noll, vi har hamnat i lite av en situation där en av RPna har blivit biten av en spindel, vars effekt är att han får 1 i skada i kyla tills någon vårdar honom, han ligger nu bruten med ingen som kan hjälpa honom. Betyder detta att han är permanent bruten tills att de bär hem honom till arken eller kan det finnas andra påföljder av att ha väldigt mycket över det man tål i en viss GE?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests