User avatar
Messias
Topic Author
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

PROJEKT: Luftskepp

Sat 27 Sep 2014, 23:55

Bossen i vårt spel vill kasta projektlistan till trottoarkanten och istället bygga ett luftskepp, a la Hindenburg. Tycker detta låter coolt som fan, men lite osäker på hur jag ska hantera det. Arkens UN-nivåer är alla maxade typ, så det ser jag inte som ett hinder. Funderar mer på vad annat (än ren kunskap) som krävs för att bygga ett luftskepp. Någon som har något att inflika?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: PROJEKT: Luftskepp

Sun 28 Sep 2014, 00:02

Bossen i vårt spel vill kasta projektlistan till trottoarkanten och istället bygga ett luftskepp, a la Hindenburg. Tycker detta låter coolt som fan, men lite osäker på hur jag ska hantera det. Arkens UN-nivåer är alla maxade typ, så det ser jag inte som ett hinder. Funderar mer på vad annat (än ren kunskap) som krävs för att bygga ett luftskepp. Någon som har något att inflika?
Vätgas? Helium? Kanske krävs en rejäl zonexpedition till "De grå äggen", stora runda strukturer mitt i zonen, som Krönikörerna säger kan innehålla "lyftgas", baserat på gamla böcker i arkiven av fornmutanten Värn.

PS. Coolt att ni spelat så långt att ni hunnit utveckla Arken till max! DS.
Fria Ligan
 
User avatar
Messias
Topic Author
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Re: PROJEKT: Luftskepp

Tue 20 Jan 2015, 16:11

Så luftskeppet blev färdigställt i samma stund som zonkompendium 3 landade i min brevlåda, vilket var lyckosamt då jag tog inspiration från de representerade fartygen för att skapa värdena för underverket. Luftskeppet är i princip ett skrotfartyg som flyger.

LUFTSKEPP
Ett underverk av ingenjörskonst, luftskeppet är nästan lika stort som Arken. Det kan bära uppåt 50 passagerare och kan drivas fram med vind eller ångmaskin.
UN-krav: Teknologi 30+
Övrigt krav: Ångmaskin
Slå för: KÄMPA PÅ eller FÖRSTÅ SIG PÅ
Arbetspoäng: 10 x RP
UN-bonus: Teknologi +T6, Kultur +T6, Försvar +T6
Special: Detta projekt kan genomföras flera gånger om, men ger bara UN-bonus första gången.

Image

LUFTSKEPP
Bonus +1
Skydd 6
Tålighet 20
Besättning 4
Passagerare 50
Bränsleförbrukning 3*

*Luftskeppets bränsleförbrukning beror på rådande vindförhållanden, enligt följande:

Stiltje: 3 bränsle per sektor
Bris: Skeppet flyttar sig endast med vindens kraft och kräver inget bränsle.
Kuling: Rulla 1T6. På en ☢ är vinden med dem och de behöver inte använda något bränsle. På en ☣ är vinden mot dem och kräver dubbelt (6) bränsle för att ta sig in i nästa sektor. Övriga resultat indikerar normal bränsleförbrukning. Om det inte är väldigt fint väder gör moln det svårt att se och ett lyckat slag mot NAVIGERA behövs för att ta sig in i önskad sektor, annars väljer SL en angränsande sektor som skeppet hamnar i.
Storm: Rulla 1T6. På en ☢ är vinden med dem och de behöver inte använda något bränsle. På en ☣ är vinden mot dem och kräver trefaldigt (9) bränsle för att ta sig in i nästa sektor. Övriga resultat indikerar dubbel bränsleförbrukning. Om det inte är väldigt fint väder gör moln det svårt att se och ett lyckat slag mot NAVIGERA (-2) behövs för att ta sig in i önskad sektor, annars väljer SL en angränsande sektor som skeppet hamnar i och skeppet tar 1T6 i skada.

Luftskeppet består av en väldig ballong runt ett invändigt skelett av trä och stål. En ångmaskin i skeppets inre värmer upp ballongen vilket får skeppet att stiga. I stunder av stiltje kan maskinen dessutom driva propellrar som för skeppet framåt. Det går att röra sig inuti ballongen, fast det är väldigt varmt och kvavt, och huserar främst slavarna vars uppgift det är att förse ångmaskinen med bränsle. Främst befinner sig passagerare i de balkonger (gjorda av bussvrak eller gamla tågvagnar) som hänger på skeppets undersida, eller det stora observationsdäcket på ovansidan.

Luftskeppet räknas som en hög position, och en zonstrykare kan alltså LEDA VÄGEN i alla närliggande sektorer när luftskeppet brukas. Eventuella hot i sektorn kan inte skada zonstrykaren om de inte kan flyga, men zonstrykaren kan inte heller hitta patroner eller vatten.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: PROJEKT: Luftskepp

Tue 20 Jan 2015, 16:25

Coolt! Ser balanserat och bra ut.
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: PROJEKT: Luftskepp

Tue 20 Jan 2015, 17:12

Ascoolt! Gillar luftskepp - de har ju lite metahistorik i Mutant. Mer luftskepp i mutant-tappning finns i After The Bomb: Mutants Down Under - kolla in!
Fria Ligan
 
User avatar
Messias
Topic Author
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Re: PROJEKT: Luftskepp

Tue 20 Jan 2015, 20:40

Inte sett. Ska kollas upp!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: PROJEKT: Luftskepp

Wed 21 Jan 2015, 15:39

Luftskepp har tidigare funnits med i brainstorming kring nya Projekt, men inte alls så här artikulerat. Kul att se!
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: PROJEKT: Luftskepp

Fri 23 Jun 2017, 12:48

Jag gjorde matten på luftskepp i skolan. Jag kom fram till intressanta grejor. Om du använder varmluft för att lyfta krävs det flera ångmaskiner för att kunna hålla luftskeppet uppe. Om du däremot har syretätt material ökar vikten men mängden med varmluft som smiter ut minskar. Det är en viktig balansgång. Dessutom krävs det sätt att reglera varmluften/gasen i ballongen. Då måste du ha ett ventil system. Du kan också gå högre och lägre för att ändra motståndet. Luftskeppet bör kunna gå upp till 5000 meter innan lufttuber krävs. Och du måste påbörja decompression på vägen upp. Annars kan du få höjdsjuka. Ovanpå detta är det svårt att bomba från luftskepp. Men du kan lösa det med klusterbomber eller på en fin dag ha krypskyttar på däck. Luftskepp är bra så gör gärna mer av dem.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests