Jalinv
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sat 21 Jun 2014, 13:13

Ny Syssla: Snokare

Sat 21 Jun 2014, 13:22

Hej alla forumister!
Jag har spelat Mutant År Noll ett tag nu och måste säga att jag tycker spelet är fantastiskt, tusen tack till Fria Ligan som skapat detta verk. När jag såg alla Talanger, Projekt och även Sysslan Sjöboss som kom upp på forumet blev jag sugen på att göra något själv. Jag satt och försökte fundera ut en syssla som kunde vara rolig, användbar för arken och som passade in i M:ÅN och jag tror jag har en fungerande ide här. Detta är min syssla som jag skrivit fram under den senaste tiden.

Snokare
Du är ingen viktig, inte om du gör det du gör bäst rätt det vill säga. Det görs skumma affärer i de mörka delarna av arken och vem skall uppdaga dessa hemskheter om inte någon som du. Att leva ett farligt liv är något som alla gör i Zonen, så att det finns individer som försöker undanhålla kunskap och skrot som kan användas till Arkens bästa är skandalöst. Det är där du kommer in, en mutant med möjligheten att vara den som stryker i skuggorna.

Typiska namn: Gustaf, Ingrad, Isidor, Jeims, Julius, Nejtan
Bästa grundegenskap: KYL
Specialfärdighet: LUSKA

Förslag på utseende
Ansikte: svetsglasögon, hårlös, trötta ögon, smutsigt ansikte, bruten käke
Kropp: ärrad, tanig, knubbig, gänglig, kortväxt
Kläder: gubbkeps, sleten arbetsoverall, maläten skjorta, kraftiga kängor, tjock armérock

Talanger:
- Incognito / +2LUSKA när du använder dig av Oviktig
- Förtroendeingivande / +2LUSKA när du använder dig av Informatör
- Utpressare / Du kan använda KYL istället för KNS när du använder MANIPULERA

Färdighet: LUSKA
I Arken finns trygghet, frågan är hur mycket och vem den tillhör. Du har möjligheten att ta reda på detta och till viss mån vara med och ändra på resultatet om du så skulle önska, allt som krävs är lite svett och tårar. LUSKA är ditt sätt att aggera informatör och problemlösare åt dem som har syften som du kan se vikt i eller bara de som har patronerna för kostnaden.

Informatör: Du kan få fram hemligheter som en eller flera individer kan tänka sig att betala för, antingen för att få reda på eller för att de skall förnli hemligheter.
För varje ☢ som slås fram så är hemligheten intressantare för fler parter vilket ökar vad de är villiga att byta mot den. Varje ☢ innebär att T6 patroner erhålles om du säljer hemligheten tillbaka till de som vill hålla den nertystad. Om du istället vill sälja vidare kunskapen så får du 2T6 extra patroner men detta innebär även att du kan göra fel folk förbannade på dig, något som kan ha kraftiga konsekvenser om det vill sig illa. Ett misslyckat slag innebär att du hittas snokandes och kan ge dig konsekvenser utan någon som helst vinst. Informatör kan bara användas en gång per spelmöte och tar 4 timmars tid.
Bonuseffekter: -

Oviktig: Efter att ha undgått nyfikna ögon flertalet gånger så har du börjat komma fram till ett effektivt sätt att undvika dessa individer.
Oviktig tillåter karaktären att anta förklädnad till en alldaglig person. Ett vanligt lyckat tärningskast tillåter dig att effektivt inte bli igenkänd.
Bonuseffekter: -

Ni får hemskt gärna säga vad ni tycker, vad som passar, vad som inte gör och hur ni tycker att iden verkar över lag. Ser fram emot all respons till detta.

*Edit*
Då jag sett över sysslan, tagit in det TheSpaceMan nämnde och tänkt över delen som hette Imitation så insåg jag att den i många fall inte blir så användbar vilken i slutändan gjorde att jag tog bort den, dess Talang har blivit utbytt för att passa Informatör istället.
Last edited by Jalinv on Thu 03 Jul 2014, 12:47, edited 3 times in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ny Syssla: Snokare

Sat 21 Jun 2014, 15:37

Coolt, gillar!

Ska försöka komma med lite mer detaljerad feedback, men det ser mycket intressant ut. :)

Nya sysslor till spelet är något vi har tänkt lägga till framöver.
Fria Ligan
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Ny Syssla: Snokare

Mon 23 Jun 2014, 10:57

Förklädnad kan jag se är väldigt svårt just med graden mutationer i arken.
Det är ju mer som kommer in än kön så att säga, det kan rent av vara den minsta feature som är svår att dölja.

En karaktär med grönskimmrande exoskelett, spindelögon, vingar, fyra armar.
Det att tänka på är ju att muterat utseende inte heller behöver göra med vanliga mutationer rakt av kanske.

Ännu svårare är det ju i något så litet som arken kan jag känna.
Resterande delar ser jag som intressant, det skiljer sig från fixaren eller skulle vara ett bra komplement.
Fixaren vet vart ni kan få tag på vapen, Snokaren vet vad för hemligheter som ni kan använda för att utpressa personen.

Rent av vore det intressant att göra att han rent av kan få reda på hemligheter från en person bara genom att sitta och prata med denna ett längre tag, utan att personen inser att han avslöjar grejer.
 
Jalinv
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sat 21 Jun 2014, 13:13

Re: Ny Syssla: Snokare

Wed 25 Jun 2014, 14:06

Förklädnad kan jag se är väldigt svårt just med graden mutationer i arken.
Det är ju mer som kommer in än kön så att säga, det kan rent av vara den minsta feature som är svår att dölja.

En karaktär med grönskimmrande exoskelett, spindelögon, vingar, fyra armar.
Det att tänka på är ju att muterat utseende inte heller behöver göra med vanliga mutationer rakt av kanske.

Ännu svårare är det ju i något så litet som arken kan jag känna.
Jo jag är helt med på vad du säger här om Imitation, det jag var ute efter var mest att ge färdigheten lite mer användning än Oviktig då jag missade att skriva till att Informatör bara går att använda sig av en gång per spelmöte (Har blivit editat till rätt).

Detta gjorde jag då man annars kan använda den om och om igen under mötena och detta var inte tanken med iden.

Tanken med Imitation var att den skall kunna användas i de situationer där spelaren/gruppen har samlat ihop material och kunskap nog till att kunna spöka ut snokaren tillräckligt för att kunna posera som någon annan person, kanske inte för de som är närstående men för de som mest känner till personen vid namn eller liknande.

Sedan spelar ju folk på sina egna vis och det måste också tas i åtanke men det var min baside för Imitation. Har funderat på hur man skulle kunna förbättra den sedan jag skrev den men i allra värsta fall så kanske den faller bort i slutet, det märker vi.
Resterande delar ser jag som intressant, det skiljer sig från fixaren eller skulle vara ett bra komplement.
Fixaren vet vart ni kan få tag på vapen, Snokaren vet vad för hemligheter som ni kan använda för att utpressa personen.

Rent av vore det intressant att göra att han rent av kan få reda på hemligheter från en person bara genom att sitta och prata med denna ett längre tag, utan att personen inser att han avslöjar grejer.
Man tackar för det, jo jag satt länge och försökte undvika att göra karaktären för lik ett slag av färdigheten MANIPULERA och kom fram till delarna som bygger upp LUSKA en efter en. Att kunna få ut information ur en person genom att tala med dom var en stor grund för Informatör först men då det blev allt för likt MANIPULERA så blev det talangen Utpressare istället.
Coolt, gillar!

Ska försöka komma med lite mer detaljerad feedback, men det ser mycket intressant ut. :)

Nya sysslor till spelet är något vi har tänkt lägga till framöver.
Tackar, såg den nya sysslan ni la upp på bloggen, verkar riktigt häftig, ser fram emot de andra som kommer med Genlab Alfa!
 
User avatar
holmstrom
Posts: 41
Joined: Fri 18 Apr 2014, 14:18

Re: Ny Syssla: Snokare

Thu 10 Jul 2014, 10:42

Gillar sysslan! Bra komplement till den som vill smida ränkor och hustla men inte vara en slirig fixare. :)
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Ny Syssla: Snokare

Thu 16 Mar 2017, 01:16

Å någon som professionellt förser Arkens golarholk med tips på skumraskkaffärer. Gillas.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests